אמזון מביאה את הרחפנים אל ממשלת בריטניה

אחרי שלא הצליחה לשכנע את הממשל האמריקני לאפשר לה מחקר ופיתוח של תוכנית הרחפנים שלה, הודיעה ענקית הקמעונות שמצאה שותפה אחרת

Prime Air בפעולה. צילום: יח"צ

אמזון (Amazon) הודיעה אתמול (ג') כי יצרה שותפות עם ממשלת בריטניה בכדי לבדוק בשטחה את הטכנולוגיות שעשויות לאפשר לתכנית שירות המשלוחים Prime Air של הרחפנים שלה, לצאת לדרכה בעתיד הקרוב.

השותפות של הענקית עם רשות התעופה האזרחית בבריטניה – ה-CAA (ר"ת Civil Aviation Authority) – תאפשר לה כעת לחקור פעולות ש"מעבר לקו הראייה" באזורים כפריים ובפרברים, וזאת לאחר שמנהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית – ה-FAA (ר"ת Federal Aviation Administration) סירב במשך שנים לאפשר זאת.

Prime Air. צילום: יח"צ

Prime Air. צילום: יח"צ

מדובר על טיסות מבחן שבהן מפקח אדם יחיד, ומפעיל רחפנים אוטונומיים מרובים תוך בדיקת טכנולוגיות התחושה וההימנעות שלהם. כל הבדיקות האלה יקרו במרחב האווירי שמתחת לגובה 400 מטרים.

תכנית Prime Air הושקה על ידי ענקית הקמעונאות בדצמבר 2013 ומטרתה לאפשר שירות זול ומהיר של משלוחי אקספרס. על פי התכנית, המשלוחים יבוצעו על ידי רחפנים, והחברה מבטיחה לספק את המוצרים בתוך כשעה ממחסניה האזוריים ועד בית הלקוח. הרחפן יפעל אוטונומית וללא התערבות אדם, ויידע לנווט בעצמו עד מרחק של 25 קילומטרים.

לראות את הטרנדים ולאפשר חדשנות

"בריטניה היא מנהיגה שמאפשרת חדשנות רחפנים – אנחנו משקיעים במחקר ובפיתוח של Prime Air כאן כבר די הרבה זמן", אמר סגן נשיא מדיניות החדשנות העולמית והתקשורת באמזון, פול מיסנר, בהכרזה על שיתוף הפעולה מאתמול.

"הכרזה זו מחזקת את השותפות שלנו עם בריטניה, ומביאה את אמזון קרוב יותר למטרה שלה באמצעות רחפנים שיספקו בבטחה ובתוך 30 דקות חבילות ללקוחות בבריטניה ובמקומות אחרים ברחבי העולם".

בהתייחסו לעקשנותה של ארצות הברית שלא לאשר את הפעלת טיסות הרחפנים המסחריות בתחומה, עקץ מיסנר את ה-FAA כשאמר שהוא כולו תקווה כי ההסכם הנוכחי "ישכנע רשויות אחרות ברחבי העולם לראות את הטרנדים בנושא הבטיחות והחדשנות בתעופה".

רחפנים – שוק חדש ומבטיח

ספקית הטלקום האמריקנית AT&T, כמו גם Flytrex הישראלית, ועוד חברות רבות מסביב לעולם, נכנסו לשוק חדש ומבטיח זה, של רחפנים. אמזון עצמה פתחה מרכז מו"פ הפועל בתחום תל-אביב, ושבו היא מפתחת יכולות ראיית מכונה ובינה מלאכותית לרחפנים. בנוגע לפעולתה בבריטניה אומרת החברה שה-CAA תהיה מעורבת ופעילה בבדיקות וכי התוצאה "תסייע ליידע את מדיניות הפיתוח העתידית והרגולציה בתחום זה".

ואכן, המכשול המשמעותי ביותר שניצב בדרכה של אמזון בתחום, הוא נושא הרגולוציה. ה-FAA הודיעה לאחרונה על הוראות שימוש ברחפנים מסחריים בארצות הברית, וחשפה כי התקנות כיום אינן מאפשרות הפעלת רחפני משלוחים בתחומה, בין היתר משום שהן מתירות רק פעולות שבקו הראייה.

אמזון, שהבינה כי אין לה כעת דרך להפעיל את השירות שלה תחת כללים אלה, עושה את המעבר של הפעלת התכנית לבריטניה כחלק מחיפושיה אחרי מקום שבו הטכנולוגיה שלה תאושר לפעולה במדינות אחרות במקום בארצות הברית. ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, חשף לאחרונה כי הענקית מנהלת בימים אלה גם בדיקות לרחפנים שלה בהולנד בנוסף לאלו שכבר מתקיימות בקנדה.

ענקיות טכנולוגיה אחרות כמו גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook) – המתעניינות בתחום בעיקר לטעמי תקשורת – חברו אל אמזון בפנייה אל ה-FAA לבחון מחדש את הטיוטה, אך זכו בסירוב מצד מנהל התעופה, שאשרר את הטיוטה לפני מספר שבועות.

החוזה עם בריטניה מהווה יתרון ברור ובולט בעבור אמזון, ובהחלט מסמן כי אפשר ששירותי המשלוחים האוויריים באמצעות רחפנים מהירים, יגיעו לממלכה המאוחדת מהר יותר מאשר לארצות הברית. החברה מסרה כי הניסוי להפעלת התכנית יחל בבריטניה כבר בימים הקרובים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים