המבקר: ליקויי הגנת סייבר ברשות מקרקעי ישראל

"רמ"י נותרה ב-'תקופת האבן': 70% מהפעולות באתר לא מקוונות, ובמערכות מסוימות איומי הסייבר לא מטופלים כנדרש - למרות רגישות המידע המצוי בהן", ציין אנגלמן ● הרשות: "יש שיפור בשירות ושדרוג המערכות הישנות"

רשות מקרקעי ישראל

השירות לציבור ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לוקה בחסר, וכן הטיפול בהגנת סייבר – כך קובע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדו"ח שפרסם היום (ג'). לדבריו, "רמ"י נותרה ב-'תקופת האבן': 70% מהפעולות באתר אינן מקוונות, ובמערכות מסוימות איומי הסייבר אינם מטופלים כנדרש – למרות רגישות המידע על אזרחי ישראל המצוי בהן".

המבקר ערך שתי ביקורות שונות ברשות מקרקעי ישראל – על היבטי אבטחת המידע ושירות הלקוחות ברשות. כחלק מהביקורת שנוגעת לאבטחת המידע, אנגלמן ערך בשנה שעברה מבדק חוסן אפליקטיבי לאחת ממערכות ה-IT של הרשות, ומצא ליקויים. ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת החליטה שלא לפרסם פרק זה במלואו, בנימוק של שמירה על ביטחון המדינה.

בחלק שהותר לפרסום נכתב ש-"רשות מקרקעי ישראל אוספת, שומרת ומנהלת מידע רגיש על נכסי מקרקעין, הכולל נתונים אישיים ועסקיים. היא מפעילה אתר שירות לציבור, וחלה עליה החובה לשמור על המידע שברשותה, ולוודא שהוא משמש אך ורק למטרות שלשמן הוא נמסר".

"בנוגע לנכסי המקרקעין", ציין מבקר המדינה, "רמ"י נדרשת להגן על סודיות המידע, אמינותו וזמינותו, ולוודא כי הנתונים לא ישונו ולא יימחקו, וכי הם ייחשפו רק למי שמורשה לגשת אליהם מתוקף תפקידו או שהמידע נוגע לו. הרשות נדרשת לפעול להגנת הפרטיות ולאבטחת המידע הרב שבידיה, ועל פי חוק".

"התרעות רבות התקבלו ב-SoC הממשלתי לגבי רמ"י, בגין פעילות החשודה כאיום סייבר במחצית הראשונה של שנת 2023", ציין המבקר. "13 ליקויים נמצאו במבדק החוסן שביצע המבקר, מתוכם שני סיכונים ברמה בינונית ו-11 ברמה נמוכה. הבדיקה העלתה, בין היתר, ליקויים בשירותי הגישה למערכת, וכן באחת האפליקציות. המבקר ערך את מבדק החוסן כהמשך לביקורת אבטחת המידע והגנת הסייבר ברשות מקרקעי ישראל – דו"ח שפורסם במאי 2024".

אנגלמן ציין כי "על רמ"י לפעול לתיקון הליקויים שעלו בביקורת. המידע והמסמכים הנאספים במערכות המידע שלה הם רגישים, ופגיעה בסודיות, בשלמות או בזמינות של המידע שבהן עלולה לגרום נזק כלכלי למדינת ישראל".

הרשות מסרה בתשובתה לטיוטת הדו"ח כי היא פועלת לתיקון הליקויים וליישום מרבית ההמלצות.

ליקויים בשירות לציבור ברשות מקרקעי ישראל

בחלק אחר של הביקורת כתב אנגלמן כי "רמ"י היא אחת מרשויות המדינה שלהן ממשק רחב עם הציבור, ואחד מתפקידיה הוא מתן שירותים לבעלי הזכויות במקרקעי ישראל".

בסקר נציבות תלונות הציבור במשרד המבקר מהשנה שעברה דורגה הרשות במקום השביעי, אחד לפני האחרון, מבחינת טיב השירות שהיא סיפקה לציבור. הציון שלה היה 65.5, בהשוואה לציון הממוצע של כל הגופים שנבדקו – 74.2. "הנתונים מצביעים על רמה נמוכה יחסית של שירות לציבור ברמ"י – דבר המחדד את הצורך בגיבוש אסטרטגית שירות שמטרתה לשפר את טיב השירות לציבור", ציין מבקר המדינה.

הביקורת הייתה מעקב לדו"ח שהמבקר ערך ברמ"י ב-2021, ונבחנו בה פעולותיה לתיקון הליקויים העיקריים שצוינו. בביקורת הקודמת עלה שהרשות לא ביצעה תהליך כלל ארגוני לגיבוש אסטרטגיית שירות ולא הגדירה את אסטרטגיית השירות שלה. "בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה", קבע המבקר. "רמ"י טרם סיימה לגבש אסטרטגיית שירות של כלל הארגון. מועצת מקרקעי ישראל, בראשות שר הבינוי והשיכון, לא דנה ולא התוותה אסטרטגיה או מדיניות כוללת בנושא".

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. צילום: ניב קנטור

בביקורת הקודמת עלה שהרשות לא גיבשה ולא פרסמה אמנת שירות, וה-SLA שהיא קבעה לא פורסם. "בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן", נכתב בדו"ח הנוכחי.

עוד עלה בביקורת הקודמת כי רק שישה (כ-4%) מ-164 הטפסים של רשות מקרקעי ישראל היו מקוונים וכללו תהליך שנעשה כולו אונליין, ורק בשניים מהם התקבל אישור מקוון חתום אלקטרונית. "בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה: בין 70 פעולות השירות שניתן לבצע מול רמ"י – ניתן לבצע באופן מקוון מלא רק 22 מהן, 31%".

כמו כן, המבקר ציין כי "ב-2024, רק כ-27% מאישורי הזכויות שנגעו לנחלות חקלאיות ניתנו באופן מקוון מלא, וזאת למול שיעור אישורי הזכויות שנגעו לכלל נכסי רשות מקרקעי ישראל וניתנו באופן מקוון מלא – שהיה כ-85%". עוד עלה כי במערכות המחשב של רמ"י קיימים נתונים רק על כ-10.5% מהנחלות, ולא ניתן להפיק אישור זכויות באופן מקוון מלא בנוגע לכמעט 30 אלף נחלות.

בנוסף, רמ"י לא קבעה מהם השירותים שהיא מתכננת להפחית את המידע והמסמכים שהציבור נדרש להמציא לה כדי לקבלם. "בביקורת המעקב", ציין אנגלמן, "נמצא שהליקוי תוקן במידה מועטה".

"בביקורת הקודמת עלה שרמ"י לא עדכנה את נוהל הטיפול שלה בפניות הציבור ולא פרסמה את הנוהל לציבור באתר שלה. בביקורת המעקב נמצא שהליקוי תוקן במידה מועטה: הרשות לא עדכנה את הנוהל שלה בנושא ולא פרסמה אותו לציבור", נכתב.

לסיכום קבע אנגלמן ש-"על רשות מקרקעי ישראל להשלים את תהליך גיבוש אסטרטגיית השירות של כלל הארגון, ולגבש אמנת שירות שכוללת הצהרת שירות ו-SLA לגבי כלל ההליכים שהיא מבצעת בכלל יחידותיה. מומלץ שרמ"י תאיץ את הפעולות להרחבת שירותיה הדיגיטליים ולהשלמת יצירת טפסים מקוונים בכלל השירותים, ותפעל עם מערך הדיגיטל הלאומי להרחבת הממשקים עם הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים לשירותיה ולהרחבת ההיצע של הטפסים המקוונים המונפקים על ידם ונדרשים לה. בביקורת הקודמת נמצא ששירותים רבים של רמ"י היו טעונים שיפור. דו"ח המעקב העלה כי כ-60% מהליקויים שהועלו בביקורת הקודמת טרם תוקנו, או תוקנו במידה מועטה. על הרשות לפעול לתיקון הליקויים שטרם תוקנו, כדי להבטיח מתן שירות מתקדם, יעיל ומותאם יותר לצרכי הציבור".

תגובת רמ"י

רשות מקרקעי ישראל מסרה בתגובה כי "בשנים האחרונות קיימת מגמת שיפור באיכות השירות, שניכרת בנתוני המדידה של היחידה לשיפור השירות. לאחר שיושלם תהליך זה, רמ"י תגבש את אסטרטגיית השירות של כלל הארגון. הרשות פיתחה כלי טכנולוגי לבדיקת מידת העמידה ב-SLA, אך הוא טרם נכנס לשימוש. יש פעולות שאין באפשרות הרשות לבצע באופן מקוון. המהלך שיאפשר להפיק את רוב אישורי הזכויות בנחלות החקלאיות בשירות עצמי יושלם עד סוף 2027. בעתיד תיבחן העברת יישומים רלוונטיים נוספים לאתר הממשלתי. בשנים האחרונות פעלנו להסדרת ממשקים להעברות מידע בין גופים רבים בממשלה, כדי לפשט את העברתם ולהקל על הציבור".

לסיכום צוין בתגובה כי "רמ"י נמצאת בתהליך שדרוג מערכות המידע המיושנות, ובמסגרתו מתבצעות פעולות לטיוב נתונים. עם השלמת התהליך וטיוב מאגרי המידע אפשר יהיה להנגישם לציבור הרחב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים