בשורה לתעשיית הסייבר המקומית: משרד הביטחון יקל בהליכי ייצוא מוצריה

ראשת אפ"י, רחלי חן: "נשלים רפורמה עמוקה ומשמעותית, שתעצב מחדש את הפיקוח על היצוא הביטחוני במדינת ישראל" ● אלוף (מיל') אודי אדם, מנכ''ל משרד הביטחון: "הרפורמה מהווה בשורה של ממש ליצואנים הביטחוניים, ובעבודה עליה לקחנו לא מעט סיכונים מחושבים"

רחלי חן, ראשת אפ"י. צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

משרד הביטחון מממש בימים אלה רפורמה ביצוא הביטחוני, שתקל על חלק מתעשיית הסייבר הביטחונית הישראלית לשווק ולמכור את מוצריה בחו"ל.

מעט הסבר ביורוקרטי: אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון (אפ"י), אמון על פיקוח ומתן רישיונות לחברות המפתחות ומייצרות מוצרים, לרבות תוכנות, בעלי זיקה ביטחונית. הפיקוח של אפ"י נעשה באופן דו-שלבי. השלב הראשון הוא הענקת רישיון שיווק, המאפשר לנהל משאים ומתנים עם גופים, ממשלות וחברות – בחו"ל. השלב השני הוא מתן רישיון יצוא. מצב זה מייצר ביורוקרטיה לא פשוטה, גם עבור חברות ישראליות הרוצות לייצא מוצרים לא מסווגים: למרות היותם בלתי מסווגים, משרד הביטחון דורש רישיונות שכאלה.

עולם הסייבר, על פי משרד הביטחון, נחלק לשניים: סייבר אזרחי וסייבר צבאי-הגנתי. הרפורמה אותה מוביל משרד הביטחון משחררת את ספקיות מוצרי הסייבר הצבאיים-הגנתיים – מקבלת הרישיון הראשון בין השניים – הרישיון לשווק. כך, ספקיות סייבר בלתי מסווג ישראליות, דוגמת אלביט, התעשייה האווירית, רפאל, תעשייה צבאית ו-ורינט (Verint Systems) – יוכלו לשווק את מוצריהן במחצית מהעולם (102 מדינות המותרות, שהן רוב המדינות אליהן מייצאת ישראל מוצרים ביטחוניים) – בלי לקבל רישיון שיווק מאפ"י.

הגדלת הייצוא וחיזוק הכלכלה והטכנולוגיה

אפ"י קיים היום (ב') את הכנס השנתי שלו, בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון ומאות תעשיינים ביטחוניים. אלוף (מיל') אודי אדם, מנכ"ל משרד הביטחון, אמר כי "הרפורמה בפיקוח על הייצוא הביטחוני כבר כאן והיא מהווה בשורה של ממש לייצואנים הביטחוניים. בעבודה עליה, לקחנו לא מעט סיכונים מחושבים. זאת, במטרה לשמור על האיזון בין פיקוח אפקטיבי להגדלת הייצוא וחיזוק הכלכלה והטכנולוגיה".

משרד הביטחון מוביל בשנתיים האחרונות רפורמה מקיפה בתחום הפיקוח על הייצוא הביטחוני, שבמרכזה חבילת ההקלות לייצואנים הגדולה והמשמעותית ביותר מאז הקמת אפ"י לפני 11 שנים.

ראשת אפ"י, רחלי חן, חשפה בנאומה בכנס את את עיקרי הרפורמה: "לאחר שאישרנו בכנסת את עדכון תקנות הפיקוח על הייצוא הביטחוני, אנו מעניקים פטור מהצורך בחלק מרישיונות הייצוא, שכבר מביא לצמצום בצורך בקבלת רישיונות יצוא למוצרים בלתי מסווגים".

כמו כן, אמרה, "נוסף פטור מרישיון שיווק לחלק מקורסי הלוט"ר – כגון אבטחת אישים ומתקנים, אבטחת שדות תעופה ותחבורה ציבורית, אימוני אבטחה וקורסי שיטור". בחודשים הקרובים, אמרה חן, "נוציא לפועל את השלב המהותי ביותר ברפורמה, שיצמצם מאוד את הצורך בקבלת רישיונות שיווק למגוון רחב של מוצרים".

השלב השני ברפורמה כולל את ההקלות הבאות: צמצום רשימת המוצרים המוחרגים, שמחויבים בהליך רישוי דו-שלבי (רישיון שיווק ורישיון ייצוא) במוצרים בלתי מסווגים למדינות המותרות. רשימת המוחרגים כוללת 27 משפחות מוצרים שונות המהווים אלפי פריטים. הרפורמה תוציא מהרשימה את מרבית מוצרי הסייבר הבלתי מסווג, את משפחת מוצרי האלקטרו-אופטיקה (אמצעי תצפית, ראיית לילה ועוד מוצרי בלמ"ס), מוצרי לווינות ועוד.

הזזת נקודת השיווק

עוד כוללת הרפורמה הגדלה של מספר "המדינות המותרות" – שאינן מחייבות קבלת רישיון לשיווק מוצרי בלמ"ס – ל-102 מדינות.

הסעיף הנוגע לתעשיית הסייבר, הוא "הזזת נקודת השיווק": המהלך יאפשר לשווק בעולם את מרבית המוצרים הבלתי מסווגים, בלא צורך בקבלת רישיון שיווק, עד לשלב הצעה מחייבת. כך, המהלך יאפשר ליצואנים לבצע את מרבית פעולות השיווק הראשוניות, בלא צורך ברישיון. עוד כוללת הרפורמה פטור מרישיונות שיווק למוצרי בלמ"ס לארצות הברית, וכן פטור מהצורך בהרחבת רישיון שיווק לגורם ביניים.

ההקלות, שכבר נכנסו לתוקף בחודשים האחרונים כוללות, בין השאר: פטור מרישיון יצוא זמני לשם הצגה והדגמה בתערוכה של מוצרי בלמ"ס לרשימת המדינות המותרות; פטור מרישיון יצוא לשם הדגמה של מוצר בלמ"ס למשתמש סופי לרשימת המדינות המותרות; פטור מרישיון יצוא לצורך מתן שירות ותיקונים לתקופה של 10 שנים, לציוד ביטחוני שיוצא ברישיון; פטור מרישיון יצוא לשם החזרה ליצרן בחו"ל של ציוד ביטחוני בלתי מסווג; רישום מקוון למרשם היצואנים הביטחוניים, הרחבת רשימת המדינות המותרות ועוד.

חן, אמרה בנאומה ליצואנים, כי "11 שנים לאחר הקמתו וביסוסו של אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני, הבשילה השעה לבצע צעדים משמעותיים, יחד עם שותפינו במשרד הביטחון, במשרד החוץ ובוועדת החוץ והביטחון של הכנסת".

"בקצה התהליך נשלים רפורמה עמוקה ומשמעותית, שתעצב מחדש את הפיקוח על היצוא הביטחוני במדינת ישראל. היא תאפשר ליצואנים הביטחוניים לפעול בתהליך רישוי חד-שלבי במוצרי הבלמ"ס למדינות המותרות. הרפורמה תביא לצמצום של אלפי רישיונות בשנה, תצמצם בירוקרטיה ותאפשר לאפ"י להתמקד בפיקוח על הנושאים המהותיים ולשפר את השירות ליצואנים".

גורם הבקיא בהליכי הרישוי והיצוא הביטחוני, הסביר לאנשים ומחשבים כי "הרפורמה האמורה מאוד רלוונטית לתעשיית הסייבר המקומית: יש באפ"י 73 מוצרי סייבר. 57 מהם הם בלתי מסווגים, ורק 16 מסווגים. 73 המוצרים הללו מייצרים 1,200 רישיונות בשנה – 80% רישיונות שיווק, ו-20% רישיונות יצוא. מתוך כ-1,000 רישיונות שניתנו מתחילת שנת 2017, רק 15 מהם היו מסווגים. לכן, הוצאת המוצרים הבלתי מסווגים מרשימת המוצרים הדורשת רישיונות, הינה דרמטית לתעשיית הסייבר הישראלית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים