בא לבקר במאורת הנמר: צחי בן ששון, פמי

26/05/2025 13:55
צחי בן ששון, סמנכ"ל מערכות המידע של חברת פמי

השבוע ביקר במאורת הנמר צחי בן ששון, סמנכ"ל מערכות המידע של חברת פמי (Femi) –  אחד הגופים המרכזיים בזירת הבריאות הדיגיטלית בישראל.

פמי פועלת כבר יותר משלושה עשורים ומהווה שילוב ייחודי בין גוף המפעיל שירותי בריאות בקנה מידה לאומי לבין מפתחת פלטפורמות טכנולוגיות רפואיות מתקדמות. החברה מספקת שירותים עבור קופות החולים, משרדי ממשלה (ובראשם משרד הבריאות), משרד הביטחון, צה"ל, גופים מוניציפליים וארגונים רפואיים, ומלווה ישראלים רבים בשגרה ובחירום.

לצד שירותי הבריאות עצמם, פמי מפתחת את התשתיות הדיגיטליות שעומדות מאחוריהם, כך שהיא משמשת גם כמנהלת מערכי שירות רפואים וגם כספקית HC Tech, שמוטמע בתוך המערכות הציבוריות.

בן ששון סיפק הצצה אל מאחורי הקלעים של השירותים הדיגיטליים שפמי מפעילה, לעיתים מבלי שהציבור מודע לכך. לדבריו, "האתגר הוא לפתח מערכות שמבינות את המורכבות של שירותי רפואה: מצד אחד – אמינות תפעולית מקסימלית; מצד שני – גמישות שמאפשרת להקים שירות חדש תוך ימים ספורים, בהתאמה לצרכים משתנים של מטפלים, מטופלים ומנהלי מערכות."

בן ששון התייחס לדוגמה לפלטפורמת Ummanu – מערכת לייעוץ רפואי מרחוק, שמוטמעת בקופות החולים ומספקת ניהול אינטגרטיבי של תורים, שיחות וידיאו, תיעוד רפואי והמשכיות טיפול. הפלטפורמה נבנתה מתוך שיתוף פעולה הדוק עם הקופות, ונותנת מענה כפול: גם לשירות הציבורי וגם לחוויית המשתמש – רופא ומטופל כאחד.

פמי מפעילה מגוון רחב של שירותים רפואיים מבוססי טכנולוגיה בתחומים רבים ושונים, כאשר המכנה המשותף בכולם הוא הנגשת השירות ללקוח בהתאם לרצונו, בבית, בעבודה, בקליניקה. בתחום התפתחות הילד, פיתחה פמי את פלטפורמת Poppins: מערכת דיגיטלית לניהול טיפולים התפתחותיים מבוזרים. המערכת מאפשרת לנהל באופן רציף תהליך, הכולל קלינאי תקשורת, מרפאות בעיסוק טיפול רגשי והדרכות הורים, תוך שמירה על רצף טיפולי אמיתי, מעקב אחר התקדמות והנגשת שירותים גם לאזורי פריפריה, שבהם זמינות המטפלים נמוכה.

בתחום בריאות הנפש, פמי פועלת באמצעות פלטפורמת Ifeel: מערכת המציעה שירות רגשי־טיפולי מרחוק עבור קופות החולים, מערכות חינוך וצה"ל. הפלטפורמה מתמקדת בהתאמה אישית של מטפל לפי צורך רגשי, זמינות ושפה, ומאפשרת ליווי טיפולי דיסקרטי ואפקטיבי – עם כלים דיגיטליים לניטור רגשי וממשקים תומכים גם למנהלים ולמערכת כולה. השירות נועד לתת מענה מיידי, בעיקר בזמנים שבהם זמינות פסיכולוגים קליניים נמוכה, והצורך בגמישות גדולה מתמיד.

מערכת הבריאות הדיגיטלית שמפעילה פמי פועלת גם מול צה"ל ומשרד הביטחון, עם שירותים רפואיים לחיילים, בין השאר. מדובר ברפואת שדה, רפואת נשים לחיילות, רפואה ראשונית בפריסה גיאוגרפית רחבה ומערכים מיוחדים בתקופות מבצעיות. לדברי בן ששון, השותפות עם מערכת הביטחון מחייבת רמת ביצוע חסרת פשרות, הן טכנולוגית והן תפעולית, לצד עמידה קפדנית בתקני אבטחת מידע צבאיים ואזרחיים כאחד.

הדיון נגע גם בפרויקטים בזמן חירום. כך, למשל, בתקופת הקורונה הובילה פמי את הקמת מערך הדיגום הלאומי בנתב"ג – פרויקט בקנה מידה עצום, שכלל תפעול אלפי עובדים, הקמה של מערכות לוגיסטיות, מעבדות ומערכות ניתוח דאטה תומכות החלטה, שפעלו מול משרד הבריאות בזמן אמת. בתקופת "חרבות ברזל" הובילה החברה הרחבה של שירותים רגשיים אונליין לאזרחים, חיילים ובני משפחותיהם – תוך פריסה כמעט מיידית של מערכות טיפוליות מרחוק.

לדברי בן ששון, "דווקא המצבים הקיצוניים מדגישים את הערך של פמי: היא לא רק מפתחת טכנולוגיה, אלא יודעת גם להפעיל שירות רפואי מלא מול מטופלים, מערכות מידע ומנהלי מדיניות. היכולת לזהות צורך, להרים שירות ולספק מענה תפקודי היא הבידול האמיתי".

לצד התשתיות הדיגיטליות המרשימות, מדגיש בן ששון את החשיבות של הטמעה מוצלחת אצל הרופאים והמטפלים עצמם. "אם המטפל לא מתחבר למערכת –שום טכנולוגיה לא תעבוד. לכן כל שירות שאנחנו מפתחים נבחן קודם כל דרך העיניים של איש המקצוע, לא רק דרך מסך המטופל".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד שמכיר

    צחי אחד המנמרים הטובים בארץ מקצוען שמבין לייצר עלות תועלת בעולמות ה it המתקדמים מבין שבכל דולר יש מאה סנט כיף לפמי שיש לה את צחי

אירועים קרובים