חברת החשמל הטמיעה מערכת גיבוי של נט-אפ במיליוני שקלים

לדברי שי לוי, מנהל מחלקת תקשורת נתונים במרכז המחשבים של חברת החשמל בחיפה, "הבנו שכדי לפתור את נושא העומסים עלינו לעבור לגיבוי מבוסס טכנולוגיות פלאש"

שי לוי, מנהל פרויקט וירטואליזציה בחברת החשמל. צילום: ניב קנטור

אנשי ה-IT בחברת החשמל הטמיעו מערכת גיבוי מבוססת פלאש (Flash) של נט-אפ (NetApp), כך נודע לאנשים ומחשבים. הפרויקט החל בשנה שעברה, והסתיים באחרונה. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו אותו במיליוני שקלים.

פרויקט הגיבוי הוא תולדה של פרויקט וירטואליזציה של תחנות קצה, VDI, מבוסס סיטריקס (Cirtix), שנערך בחברת החשמל, לכ-9,000 עמדות מחשב בחברה.

פרויקט זה נמשך כמה שנים והיקפו הכספי עמד על מיליוני שקלים. את פרויקט הווירטואליזציה ערכה HPE ישראל, בליווי אנשי קבוצת אמן, נציגת סיטריקס בישראל.

הפרויקט נחלק לשלבים. בשלב הראשון בוצעה וירטואליזציה של תחנות קצה, הוא החל ב-2009 והסתיים ב-2013. השלב השני בפרויקט הוא הנגשת היישומים של החברה למכשירי מובייל, חלק זה החל ב-2015 וצפוי להסתיים בחודשים הקרובים. במסגרת הפרויקט, נבנתה סביבת עבודה וירטואלית, ויותר מ-90% מעמדות הקצה של עובדי חברת החשמל הפכו לעמדות רזות, Thin Client.

דרישה להתאוששות מהירה ללא מגע יד אדם

האופן בו חברת החשמל עובדת נקרא Random Pool, במסגרתו העובד מקבל בכל פעם מכונה אחרת בחוות המחשבים, באופן אקראי, ובסיום יום העבודה – המכונה נמחקת. במצב זה יש חשיבות גדולה לשמור על פרופיל המשתמש של כל לקוח. כל ההגדרות של עמדת הקצה (הקוסטומיזציה) נמצאות בכונן הפרופילים של החברה, מה שמחייב לעבוד בכל מצב ולקבל גיבוי בשני אתרי חברת החשמל: בתל אביב ובחיפה.

בעקבות הפרויקט, נוצרו שתי בעיות עיקריות: בעיית העומסים על המערכת, בה מיליוני קבצים פתוחים בעת ובעונה אחת, ובעיית גיבוי והתאוששות לכונן הפרופילים של החברה – גם בין אתרים מרוחקים האחד מהשני. כך, נוצרה דרישה להתאוששות מהירה ללא מגע יד אדם.

שי לוי, מנהל מחלקת תקשורת נתונים במרכז המחשבים של חברת החשמל בחיפה, הוא גם האחראי על תשתיות VDI בחברה. "הבנו שכדי לפתור את נושא העומסים עלינו לעבור לגיבוי מבוסס טכנולוגיות פלאש", אמר לוי.

כך, הוטמעה בפרויקט הגיבוי מערכת AFF8080 של נט-אפ, המבוססת באופן מלא על טכנולוגיות פלאש. המערכת הוטמעה בתצורת Active-Active והיא מאפשרת גיבוי והתאוששות בזמן אפס גם באתרים מרוחקים בו זמנית, הפחתת עומסים וחלוקתם לרוחב המערכת. זאת, עם יכולת הרחבה וניידות נתונים, וכן תפעול חלק בלא הפרעות.

מפסיקים לטפל במחשבים ועוברים לטפל באנשים

לדברי לוי, "בעתיד, אנחנו רוצים להיות הכי וירטואליים שאפשר: שעובד חברת החשמל לא יהיה תלוי במשאב פיזי. אנחנו מפסיקים לטפל במחשבים ועוברים לטפל באנשים. זהו חזון שמערכת הגיבוי וההתאוששות שהטמענו מאפשרת לנו לממש".

משמעות הפרויקט, הסביר לוי, "היא שאם מערכת המחשוב והגיבוי של העובדים נופלת, אז יותר מ-9,000 עמדות מחשב מושבתות – וכל התשתית הקריטית של אספקת החשמל והטיפול בבעיות באספקת החשמל נפגעים באופן מהותי".

יש לזכור, אמר לוי, "שחשמל זוהי תשתית קריטית ויש חשיבות עצומה למערכות מחשוב תומכות ואמינות. המעבר לטכנולוגיות פלאש פתר לנו את בעיית הזמינות. העובדה שיש גיבוי למערכת ושהעובדים יכולים לעבוד בכל עת, מכל מקום, בלי חשש להאטות ותקלות – היא חשובה מאוד".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שלום בנוליאל

    הלב החדש של יהב נועד לאסטרנואטים על הירח ומערכת ה-TATA היא פשוט בטטה אפוייה למחצה ובכלל לא מתוקה ולרוב מרירה להחליא

  2. אזרח

    פרוייקט במיליונים, לא ברור איך הם מגייסים את הסכומים הללו...אהה נזכרתי - מאיתנו האזרחים! בנוסף, פרוייקט של 4 שנים הוא פרוייקט כושל ,

אירועים קרובים