חלוצי הטכנולוגיות הישראליות קיבלו תעודות הוקרה

כנס IEEE עסק בהיסטוריה של ההיי-טק הישראלי ונערך על ידי הסניף הישראלי של הארגון, כאשר חלקו השני הוקדש למחווה למייסדים, בו כובדו אותם חלוצים וסיפרו על דרכם להפיכת מדינת ישראל למרכז עולמי לטכנולוגיות חדשניות

עוזיה גליל. צילום: ניב קנטור

לפני ימים אחדים נערך כנס על ידי האיגוד הבינלאומי של מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה, IEEE. הכנס עסק בהיסטוריה של ההיי-טק הישראלי ונערך על ידי הסניף הישראלי של הארגון, המונה 1,300 חברים, בשיתוף ICOHTEC, האיגוד לחקר ההיסטוריה של הטכנולוגיה ומשמעויותיה, ובסיוע אוניברסיטת תל אביב.

חלקו השני של הכנס הוקדש למחווה למייסדים, בו כובדו חלק מחלוצי הטכנולוגיות הישראליות בתעודות הוקרה מטעם נשיא האיגוד הבינלאומי, והם סיפרו על דרכם להפיכת מדינת ישראל למרכז עולמי לטכנולוגיות חדשניות. את החלק הזה בכנס הנחה פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים. את אותות ההוקרה קיבלו בני לנדא, גיל שווייד, עוזיה גליל, דב מורן, פרופ' יוסי מטיאס, יהודה וזוהר זיסאפל וד"ר ארנה ברי. משה ינאי, אף הוא ממקבלי אות ההוקרה – נעדר מהטקס.

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

ד"ר ארנה ברי, סגנית נשיא לחדשנות ב-EMC העולמית ומנכ"לית מרכז המצוינות של החברה בישראל, אמרה כי "ישראל מהווה כיום 10% מהיקף תעשיית הסייבר העולמית ומי יודע, אולי בשנה הבאה או בשנתיים הבאות הנתח שלה יעמוד על 20%". לדברי ד"ר ברי, "אני מאמינה שהליכה בדרך המלך, חשיבה קונבנציונלית, שמרנות ואדישות לסביבה בה אנו חיים ועובדים, אינן התכונות שמקדמות חדשנות ומצוינות, ובוודאי שאינן התכונות הנדרשות לקטר שאמור להמשיך ולהניע את כלכלת ישראל".

ד"ר ארנה ברי, סגנית נשיא לחדשנות ב-EMC העולמית ומנכ"לית מרכז המצוינות של החברה בישראל. צילום: ניב קנטור

ד"ר ארנה ברי, סגנית נשיא לחדשנות ב-EMC העולמית ומנכ"לית מרכז המצוינות של החברה בישראל. צילום: ניב קנטור

גיל שווייד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט (Check Point), אמר כי "אי אפשר לחשוב על העולם ככזה שלא מקושר. אלא שיש איומי סייבר – ממגוון סוגים, האקרים, פושעים וממשלות. האיומים הופכים למתוחכמים יותר ויותר".

גיל שווייד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט. צילום: ניב קנטור

גיל שווייד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט. צילום: ניב קנטור

בני לנדא, יו"ר ומייסד קבוצת לנדא, קיבל הוקרה על היותו אבי הדפוס הדיגיטלי התעשייתי. ב-1993, לאחר 16 שנות מחקר, אינדיגו (Indigo), אותה ייסד – חשפה את מכונת הדפוס הדיגיטלית הראשונה. ב-2002 החברה נרכשה על ידי HP תמורת יותר מ-800 מיליון דולר. לנדא, שרשם יותר מ-800 פטנטים בתחום, אמר כי "נולדתי בפולין אחרי השואה, עברנו לקנדה ולאחר מכן עליתי לישראל. הקמתי את אינדיגו לפני 38 שנים. מכרתי את החברה ל-HP כי הנחתי שהטכנולוגיה שאנו משתמשים לא תיהפך למיינסטרים, היא 10% או 15% מכלל תעשיית הדפוס, זה ימשיך להיות נישה. הבנתי שהדפוס יהיה כולו דיגיטלי בסופו של דבר. הגעתי לישראל כי אני ציוני. אין מדינה בעולם שהצליחה כמונו. יש פה משהו שלא יאומן – ההון האנושי, הישראלים, הם בעלי תשוקה ולא מקבלים לא כתשובה".

בני לנדא, יו''ר ומייסד קבוצת לנדא. צילום: ניב קנטור

בני לנדא, יו"ר ומייסד קבוצת לנדא. צילום: ניב קנטור

דב מורן, מייסד M-Systems, שנרכשה על ידי סנדיסק (SanDisk) ב-2006, וממציא הדיסק-און-קי, אמר כי "הסיבה שאני פה היא בחורה בתיכון אוהל שם ברמת גן. היא הראתה לי דבר חדש – מחשב. בסופו של דבר, בית הספר שלח אותי ללמוד מחשבים כעתודה, וכל השאר היסטוריה".

דב מורן, מייסד M-Systems. צילום: ניב קנטור

דב מורן, מייסד M-Systems. צילום: ניב קנטור

פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא להנדסה בגוגל (Google) ומנהל מרכז המו"פ של ענקית החיפוש בישראל, ציין כי "ההיי-טק הישראלי הוא הצלחה בגלל האנשים שמרכיבים אותו. הענף הגיע לאן שהגיע בזכות כוח האדם הטוב והמוצלח. כך יימשך, משום שכשאני רואה את כל היוזמות שיש כאן, אני אופטימי".

פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא להנדסה בגוגל ומנהל מרכז המו''פ של החברה בישראל. צילום: ניב קנטור

פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא להנדסה בגוגל ומנהל מרכז המו"פ של החברה בישראל. צילום: ניב קנטור

עוזיה גליל ייסד את אלרון והיה נשיא ומנכ"ל החברה. הוא גם שימש כיו"ר הראשון של IEEE ישראל וכנשיא אלביט. בדבריו באירוע ציין כי "התחלתי בשנות ה-50'. תחילה ניסיתי להבין מה קורה בתחום וגיליתי משהו מעניין: בעוד שיש אקדמיה עם אנשים נפלאים, בצבא היה מו"פ ממש טוב. בעצם, רוב התעשייה הייתה בצבא. הבנתי שניתן לנצל את הידע מצה"ל ומשאר המגזר הביטחוני ולהנחילו לאקדמיה".

"חיפשנו דרך להביא לשגשוג המדינה, שקלטה עולים רבים באותן השנים", הוסיף. "הבנתי שעלינו לשכנע את האקדמיה שאי אפשר שהיא תהיה לבדה והצלחתי לחבר בינה לבין התעשייה".

הוא ציין כי "כשהתחלנו לפתח, הבנו שעלינו לחבר תחומים – רפואה, תעשייה ועוד. הבנתי שעלינו לצמוח ואז ניכרה לנו הזדמנות, שידעתי לנצל אותה. התחלנו בפיתוח מחשבים, מיני מחשבים ואפליקציות למגזר הביטחוני".

האחים זוהר ויהודה זיסאפל, שזכו גם הם באותות הוקרה, ייסדו את קבוצת רד-בינת. הקבוצה מונה כיום יותר מ-4,500 עובדים ומחזור המכירות שלה עמד ב-2014 על 1.2 מיליארד דולר.

זוהר זיסאפל, מייסד קבוצת רד-בינת. צילום: ניב קנטור

זוהר זיסאפל, מייסד קבוצת רד-בינת. צילום: ניב קנטור

זוהר זיסאפל אמר בטקס כי "ככל שאני מדבר עם אנשים, אני משתכנע שיש בישראל דרך מיוחדת שגורמת לנו 'לעשות את זה'. היפנים יודעים לייצר מוצרים, למשל, ולנו יש את הרוח. מה שאני רואה הוא שהתעשייה משתנה, אבל הרוח נותרה כשהייתה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים