שרת המשפטים: "עד היום היינו בשנות ה-90' מבחינה טכנולוגית"

איילת שקד השיקה היום (ב') פיילוט שבמסגרתו יתאפשר לרשום או לבטל הערת אזהרה אונליין בטאבו ● על פי משרד המשפטים, הדבר יביא לקיצור של 30% בתורים בלשכות הטאבו

שרת המשפטים, איילת שקד. צילום ארכיון: חן גלילי

"2017 תביא לטאבו חדשני יותר, מאיר פנים, שמפנה את משאביו למען האזרח. עד היום היינו בניינטיז מבחינה טכנולוגית. עכשיו אנחנו יוצאים למהלך שמתאים את הטאבו לעידן הטכנולוגי", כך אמרה שרת המשפטים, איילת שקד.

השרה דיברה עם השקת שירותים חדשים באגף רישום והסדר מקרקעין – הטאבו – לקראת 2017. במסגרת זו יורחבו השירותים הניתנים לציבור אונליין ועל פי משרד המשפטים, תוקל הגישה של האזרח לטאבו.

לדברי שקד, "כך צריכות להתנהל המערכות הציבוריות. כולנו כאן שליחי ציבור. הבונוס של המהלך הוא הסיוע של משרד המשפטים בהקלה על משבר הדיור, אבל המהפכה גדולה הרבה יותר. משרד המשפטים יקל על האזרח הישראלי ככל הניתן, בכל הרבדים. המהלך הטכנולוגי יפחית תורים, יוריד עומס, יפחית את משך ההמתנה בלשכת המקרקעין ויקל על הליך רכישת הדירות".

מהמשרד נמסר כי השירותים שהושקו יביאו ליצירת ממשקים מקוונים מול רשויות ממשלה אחרות; קיצור זמני ההמתנה בלשכות קבלת הקהל ב-30%; קיצור משמעותי במשך זמן הטיפול בבקשות; הקמת מחלקת תשתיות ופרצלציות; טיוב רגולציה; ופישוט הליך הרישום.

על פי המשרד, "אלה הם רק חלק מהחידושים ומהתהליכים שמתרחשים בימים אלה בטאבו, במטרה לשפר ולטייב את השירות הניתן לאזרחים. הטאבו נמצא בימים אלה בשיאו של תהליך שיפור השירות לאזרח ולוקח חלק משמעותי בתוכנית הממשלתית לטיוב הרגולציה ולהפחתת הנטל הביורוקרטי".

רישום או ביטול הערת אזהרה אונליין

אחד השירותים שהושקו היום (ב') מאפשר רישום או ביטול הערת אזהרה באופן מקוון. "זוהי הפעולה המבוקשת ביותר על ידי לקוחות האגף והיא תופסת 32% מסך הפעולות המבוצעות בו", ציינו בטאבו.

בינתיים מושק השירות כפיילוט, שהחל היום בלשכת הטאבו בבאר שבע, ובספטמבר הוא יורחב לכל הלשכות והשלוחות הפזורות ברחבי הארץ. אנשי משרד המשפטים ציינו שבשל מגבלות חוק חתימה אלקטרונית, "בשלב זה השירות החדש יתאפשר רק לעורכי דין באמצעות כרטיס חכם. למרות זאת, הוא צפוי לקצר בלפחות 30% את התורים בלשכות קבלת הקהל, שכן רוב מבקשי השירות הם עורכי דין, לרוב באמצעות חברות שליחים. לכן, השירות החדש יחסוך למבקשים את עלויות השליחים, שעומדת על מאות שקלים".

במשרד ציינו שב-2015 נרשמו באגף יותר מ-200 אלף הערות אזהרה, שמטרתן למנוע מצב של מכירת הנכס לגורם אחר במהלך תהליך חתימת חוזה נדל"ני – ובכך להגן על הפונה מפני פעולות שיבוצעו בנכס, בין חתימת החוזה להעברת הכספים והרישום בפועל.

בנוסף להגדלת השירותים המקוונים הניתנים מרחוק, במשרד ציינו ש-"נערכים שינויים במטרה לשפר את השירות לאזרח. לדוגמה: יצירת ממשקי עבודה מקוונים מול הבנקים וגופים ממשלתיים, כמו רשות המיסים, רשות האכיפה והגביה, משרד הפנים ורשות מקרקעי ישראל, במטרה לחסוך את ה-'טרטור' של האזרח בתהליך הרישום; הקמת מחלקת תשתיות ופרצלציות: בסוף השנה אמור האגף להקים מחלקה שתפעל לקדם נושאים לאומיים בתחומים אלה, במטרה לקדם את הכשרת הקרקעות; בנושאי טיוב הרגולציה והפחתת הביורוקרטיה, הוצאו כ-20 נהלים המפשטים מאוד את אופן הגשת התיק".

עוד ציינו אנשי המשרד כי נערך שיתוף פעולה עם משטרת ישראל, "במטרה למנוע תרמיות בנדל"ן. בימים אלה החל פיילוט משותף עם משטרת מחוז ירושלים, במסגרתו שוטרים מוקפצים ללשכה בעוד האדם שמבצע את התרמית ממתין לתורו בלשכה".

אנשי המשרד עמלים על תיקוני חקיקה מול מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים – תיקון חוק חתימה אלקטרונית, כדי לאפשר עבודה בסביבה מקוונת, כמו גם תיקונים שונים בנושאי אגרות.

מנכ"לית המשרד, אמי פלמור, אמרה כי "יש פה גישה חדשנית, שלפיה המשפט אינו חסם, אלא כלי להגנה על זכויות ואמצעי לשדרוג השירות לאזרח. זאת, בניגוד לתפיסה שלמשפטנים נטייה שמרנית 'לתקוע' או לעכב מהלכים חדשניים. מדובר בסנונית ראשונה של מהפכת שירות במשרד המשפטים – מעבר משמרנות לחדשנות. אני בטוחה שהמהלך הנרחב ישמש מודל לרפורמות שירות נוספות ביחידות משרד המשפטים ובממשלה כולה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שלומי

    לקחו את הפרנסה לשליחים עורכי הדין ישאירו את העלות הצרכן ישלם אותו הדבר ...

אירועים קרובים