עקב פיגוע הירי בפיטסבורג: הרשת החברתית Gab.com פסקה מלפעול

האתר נאלץ להפסיק את פעילותו ביום א' בלילה, לאחר שנודע כי ספק האירוח וספק שם הדומיין שלו ביטלו את קשריהם העסקיים עם החברה המנהלת אותו

לוגו הרשת החברתית Gab. צילום: וויקיפדיה

Gab.com, שהוא למעשה שירות רשת חברתי דמוי טוויטר, נאלץ להפסיק את פעילותו ביום א' בלילה, לאחר שנודע כי ספק האירוח וספק שם הדומיין שלו ביטלו את קשריהם העסקיים עם החברה המנהלת אותו.

האתר Gab.com – פלטפורמת מדיה חברתית שמשרתת בעיקר אנשי ימין קיצוני וקנאים לבנים בארה"ב – הואשם על שהעניק אכסניה וירטואלית לרוברט באוורס, לפני שביצע תקיפת בבית כנסת בפיטסבורג בשבת האחרונה, שבה הרג 11 מתפללים יהודים ביריות. לפי דיווחים בתקשורת, באוורס, שהיה קשור לארגונים ניאו-נאצים, נהג לעשות שימוש ברשתות החברתיות לצורכי הפצת שנאת זרים, ובין היתר צייץ בחשבון הטוויטר שלו דקות לפי הפיגוע הנורא: "לא אכפת לי, אני נכנס".

בכלל, הנוכחות התקשורתית החברתית של באוורס כללה הצהרות כמו "יהודים הם ילדי השטן" ופרסום של סמלים ורטוריקה ניאו-נאציים, כך דווח בתקשורת.

אילוצו של אתר Gab לרדת מהאוויר הגיעה כתגובה אחרי שנחשפה זהותו של היורה, באוורס בן ה-48, שנעצר אחרי שהתנקש במתפללי בית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג, בשבת.

לבאוורס היה חשבון פעיל ב-Gab, שבו נהג לפרסם תיאוריות קונספירציה אנטישמיות, כולל טענות שתופעת המהגרים ממקסיקו לארצות הברית היא "עבודה" של קונספירציה יהודית. הוא עסק גם בזעם על ארגון שמסייע להגירת יהודים לארצות הברית, המכונה בראשי תיבות HIAS, ארגון ההגירה הבינלאומי של הקהילה היהודית האמריקנית.

ספקי השירות גרמו לאתר לרדת מהאוויר ל"פרק זמן מסוים"

בעקבות הירי הסיר האתר Gab את חשבונו של באוורס, אבל החברה בילתה חלק גדול מסוף השבוע בהגנה על הזכות לפרסום תכנים כמו אלו שנהג באוורס לפרסם, בטענה לחופש הביטוי. כתוצאה מכך, ספק האירוח בענן של האתר, Joyent, וכן ספקיות עיבודי התשלום, PayPal וסטריפ, עצרו את אספקת שירותיהם אליו. ואילו ספק שם הדומיין שלו, Godaddy, נתן לחברה המפעילה ארכה של 24 שעות להעביר את השירות שלה למקום אחר. כל אלו הביאו לכך ש-Gab נאלץ לרדת מהאוויר למשך מה שהגדיר לעוקביו בטוויטר כ"פרק זמן מסוים".

אנדרו טורבה, מנכ"ל ומייסד Gab, עבד על יצירת פלטפורמות מדיה חברתית מאז 2010, והאתר שלו, Gab, תיאר את עצמו כ"רשת ללא מודעות ליוצרים המאמינים בדיבור חופשי, בבחירות הפרט ובזרימה חופשית של מידע באינטרנט".  לפי דיווחים, מדיניות זו היא חלק ממה שמשך אל האתר אנשים שסולקו מטוויטר ושחשבונותיהם בה נחסמו.

האתר פרסם תגובה לירי ולהאשמות הרבות שהופיעו בתקשורת, ושחיברו את הירי אל Gab, ובה נאמר כי מאז ומתמיד היתה ל-Gab מדיניות של אפס סובלנות והתכחשות חד-משמעית לטרור ולאלימות. "נעצבנו ונחרדנו מהחדשות על האלימות בפיטסבורג, וכל המשפחות והחברים של הקורבנות נמצאים במחשבותינו ובתפילותינו", נכתב בהצהרה. עם זאת, ההצהרה המשיכה להתעקש כי Gab מסרב להיות מוגדר על ידי "נרטיבים של התקשורת" עליו ועל הקהילה שלו. "המדיה החברתית מוציאה לעתים קרובות את הטוב ביותר ואת הרע ביותר שבאנושות", נכתב בהצהרה. "פושעים והתנהגות פלילית קיימים בכל פלטפורמת מדיה חברתית"

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים