אלקסה של אמזון מזומנת לחקירת רצח

האם העוזרת האישית תוכל לסייע לפענח רצח? המשטרה בארצות הברית חושבת כך - אבל היצרנית של המכשור שעליו פועלת אלקסה לא מתכוונת לספק את הנתונים שלה כל כך בקלות

יסייע למשטרה בפרשייה הסבוכה? Amazon Echo

האם הרמקול שמפעיל את העוזרת הקולית אלקסה (Alexa) מבית חברת אמזון (Amazon) מקליט אותנו כל הזמן? האם החומרים הללו נשמרים על השרתים של אמזון והאם ענקית הקמעונאות עלולה יום אחד להסגיר את כל עולמנו הפרטי למשטרה או לגורם אחר?

פרשיית רצח אמריקנית מעוררת את כל השאלות האלו ומוסיפה אליהן הרהורים נוגים על המחיר שאנו עלולים לשלם בשל החדרת ריבוא גאדג'טים ומכשור טכנולוגי אולטרה-מתקדם לחיינו.

גופה בג'קוזי ורמקול אקו בבית השכן
הכל התחיל בבוקר נובמבר אחד, כשמשטרת ארקנסו זומנה לבית בבנטונוויל, וגילתה בחצר האחורית את גופתו של ויקטור קולינס כשהיא צפה עם פנים כלפי מעלה בתוך הג'קוזי.

ג'יימס א. בייטס, שהזעיק את המשטרה, סיפר כי הוא וכמה חברים לעבודה, כולל קולינס, נשארו ערים בלילה הקודם כדי לצפות במשחק פוטבול וגם לשתות יחדיו. בייטס סיפר למשטרה כי זמן קצר לאחר שהתעורר הבחין בגוף חסר החיים של קולינס בג'קוזי. בדיקות של המשטרה ושל הפתולוג של המחוז הבהירו שמדובר ברצח, והמשטרה השיגה צו חיפוש לביתו של בייטס.

בחיפוש גילו החוקרים בייטס השכן הוא חובב גדג'טים מובהק שצייד את ביתו במקבץ עשיר של התקני "בית חכם", כולל מדחום (Nest thermometer), מערכת אזעקה של Honeywell, מערכת ניטור אוויר אלחוטית, וגם ברמקול של אמזון המכונה Amazon Echo. המשטרה החרימה מיד את האקו ושלחה צו לאמזון בדרישה לקבל לידיה את כל מה שהקליט המכשיר. בתצהיר שצורף לבקשה צוין כי יש "סיבה להאמין שברשות חברת אמזון נמצאות רשומות הקשורות בחקירת הרצח שמנהלת משטרת בנטונוויל".

עולם ההיי-טק מצטלב עם זירת הרצח
בשלב הזה דיווח ה-Information – אתר חדשות המכסה את תעשיית הטכנולוגיה – כי לא מדובר בחקירת רצח מסורתית. בעבר הכרנו מקרים שבהם חקירות משטרה כללו חיטוט במחשבים, בטלפונים סלולריים ובמוצרי אלקטרוניקה אחרים, כמו למשל במצלמות וידאו, על מנת לחקור פשעים, אבל במקרה הזה נכנס לתמונה מכשיר חדש – האקו של אמזון, שהוא למעשה רמקול המאזין לפקודות אישיות קוליות של הבעלים שלו, ושנמצא כל הזמן ב"הקשבה". כלומר, יש אפשרות שרמקול האקו הקליט את ההתרחשות שקרתה בסמוך לו ושהחומרים הללו יכולים לסייע בהארת פרטים שטרם נודעו ובפתרון תעלומת הרצח.

מבחינה טכנית מצויד האקו בשבעה מיקרופונים ומגיב ל"מילת התעוררות", שלרוב מוגדרת בתור 'אלקסה' – השם שהעניקה אמזון לעוזרת האישית שהיא מספקת ללקוחות. "כאשר הוא מזהה את המילה המעוררת, הוא מתחיל בהזרמת אודיו לענן, כולל את שבריר השנייה של האודיו שהוקלט לפני המילה המעוררת. ההקלטה והשעתוק של קלט האודיו מאוחסנים ביישום Amazon Alexa ויש למחוק אותם באופן ידני מאוחר יותר", כך נכתב באתר האינטרנט של אמזון.

המשטרה לא הבינה לגמרי כיצד הרמקול פועל
משטרת בנטונוויל לא ציינה אילו נתונים היא מצפה למצוא ברמקול של בייטס – וגם לא ברור מה הצליח המכשיר לקלוט שהיה רלוונטי למקרה. למעשה, אם מתבססים על הדרך שבה מציגה אמזון את הדברים אזי רק אם מישהו הפעיל את המכשיר עם מילת ההערה במכוון החל הרמקול להקליט את האודיו, וגם אז – כנראה לא סביר שהוא הקליט ראיות מכריעות מזירת הרצח. ייתכן שהמשטרה לא הבינה לגמרי כיצד הרמקול פועל, כשביקשה לבחון את תכניו.

"מכשיר אקו אמזון מאזין כל הזמן ומחכה לפקודת ההתעוררות 'אלקסה' או 'אמזון', ואז מקליט כל פקודה, בקשה או מחווה הניתנות בעל-פה לאחר שלב זה, או שקיימת אפשרות להקלטה בכל עת ללא מילת ההתעוררות, מה שמועלה לשרתים של Amazon.com במקום מרוחק", נכתב בפסקה מהתצהיר. "אנו מאמינים כי הרישומים הללו נשמרים על ידי Amazon.com וכי הם יספקו ראיות הקשורות במקרה שנמצא תחת חקירה".

האקו לא מקליט או שומר חומר ללא מלת התעוררות
הטענה הזו, שהאקו מקליט בכל עת ללא "מילת ההתעוררות" אינה נכונה, כך טוען איש צוות הדוברות של חברת אמזון שמבהיר כי המכשיר אמנם מקשיב כל הזמן, אבל לא מקליט, ושום דבר לא מוזרם או מאוחסן בענן בלי שהמילה תיאמר.

על פי רישומי בית המשפט, אמזון סירבה לציית לצו שקיבלה. דוברת החברה אמרה שהיא לא יכולה להגיב על המקרה הספציפי. "אמזון לא תשחרר מידע של לקוח ללא דרישה חוקית תקפה ומחייבת, שתוגש לנו כראוי", מסרה הדוברת בהודעת דואר אלקטרוני ששלחה ל-The Post. "למעשה אמזון מתנגדת לדרישות גורפות מדי או בלתי הולמות", הוסיפה הדוברת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים