"עקרון המטופל במרכז – עוד יותר משמעותי כשמדובר בפתרונות שאנו מפתחים"

כך אמר משה קליימן, מנכ"ל מטריקס מדיקה, במסגרת כנס בריאות דיגיטלית שנערך היום (ד'), ובו סיפר למאות המשתתפים אונליין על פיתוח של מוצרים בעולם הבריאות המעודכן שלאחר מגיפת הקורונה

משה קליימן, מנכ"ל מטריקס מדיקה. צילום: עמוס בר זאב

"אנחנו במטריקס מדיקה (Matrix Medika) שואפים לעזור להגשים את החזון עליו דיבר מנכ"ל משרד הבריאות ואנחנו שמחים לתרום את חלקנו הצנוע, ואני לא מדבר איתכם על פתרונות של עכשיו, של 2021, אלא על פתרונות שאנחנו מפתחים לעוד חמש שנים, ואפילו עד 2030, וכולם בנויים סביב מסע מרתק, שמוביל אותנו מהקצה עד לקצה בפיתוח המוצר", סיפר משה קליימן, מנכ"ל מטריקס מדיקה, במסגרת כנס בריאות דיגיטלית שנערך היום (ד').

כמו בכל שנה, הכנס הופק בידי מחלקת הכנסים של אנשים ומחשבים, והוא הועבר באופן וירטואלי ורשם נוכחות של מאות משתתפים. הכנס הונחה בידיו של העורך הראשי של קבוצת אנשים ומחשבים, יהודה קונפורטס, שהוביל את קליימן לספר על פיתוח של מוצרים בעולם הבריאות המעודכן.

"ההתחלה היא במסע שאנחנו מכנים מסע הלקוח, והתחלה מאוד מאוד חשובה בהיבט של מוצר רפואה דיגיטלי. כמו שכבר נאמר בכנס, נקודת המבט הראשונה היא המטופל במרכז, וזה עוד יותר משמעותי כשמדובר בפתרונות שאנו מפתחים", הוא סיפר.

מטריקס מדיקה

מטריקס מדיקה

אבל, כך הסביר קליימן, מסביב יש מעגלים רבים – "יש את הרופא ויש את האחות, ולכל אחד מהם יש נקודת השקפה אחרת, ויש גם את בית החולים עצמו, ואז את קופת החולים וגם חברת הביטוח, ולכל גוף יש דרישות משלו, ויש את המוטיבציה משלו לפיתוח מסוים אחרת, ויותר מפעם אחת מדובר במוטיבציות סותרות. המטופל רוצה כמובן לקבל את הטיפול הטוב ביותר שיש בנמצא, וגם הרופא בעצם רוצה לתת את הטיפול הטוב ביותר, שזהה בדרך כלל למה שהמטופל רוצה, אבל באותה מידה רוצה הרופא שזה יהיה יעיל, כי אסור לשכוח שזו גם מערכת כלכלית. וזה עוד בשלב באפיון, השלב שבו בודקים בכלל מה הצרכים ולכן זו תחילת מסע קריטי. חייבים לאפיין היטב, כדי לא להגיע למקומות לא נכונים", הוא תיאר את תחילת המסע בקצה האחד.

אחרי שעוברים את השלב הראשון, מגיע השלב בו צריכים להגדיר במדויק מה צריך לעשות המוצר. "צריכים להיות מאוד יעילים, כי מאוד מורכב לבצע את השלב הזה, השלב של בניית רעיונות וגיבוש המוצר, אך בסופו של דבר באופן ממש מופלא זה לפעמים הופך להגדרת המוצר. זה השלב בו מהגדרה כללית, מחזון על המוצר, כבר מגדירים בדיוק מה הוא צריך לעשות", המשיך קליימן במסע.

"בחירת הטכנולוגיות בהן משתמשים כדי לפתח מוצר – חשובה מאוד"

אמנם מדובר על מוצר רפואי בסופו של דבר, אבל כמו כל מוצר חכם, בעולם המודרני הנוכחי, יעמדו בסופו של דבר טכנולוגיות מסוימות מאחוריו, שיאפשרו לו להפוך למציאותי. "זה לא רק הבחירה בטכנולוגיות הכי טובות והכי יעילות. הן בוודאי צריכות להיות כאלה, אבל הן גם צריכות להתכתב מול הרגולציה ועם מגבלות אחרות, ובחירת הטכנולוגיות בהן משתמשים כדי לפתח מוצר – חשובה מאוד. ואחר כך צריך לקבוע מהו המוצר המינימלי אותו אנחנו מוכנים להביא לשוק, מהו הרף שרק מעליו אנחנו נהיה מוכנים להפוך את מה שאנחנו מתכננים למוצר בפועל", הוא הסביר.

ולמה המילה מינימלי חשובה? "כי כל אחד בתפקידו מכיר את הזווית שהוא מקרין על ההגדרה הזו. אנשי השיווק רוצים כמה שיותר תכונות, ושיהיה כמה שיותר סקסי, אבל לא תמיד זה עומד בכפיפה אחת עם הזמן לשוק, עם סיכונים מסוימים, ויש גם את ההיבט הרגולטורי, ולהיבט הזה יש בענף שלנו השפעה קריטית. אולי תכונה תיקח אותנו רחוק מדי, כך שנזדקק להוכחה קלינית מורכבת מדי מכדי לקבל אישור מכדי שיהיה לנו שווה לפתח? זה יכול להיות ההבדל בין להביא את המוצר לעולם או לא. זה לא קרב של כיפופי ידיים. זה שלב מתודולוגי שמתבצע בצורה מושכלת", הוא סיפר.

ובסופו של דבר, ממש לפני הקצה, צריכים לדאוג לממשק. "בוודאי במקרה של מכשירים רפואיים, זה חשוב פי כמה, כי אסור שיהיו טעויות, לדוגמה, במיוחד באותם פתרונות שמשלבים מוצרים פיזיים עם אפליקציה מלווה", סיכם קליימן בקצה המרוחק של המסע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים