חברת החשמל תקים רשת תמסורת נתונים של סיינה ב-15 מיליון שקלים

לדברי יוסי שנק, סמנכ''ל תקשוב וממונה הסייבר בחברת חשמל, "תפיסת הסייבר שלנו גורסת שאין פעילות בחברה ואין תשתית - בלא הגנת הסייבר" ● "נקבל הגנת סייבר ברמה גבוהה מאוד, שהיא גורם חשוב ליישום רשתות Smart Grid ו-IoT באופן מוצלח, בעידן התשתיות החכמות"

יוסי שנק, ראש יחידת היזמות והפיתוח העסקי של חברת החשמל. צילום: יח"צ

חברת החשמל תקים רשת תמסורת נתונים חדשה של סיינה (Ciena). הפרויקט יחל בסוף השנה וייארך כשלוש שנים. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו אותו בכ-15 מיליון שקלים. בסופו של דבר, הרשת תשרת את כלל 12 אלף עובדי החברה.

חברת החשמל לישראל תחליף את טכנולוגיית הרשת הקיימת שלה, של ECI, בטכנולוגית ה-Converged Packet Optical של סיינה. לצדה תשולב פלטפורמת התוכנה של החברה.

הטכנולוגיות הללו תאפשרנה לחברת החשמל להתמודד עם הדרישה הגוברת לרוחב פס בשירותי IT ובשירותי תקשורת. כך, חברת החשמל תוכל לספק שירותי פס רחב מתקדמים במהירות גבוהה וברמת אבטחה גבוהה עבור רשתות פרטיות – כחלק מפעילויות הפיתוח העסקי של חברת חשמל.

יניב הגדיש, מנכ"ל סיינה ישראל. צילום: יח"צ

יניב הגדיש, מנכ"ל סיינה ישראל. צילום: יח"צ

ברשת התמסורת יוטמעו פתרונות בקצבים של 100 ג'יגה ו-200 ג'יגה, לצד מיתוג OTN (ר"ת Optical Transport Network). בסוף הפרויקט לשדרוג הרשת שלה, החברה תציע ללקוחותיה קישוריות מגובה ושרידות גבוהות יותר, עם סיכון מינימלי לפגיעה בשירות. בנוסף השדרוג יאפשר לחברת החשמל לצמצם את כמות הציוד ברשת שלה, להפחית את המורכבות בתפעול הרשת וכן להפחית עלויות.

על פי סיינה, חברות אנרגיה ותשתיות, כמו חברת החשמל, חייבות לתמוך בקישוריות פס רחב מאובטחות, על פני מרחקים גדולים, זאת על מנת לתמוך בנתונים החיוניים העוברים בין הדטה סנטרים והלקוחות. כדי לענות על דרישה זו, חברת החשמל תסתמך ברשת הליבה החדשה שלה על פלטפורמת 6500 Packet Optical, בשילוב יכולות בינה ושליטה רשתית (OTN & Photonic Control Plan), שישפרו את נפחי התעבורה ועמידות הרשת.

עוד יוטמע פתרון ההצפנה WaveLogic Encryption של סיינה, על מנת להגן על כל המידע החיוני כשהוא חוצה את הרשת, עם הצפנה ברמה גבוהה, ובלא השפעה על ביצועי הרשת. בנוסף, תוטמע תוכנת הניהול השליטה והתכנון של סיינה Blue Planet (MCP) לניהול מאוחד של הרשת ולהפעלה ותכנון שירותים מקצה לקצה.

מימין: עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל; יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל; וירג'יני הולבק, מנהלת אזור דרום אירופה, מדינות ים תיכון ואפריקה בסיינה; ג'ייסון פיפס, סגן נשיא בכיר למכירות ושיווק גלובלי בסיינה; ויניב הגדיש, מנכ"ל סיינה ישראל. צילום: סורין סטפנסקו, חברת החשמל

מימין: עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל; יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל; וירג'יני הולבק, מנהלת אזור דרום אירופה, מדינות ים תיכון ואפריקה בסיינה; ג'ייסון פיפס, סגן נשיא בכיר למכירות ושיווק גלובלי בסיינה; ויניב הגדיש, מנכ"ל סיינה ישראל. צילום: סורין סטפנסקו, חברת החשמל

"הפרויקט יסייע לנו לעבור לעולם הדיגיטלי"

בראיון לאנשים ומחשבים אמר יוסי שנק, סמנכ"ל תקשוב וממונה הסייבר בחברת חשמל, כי "הרציונל לפרויקט הוא הכנת החברה בהיבטי צורכי התקשורת הפנימית שלה לעידן העתידי".

לדבריו, "הפרויקט מכיל שני אלמנטים מרכזיים. האחד, הוא תשתיות התקשורת בעולם החדש, עם מענה לצורכי החברה, המחייבים יכולות טובות יותר בהיבטי רוחב פס, אמינות וזמינות – על מנת לשפר את רמת השירות של החברה, לסייע לה לעבור לעולם הדיגיטלי, עם יכולות ההשתלבות במערך הרשת החכמה. נקבל יכולות להעברת נתונים בקצבים סופר-מהירים, עם גמישות מאד גדולה בתכנון וניהול הרשת, ועם מנגנוני 'ריפוי עצמי' במקרה של תקלה, או צורך בשינוי מהיר של תצורה".

האלמנט השני, אמר שנק, "הוא הגדלת היכולות בתחום הגנת הסייבר. הטכנולוגיה כוללת מנגנוני הגנה והצפנה – גם בקצבים מהירים. תפיסת הסייבר שלנו גורסת שאין פעילות בחברה ואין תשתית – בלא הגנת הסייבר. נקבל הגנת סייבר ברמה גבוהה מאוד, שהיא גורם חשוב ליישום רשתות Smart Grid  ואינטרנט של הדברים באופן מוצלח, בעידן התשתיות החכמות".

בסופו של דבר, אמר שנק, "נקבל רשת תקשורת לכלל המערכות של החברה. בנוסף, הרשת תתמוך גם במיזם הסיבים האופטיים של החברה. תשתית התמסורת האופטית היא בעלת משמעות הולכת וגוברת היום ובעתיד, באשר ליכולות החברה בתפקודה היומיומי. המעבר ממערכות תמסורת אופטיות ותיקות, למערכת תמסורת מתקדמת, מבוססת ליבת OTN, ברוחבי פס גבוהים מאוד – הוא צו השעה".

"הפרויקט מכניס את חברת חשמל לעולם הרשת החכמה", סיכם שנק. "אנו הולכים לעולם בו כל התהליכים משולבים מערכות מחשוביות דיגיטליות ומשתמשים במידע אדיר המימדים שנע על הרשת, כגון וידיאו, מערכות גרפיות 'כבדות', האינטרנט של הדברים ואינסוף יחידות קצה. לכן, נושאי תשתית התקשורת ותשתית התמסורת הם חיוניים לתפקוד החברה העתידית – והפרויקט הוא אסטרטגי עבורנו.

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל. צילום: יח"צ

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל. צילום: יח"צ

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל, ציין כי "החברה משדרגת את מערכות ה-IT שלה עם הטכנולוגיות המתקדמות והחדשניות ביותר, במטרה לתת את השירות הטוב ביותר ללקוחותיה. המערכות החדישות יאפשרו אבטחת מידע והגנת סייבר מהטובות ביותר בעולם, תוך שיפור אפשרויות השליטה והבקרה, העברת הנתונים והעבודה היומיומית של כלל יחידות החברה".

יניב הגדיש, מנכ"ל סיינה ישראל, הוסיף כי "חברות אנרגיה ותשתיות חיוניות מוצאות את עצמן כיום בצומת דרכים קריטית בעסקים שלהן. התעשייה מתמודדת עם אתגרים חדשים, כגון שינוי צרכי הלקוחות שלהם מצרכני רוחב פס קבועים, לצרכנים לפי דרישה, וכן מול איומי הסייבר".

לדבריו, "סיינה העולמית משקיעה כ-300 מיליון דולרים בשנה לפיתוח בתחום ה-packet optical בלבד". לדבריו, "לחברת החשמל תהיה הרשת המתקדמת הקיימת כיום בשוק. הטכנולוגיה של סיינה מוסיפה בינה רשתית לתוך הרשת וכך הופכת את הרשת לאוטונומית. זו תדע לזהות התרחשויות, לקבל החלטות בעצמה ולהציע דרכי פעולה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד שיודע

    איזה שטויות, זה פרוייקט של 6 מיליון ש"ח ולא 15 מיליון ובכלל מה פתאום צריך 3 שנים לפיתרון שאפשר לעשות בשנה. שכחו לציין שהזכייה הייתה מזמן ויש עיכוב גדול מאוד בשל אי מוכנות מערכת הניטור של הזוכה בפרוייקט, שלא מוכנה בכלל ולא עונה לדרישות של חברת חשמל....

אירועים קרובים