"ה-IT משנה את המציאות החינוכית – יש למצות פוטנציאל זה"

"בנינו לתלמידי ישראל פורטל, הקמנו את אליפות ישראל בסייבר, ואנו פועלים להנגשת חומרים באמצעות גיימיפיקציה", כך לדברי ד''ר עופר רימון, ראש מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע במשרד החינוך

ד''ר עופר רימון, המנמ"ר הפורש של משרד החינוך. צילום: ניב קנטור

"המגמות הטכנולוגיות בעולם ה-IT מעצבות ומשנות את המציאות החינוכית. נדרש למצות את הפוטנציאל הגלום בחידושים אלה, לטובת שיפור הכישורים של מערך ההוראה והתלמידים", כך אמר ד"ר עופר רימון, ראש מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע במשרד החינוך.

ד"ר רמון דיבר בפתח הכנס לתקשוב בחינוך – EduTech 2017. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') באולם אירועים LAGO בראשון לציון. את הכנס הנחו יהודה קונפורטס, עורך ראשי אנשים ומחשבים ואורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה.

לדברי ד"ר רימון, "בתכנית העבודה שלנו יש 140 פרויקטי IT". כך, אמר, "בנינו לתלמידי ישראל פורטל, הקמנו את אליפות ישראל בסייבר, ואנו פועלים להנגשת חומרים באמצעות מישחוק, גיימיפיקציה".

 צילום ועריכת וידיאו: יוסי ציפקיס

לאחד המשחקים שהוכנסו לפורטל התלמידים, אמר ד"ר רימון, "נכנסו מאות אלפי תלמידים, מ-160 בתי ספר ברחבי הארץ. יש לנו יכולת בקרה לדעת מי משחק, מה רמתו, ומי מתקשה". הוא ציין כי "העלינו משחק אחר, במתמטיקה, לא פרסמנו את דבר עליית המשחק לאוויר, ועדיין נכנסו תלמידים רבים מבתי ספר רבים". לדברי ד"ר רימון, "דרך המישחוק פיצחנו משהו מאוד עמוק. באמצעות המישחוק בחינוך אנו מחוללים מהפכה".

משתמשים בתקשוב כדי לצמצם פערים

עוד ציין ד"ר רימון כי המינהל בראשותו הנגיש את פרויקט יזם צעיר לתלמידי החטיבה העליונה. "זהו פרויקט מאוד מעניין, הנערך בשיתוף קרנות הון סיכון", אמר. "מנהלי קרנות הון סיכון בוחרים להשיב בחיוב בממוצע לחמש מתוך כ-1,000 הצעות המגיעות אליהם. אנו מסייעים לתלמידים לחוות את התהליך, ללמוד להגיש הצעה למנהלי קרן הון סיכון, לעמוד מול פאנל של משקיעים ולשכנע אותם שהמיזם שלך הוא פורץ דרך".

עוד ציין ד"ר רימון כי בפורטל התלמידים יש מערכת שיעורים פרטיים בחינם, מקוונת, עם עדיפות לתלמידים מיישובים מהפריפריה. "אנו משתמשים בתקשוב כדי לצמצם פערים", אמר.

הוא ציין כי "פרויקט שמעניין אותי באופן מיוחד, שעדיין לא קיבל תהודה מספיקה, הוא זה שבמסגרתו אנו מאפשרים למורים לקחת MOOC (ר"ת קורס פתוח מקוון מרובה משתתפים, Massive Open Online Course)".

"התחלנו להציע למורים לקחת עם התלמידים קורס בקורסרה (Coursera), חברה המציעה שירותי למידה מתוקשבת. הבעיה בלימודים אלה היא אחוז המסיימים הנמוך. פיתחנו מודל במסגרתו המורה תומך בהוראה והתלמידים מסייעים זו לזה, והגענו למצב בו קרוב ל-90% ממתחילי הקורס, מסיימים אותו".

החזון, סיכם ד"ר רימון, "הוא שכל תלמיד יעבור במהלך לימודיו התיכוניים לפחות קורס אקדמי מקוון אחד בשפה האנגלית, זה מה שנקרא 'פיתוח לומד עצמאי'. כיום פחות מעניין מה אתה יודע – אלא הרבה יותר חשוב זה באיזו מהירות אתה מסוגל ללמוד נושא חדש".

"לא להשאיר אף תלמיד מאחור"

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, אמרה כי "עברו 10 שנים מאז אנו שותפים לפרויקט 'מחשב לכל מורה', פרויקט שהביא לשינוי דרמטי אצל המורה והתלמידים. קשה לדמיין את עבודת ההוראה בלא הפרויקט. יחד עם קרן אתנה חילקנו כבר 15 אלף מחשבים למורים, ונגדיל את חלקנו בפעילות המבורכת הזו".

יפה בן דוד, מזכ''לית הסתדרות המורים. צילום: ניב קנטור

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים. צילום: ניב קנטור

"אנו לא לבד במשימה, אלא פועלים יחד עם הרשויות המקומיות, אשר מבינות את חשיבות הפרויקט. הניסיון המצטבר בפרויקט מצביע על כך שהוא הביא לצמצום הפערים בין תלמידים ממרכז הארץ ובין הפריפריה וליצירת תנאים שווים יותר ביניהם".

לדבריה, "אנו חיים בעולם טכנולוגי מתקדם, ונדרשת עשייה ובניית שפה משותפת בין מורים ותלמידים סביב נושא המחשוב, מה שהביא ויביא לשיפור הלימוד ורמת ההוראה".

"ה-IT בעולם החינוך מספק למורים כלים להתמודד עם קשיים שונים, מלימודים ועד רכישת מיומנויות", סיכמה מזכ"לית הסתדרות המורים. "יש פה למורים הזדמנות, ואנו, כשותפים לפרויקט – מסייעים להם שלא ליפול בין הכיסאות. ממשלת ישראל צריכה להקצות משאבים נוספים להרחבת הפרויקט: האינטרס של המדינה הוא שלא יישארו תלמידים מאחור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים