"מערכת החינוך וההכשרה הטכנולוגית צריכות להשתנות"

"נדרשת הכשרה לאו דווקא ברמה האקדמית כדי לספק לאנשים מיומנויות טכנולוגיות", אמר מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום ארכיון: יח"צ

ההכשרה על טכנולוגיות הדור הבא, לקראת השתלבות בעולם התעסוקה, צריכה להיות לא רק ברמה האקדמית – כך אמר מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון. לדבריו, מכונות ורובוטים אמנם יחליפו בעלי מקצועות רבים, אולם יידרשו מיומנויות חדשות, שחסמי הכניסה אליהן יורדים. הוא ציין שניתן יהיה להכשיר למקצועות אלה עובדים שהמכונות החליפו אותם בעבודותיהם הקודמות.

אהרון, שהיה עד לא מזמן מנהל מרכז הפיתוח של אפל (Apple) בישראל, דיבר בכנס אלי הורוביץ לכלכלה ולחברה, שנערך היום (ב') בירושלים.

"המכונות הולכות והופכות חכמות, ויותר ויותר יודעות לעשות עבודות שכיום עושים אותן בני אדם. לכן, נשאלת השאלה: מה עלינו, בני המין האנושי?", ציין אהרון.

"65% מהמקצועות בסכנת השתנות, אבל יש כאן חדשות טובות וחדשות רעות", השיב. "החדשות הרעות הן שכאמור, המכונות הופכות חכמות יותר ויוכלו לעשות עבודות שונות. החדשות הטובות הן שמי שיתאים את עצמו למגמה החדשה – יצליח. חסמי הכניסה ירדו ואדם שירצה לעסוק באותם מקצועות לא יהיה חיב בהשכלה אקדמית. אם פעם היה צריך לדעת שפת תכנות כדי לכתוב אתר, כיום זה לא הכרחי – כל אחד יכול לבנות אפליקציות ואתרים ללא ידע בתוכנות".

הוא הוסיף ש-"ההיי-טק מעסיק 8.5% מהאוכלוסייה, בממוצע. מדינות שישכילו להגדיל את השיעור הזה – ירוויחו. כדי שזה יקרה גם אצלנו, מערכת החינוך וההכשרה המקצועית צריכות להשתנות".

"האוניברסיטאות הולכות בכיוון זה", ציין אהרון. "הן צריכות צריכים להרים את דגל המולטי-דיסציפלינריות בתארים גבוהים יותר ולתת לסטודנטים להבין את כל המערכת, ולא רק את התחום הספציפי שהם לומדים. כמו כן, הכשרה מסיבית של האוכלוסייה לעסוק בתחומים הטכנולוגיים היא דבר טוב, והיא לא חייבת להיעשות בהכרח באמצעות המוסדות האקדמיים".

פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. צילום: ניב קנטור

פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. צילום: ניב קנטור

בהמשך עמד אהרון על מה שמבדל את ההיי-טקיסטים הישראליים מעמיתיהם במקומות אחרים. "אנשים חכמים יש בכל העולם, אבל יש דברים שמבדלים אותנו לעומת אנשים אחרים, כגון עבודה בקבוצות קטנות, מולטידיסציפלינריות, ורוח יזמית גדולה".

"המחסור בהיי-טק – לא בעיה של ממשלה זו או אחרת"

פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר ראש המועצה הלאומית לכלכלה וכיום מנהל Startup Nation Center, אמר בכנס כי "בעיית המחסור בכוח האדם בהיי-טק הישראלי היא עמוקה ולא בעיה של ממשלה זו או אחרת. זוהי בעיה מבנית קשה".

הוא הוסיף ש-"המועצה חזתה את המגמה עוד בדו"ח שפרסמה ב-2012. חזינו שהמחסור יגבר, וזה קרה". פרופ' קנדל ציין כי "הממשלה, המעסיקים והמלכ"רים הכניסו את הנושא לעדיפות גבוהה. הם עובדים ביחד ומשתפים פעולה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים