רוצים להיות מייסדי סטארט-אפ? קחו בחשבון שיש גם מחיר נפשי

מחקר חדש שפרסמה סטארט-אפ סנאפשוט (Startup Snapshot) – פלטפורמת שיתוף מידע לתעשיית הסטארט-אפים, מעיד על מחיר של פגיעה ברווחתם הנפשית של היזמים בעקבות פעילות היזמות שלהם

קשה להיות יזם היי-טק?

מחקר חדש שפרסמה סטארט-אפ סנאפשוט (Startup Snapshot) – פלטפורמת שיתוף מידע לתעשיית הסטארט-אפים, מעיד על מחיר של פגיעה ברווחתם הנפשית של מייסדים ומנכ"לים בסטארט-אפים בעקבות פעילות היזמות שלהם.

המחקר, שכותרתו "העלות הנסתרת: ההשפעה של סטרס על הרווחה הנפשית של מייסדים ומנכ"לים בסטארט-אפים", מבוסס על מידע שנאסף מיותר מ-400 מייסדי סטארט-אפים מרחבי העולם. הדו"ח נוצר על ידי סטארט-אפ סנאפשוט בשיתוף פעולה עם אינטל איגנייט, משרד עו"ד ארנון, תדמור-לוי, ומרכז היזמות זל באוניברסיטת רייכמן.

המסקנות העיקריות של המחקר מעלות, כי 72% מהמייסדים מדווחים שהבריאות הנפשית שלהם נפגעה ממסלול היזמות, 37% סובלים מחרדות, 93% מהמייסדים היו חוזרים על אותו מסלול למרות המחיר האישי הכבד, ורק 23% מסתייעים בגורמים חיצוניים לקבלת סיוע מקצועי.

"במחקר החדש שלנו אנו חותרים להביא שקיפות בנוגע למצבם הנפשי של יזמים", אומרת יעל בנימין, מייסדת ומנכ"לית סטארט-אפ סנאפשוט. "הצלחנו לחשוף את העלויות הנסתרות – פיזיות, רגשיות וקוגניטיביות, שיזמים מתמודדים איתן במהלך בניית הסטארט-אפים. המטרה של המחקר היא לפתח שיח שמנרמל ומעודד את הפתיחות סביב האתגרים והלחצים שכרוכים בתהליך היזמות. על ידי התבוננות פנימה על המורכבות הרגשית של היזמים עצמם, אנו מקווים לספק להם את המודעות העצמית הנדרשת, שתאפשר להם לייצר שינוי בהתנהגותם ובכך מציאות בריאה יותר לעצמם, רגשית ופיננסית, עם הבנה כי השניים יחדיו קשורים ובלתי נפרדים".

ממצאים נוספים במחקר:

בשנת 2023 עדיין יש סטיגמה שלילית סביב קבלת תמיכה מקצועית בנושאים הקשורים למצב רגשי. במפתיע, הסטיגמה משתנה מאוד לפי מין וגיל – 55% מהגברים מאמינים שיש סטיגמה שלילית בקבלת תמיכה רגשית מקצועית, בהשוואה ל-29% מהנשים.

הסטיגמה השלילית גבוהה יותר עבור יזמים צעירים, כש-59% מהיזמים מתחת לגיל 35 מדווחים על סטיגמה שלילית, בהשוואה ל-47% מעל גיל 35.

להיות במצב של מכירת החלום לאורך זמן זה מתיש – 81% מהיזמים מדווחים שהם לא משתפים בפתיחות את הסטרס, האתגרים והפחדים שלהם, מחשש שיתפרש כחולשה ויפגע בסיכויי ההצלחה שלהם.

מייסדים מביאים הביתה את הדאגות – 47% משתפים את האתגרים והסטרס עם בן/בת הזוג בתדירות גבוהה, ו-41% משתפים רק מדי פעם. נשים משתפות יותר – 28% יותר נשים משתפות בתדירות גבוהה ביחס לגברים.

למי יזמים פונים לקבלת תמיכה? משקיעים מדורגים במקום אחרון. 90% מהיזמים מדווחים כי הם לא משתפים את הסטרס והאתגרים עם המשקיעים, מתוך דאגה כי השקיפות תשפיע על יכולתם לגייס סבבים נוספים.

"היום קשה יותר מתמיד במישור הנפשי להיות יזם. אתה חייב לפטר עובדים, לחתוך בעלויות ולנווט סבבי גיוס בשווי נמוך יותר, בזמן שאתה שומר על אופטימיות בבואך להמשיך למכור את החלום, ולדרבן את כולם להמשיך קדימה במהירות גבוהה יותר מתמיד". אומר צחי וייספלד, סגן נשיא אינטל ומנכ"ל אינטל איגנייט העולמית.

"תוצאות המחקר מבהירות את הבדידות הרבה של מנכ"לים בתהליך היזמות, ומזהה את הצורך הברור שלהם לאמץ תמיכה ממקורות בלתי תלויים וחסרי אג'נדה אסטרטגית הקשורה לחברה", אומר נמרוד ורומן, מנכ"ל קונסיגליירי ושותף במשרד עו"ד ארנון, תדמור-לוי.

"זה נהיה ברור, במיוחד בסביבה הכלכלית של היום, שהבריאות הנפשית של יזמים זה נושא קריטי לכל בעלי העניין בחברה, מעובדים, מייסדים, משקיעים ולקוחות", אומרת ליאת אהרונסון, יו"רית מרכז זל ליזמות מאוניברסיטת רייכמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים