מצפון תיפתח הטובה? מתחם יזמות בשם פיץ' נפתח ביקנעם

ראיון עם מאיה שוורץ, מומחית לתעשייה חכמה ומנכ"לית מתחם היזמות שנפתח בשותפות עם שי מלצר לפני כחמישה חודשים ביקנעם, בפארק ההיי-טק

24/02/2020 13:34
מאיה שוורץ, מנכ"לית מתחם פיץ'. צילום: שי הדס וזדיאס

מתחם פיץ' נחנך בפארק ההיי-טק המתפתח של יקנעם לפני כחמישה חודשים, לאחר עיכוב בירוקרטי מורט עצבים של קרוב לשנתיים, אשר הכניס את מאיה שוורץ, מנכ"לית המתחם, ואת שותפה, שי מלצר, לתקופה מאתגרת בה נאלצו "להיות מאוד יצירתיים, להתפרנס בדוחק ובד בבד להתמקד בבניה נכונה של האקו-סיסטם סביבנו", היא מספרת.

ואולם, המסכת הבירוקרטית הגיעה בסופו של דבר לקיצה, וכיום מציע מתחם PITCH לקהילת הסטארט-אפיסטים הצפוניים מגון משרדים במבחר גדלים, חדרי ישיבות, אזור כנסים והרצאות, ובעיקר ליווי עסקי ומקצועי עם קהילה מתהווה וצומחת, מיט-אפים, קורסים והרצאות.

שוורץ מתגוררת כיום בכפר יהושע שבעמק יזרעאל, אך נולדה וגדלה בפריפריה מרוחקת בהרבה – ברמת הגולן. לדבריה, גדלה בבית עני בו דאגה לפרנסתה כבר מגיל 12, עבדה במגוון עבודות מזדמנות כמו מלצרות וסיוע בצילום חתונות עם אביה, אך חלמה תמיד בגדול. "חיכיתי לרגע שאגדל ואוכל לצאת משממת ההזדמנויות בגולן, מקום מקסים בעל פוטנציאל עצום, אך ללא מימוש", היא מסבירה.

מתחם פיץ' שבפארק ההיי-טק, יקנעם. צילום: מתחם פיץ'

מתחם פיץ' שבפארק ההיי-טק, יקנעם. צילום: מתחם פיץ'

תעשיה 4.0 עוד לפני שהמונח היה קיים

את תחילת המסלול המקצועי שלה עשתה כשלמדה הנדסת מכונות אצל התעשיין סטף ורטהיימר. "למדנו ועבדנו מבוקר עד ערב. הכרנו לעומק את המפעלים ואת רצפות הייצור החכמות של ישקר", היא מספרת. "לאחר הלימודים המשכתי את עבודתי כמהנדסת מכונות והייתי אחראית על הבאת טכנולוגיות חדשנות והטמעתן בקווי הייצור בחברה, העומדת בחזית הפיתוחים הטכנולוגיים בתעשיית הייצור, זו הייתה חוויה ובית ספר לחיים", אומרת שוורץ.

"ביצעתי פרויקטים נדירים, מתוחכמים ומובילים בעולם, ואני גאה לספר שעד היום עולות לרגל ל-ישקר משלחות של גופי חדשנות על מנת להתרשם מקרוב מהטכנולוגיות שפיתחנו שם לפני עשרים שנה. "למעשה", מסבירה שוורץ, "עשינו Industry 4.0 לפני שהמונח הזה היה קיים, כאשר כבר לפני שני עשורים חיברנו אובייקטים לאינטרנט, מכונות קיבלו החלטות וניתן היה לשלוט ולמדוד כל מכונה מכל מקום בעולם, וכל פעולה שניתן היה להפוך לאוטומטית קיבלה התייחסות חדשנית. בהקשר הזה, סטף אמר לי פעם, 'בכל מקום שתוכלי להחליף אדם במכונה, עשי זאת, זו הקידמה' וכך את יוצרת יתרון תחרותי מול העולם".  

אזור מיט-אפ במתחם פיץ' שבפארק ההיי-טק, יקנעם. צילום: מתחם פיץ'

אזור מיט-אפ במתחם פיץ' שבפארק ההיי-טק, יקנעם. צילום: מתחם פיץ'

חמש נשים מנכ"ליות

ב-2002 החליטה שוורץ לצאת לדרך עצמאית, הקימה סטארט-אפ ובנתה מוצר בתחום בקרת הדלקים. "היה לי רעיון חזק, אבל מהנדסת מכונות צעירה שגרה בצפון הרחוק, ורחוקה מאוד מהשוק, ממשקיעים ומאנשי עסקים, היא גם רחוקה מאוד מהאפשרות למימוש הפוטנציאל. סגרתי את הסטארט-אפ והחלטתי לגייס את הניסיון שצברתי לטובת פיתוח עסקי, כשבתפקיד האחרון שלי שימשתי סמנכ"לית פיתוח עסקי בדרומה צפונה, חברה שנותנת רוח גבית למפעלים בפריפריה הצפונית והדרומית", היא מפרטת. "עבדתי עם 540 מפעלים, בניתי מערך הכשרה למנכ"לים ולסמנכ"לים בתעשייה בשת"פ מיטב המרצים מאוניברסיטת תל אביב, נוצרו קשרים עסקיים וחברות עשו פריצות דרך משמעותיות. הרגשתי שבאמת נתנו ערך רב לחברות יצרניות תעשייתיות".

את הצעד הבא למימוש חיידק היזמות שתמיד קינן בה עשתה ב 2018, עת חברה לידידה הוותיק מלצר, ויחדיו החליטו לצאת לדרך עם פיץ': מתחם העבודה והיזמות בפארק ההיי-טק ביקנעם.

מתחם פיץ' שבפארק ההיי-טק, יקנעם. צילום: מתחם פיץ'

מתחם פיץ' שבפארק ההיי-טק, יקנעם. צילום: מתחם פיץ'

המטרות של פיץ', היא אומרת, כוללים בראש וראשונה עידוד וסיוע ליזמים בתחילת דרכם. "היזמים יכולים להתמקד בטכנולוגיה ואנו מסייעים להם בפיתוח עסקי, איתור משקיעים ואסטרטגיית השקעה, גיוסי כספים ממשלתיים, בניית שווקים בחו"ל ועוד", היא מפרטת.

"ייעד נוסף", היא מדגישה, "הוא עידוד נשים יזמיות, וכבר כעת יש במתחם שלנו חמש! נשים מנכ"ליות. אני גאה מאוד במספר הזה, הן חכמות, חדשניות, מנהלות ומביאות איזון בין בית לעסקים, עושות עסקים הוגנים בלי אגו, ומנסיוני יש אנרגיה שונה לחלוטין בניהול נשי".

"בהיבט זה", היא מחדדת, "חברות שעדיין מנוהלות על ידי גברים בלבד פועלות בצורת ניהול על ציר יחיד, בעולם אג'ילי, בו יש חשיבות להסתכלות שונה, חדשנית, מטריציונית, הרואה את טובת הכלל. מתוך נקודת מוצא זו, אני מאמינה שחובה לבנות בכל עסק צוות מוביל המושתת על מספר מאוזן בין גברים ונשים. נסו לשלב בהנהלה ובבורדים נשים, ותראו את קפיצת המדרגה המשמעותית לחברה".

בהתייחסות לסוגיית מעמדה של תעשיית ההיי-טק בצפון אומרת שוורץ: "ההזדמנויות בצפון עצומות, הן שונות מהמרכז, היזמים שונים, הן בגיל והן בתחומי המיזמים. רבים מהם בעלי משפחות, חצו את גיל ארבעים, הם בוגרים, בשלים, שחקני נשמה – מאמינים מאוד במוצר שלהם ומביאים חדשנות עמוקה מבוססת על ידע וניסיון שהספיקו לצבור. הפרופיל הזה כולל הרבה יזמות בתחומים כמו מדיקל, אגרוטק וכיוצא בזאת.

אנו מתמחים בתחום התעשייה החכמה, ומביאים ליזמים ניסיון של 20 שנים בהנדסה תפעולית, היכרות עם מאות מפעלים, וידע מעמיק בתחום, שמסייע לנו לקדם מיזמים ולייצר עבורם קשרים עם משקיעים מהנישה הרלוונטית".

"בהקשר זה", היא מוסיפה, "אנו מקיימים חיבורים להשקעות, הן פרטיות והן ממשלתיות. בזכות הרקע שלי, יש הזדמנות ליזמי ה-I4 לעבוד מול המפעלים השונים, הן בביצוע פיילוטים והן כלקוחות מלמדים".

כשהיא נשאלת על חזונה להמשך, מציינת שוורץ כי "החזון שלנו הוא לקדם את כלכלת הצפון ולשתף את העולם בחדשנות הישראלית, לחזק משמעותית את סיגמנט ה-I4 ולהטמיע שינוי אמיתי במפעלים, לקדם נשים ולסייע ליזמים לפרוץ. אנו מתכננים להתרחב בצפון ולהיות הגוף המוביל את החדשנות ואת הקשר מול משקיעים ולקוחות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים