הממשלה תשקיע מאות מיליונים בפרויקטי AI

הממשלה פרסמה קול קורא לפרויקטי AI במשרדיה, וקיבלה 33 הצעות לפרויקטים בתחום, בסך של 168 מיליון שקלים ● הזוכים יוכרזו בחודש הבא

בקרוב: השקעות גדולות בפרויקטי AI במשרדי הממשלה.

"יש לנו חזון מאוד ברור לטיפול בעושר הנתונים שקיים במגזר הממשלתי-ציבורי. הוא כולל מענה לשאלות כיצד ניתן להפיק מהם תובנות חכמות יותר, בין השאר באמצעות כלי בינה מלאכותית. המידע הציבורי צריך להיות אמין, עדכני, מלא וזמין. נמשיך להשקיע בתחום רבות – לטובת שיפור וייעול השירות הציבורי", כך אמרה מירב פרץ-בילינסקי, סמנכ"לית דאטה ו-AI במערך הדיגיטל הלאומי.

פרץ-בילינסקי דיברה בפתח מפגש של E-Gov, פורום המנמ"רים והמנמ"ריות במגזר הממשלתי-ציבורי. הפורום, מבית אנשים ומחשבים, התכנס היום (ד') במלון וולדורף אסטוריה בירושלים, למפגש שנושאו היה "דאטה ובינה מלאכותית יוצרת בממשלה", ושהנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

מירב פרץ-בילינסקי, סמנכ''לית דאטה ו-AI במערך הדיגיטל הלאומי.

מירב פרץ-בילינסקי, סמנכ"לית דאטה ו-AI במערך הדיגיטל הלאומי. צילום: פלי הנמר

סא"ל (מיל') פרץ-בילינסקי שירתה בצה"ל משך 24 שנים, הובילה את המסע של הצבא לענן הציבורי ולנימבוס, ובתפקידה האחרון שימשה סגנית מפקד מרכז מדע נתונים, שמכיל את מפעלי המידע של אמ"ן.

היא אמרה כי "למימוש היבטים הדאטה והבינה המלאכותית במגזר הממשלתי יש כמה מטרות: שיפור האיכות של תהליכי קבלת ההחלטות וגיבוש מדיניות לתחום; שיפור הממשקים מול ועם התושבים והעסקים, לרבות יכולות פרו-אקטיביות וניצול יכולות להתאמה אישית; שיפור תהליכים תפעוליים והגדלת היעילות שלהם; קידום מחקר וחדשנות; וקידום ממשל פתוח ושקיפות".

"התפקידים המרכזיים שלנו", ציינה פרץ-בילינסקי, "הם: רתימת האקו-סיסטם הלאומי בתחומי ה-AI והדאטה, באמצעות חיבור ובנייה של שיתופי פעולה עם מגזרים אחרים – האקדמיה, התעשייה והמגזר השלישי; ליווי והובלה של פרויקטי נתונים ו-AI שמשרתים מטרות לאומיות; העצמת יכולות לשיתוף פעולה מבוסס דאטה בין ארגונים; והעצמת יכולות נתונים ו-AI בארגוני המגזר הציבורי".

מוקד ערב"ה

לדבריה, "עם פרוץ המלחמה הקמנו את מוקד ערב"ה. חברות ההיי-טק בישראל, בשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי, הקימו ומנהלים מוקד טכנולוגי לסיוע במצב החירום המיוחד. המוקד עוזר בקליטת הצרכים הטכנולוגיים של גופים ציבוריים וביצירת חיבור לחברות טכנולוגיה רלוונטיות, שפיתחו, בהתנדבות, מענים לצרכים אלה. בנוסף, הוא מאפשר תיאום וסנכרון בין יוזמות רבות". היא הוסיפה כי "הוצאנו קולות קוראים באקדמיה ובנינו קהילת חדשנות בשם DatA.IL, בשיתוף משרד הכלכלה".

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

פרץ-בילינסקי ציינה ש-"אנחנו עוסקים בליווי והובלה של מיזמים בעולמות הדאטה וה-AI, כגון מיזם אמו"ן (ר"ת איגום מידע ונתונים), פלטפורמת נתונים בשם ניצנים וכן הקמת מרכז אנליטיקה".

"במסגרת שיתופי המידע בין המשרדים, אנו בעיצומה של הקמת מערכת בשם צ'יטה, לניהול בקשות להעברת מידע פרטי בין משרדים. עוד אנו פועלים להעצמת המשרדים ולליווי שלהם", אמרה.

קול קורא לפרויקטי AI בממשלה

פרץ-בילינסקי ציינה כי "באחרונה פרסמנו קול קורא לפרויקטי AI בממשלה. ההגשות נדחו בשל המלחמה. לשמחתנו, ההיענות הייתה גדולה, והוגשו 33 הצעות לפרויקטים בתחום, בסך של 168 מיליון שקלים, כשהזוכים יוכרזו בחודש הבא".

על מרכז האנליטיקה שמוקם היא אמרה ש-"הוא עתיד להיות פלטפורמה שפועלת בסביבה מרובת עננים. הוא מבוסס על מודל רב שכבתי, שמכיל פלטפורמות נתונים שמאפשרות העברת נתונים תקנית ואיגום שלהם. מעל שכבה זו נבנה קוביות גנריות. בקצה תהיה שכבה אפליקטיבית, שיודעת להריץ את השירותים ותדע לחשוף אותם כקטלוג למשתמשי כל משרדי הממשלה. כך נביא לניצול מושכל ומעמיק של נתונים שנמצאים במשרדים, למשל יכולת לפילוח משלחי יד או חיתוך בין תלמידים שמטופלים בחינוך מיוחד ומשפחות שמטופלות על ידי רשויות רווחה. נבנה מודלים עסקיים אינטגרטיביים, לפי צרכי מקבלי ההחלטות".

לסיכום ציינה פרץ-בילינסקי כי "נביא לשיפור השירות לאזרחים ולייעול תהליכים וקיצור הזמן שלהם, בשל הטמעת רכיבי בינה מלאכותית ויכולות לניתוח מעמיק של נתונים במגזר הממשלתי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים