תוכן שיווקי
לקראת אירוע - Ericsson Innovation Day, יום ד' 7 בספטמבר, אווניו מרכז אירועים וקונגרסים, קרית שדה התעופה

הקלטת וידיאו בענן כפלטפורמה לשינוי מודלים עסקיים

09/06/2016 13:19
משה בלאיש, מוצרי הטלוויזיה, אריקסון ישראל

כתב: משה בלאיש, מוצרי הטלוויזיה, אריקסון (Ericsson) ישראל

בשנים האחרונות כולנו חווים את השינוי בשימוש ובשיתוף של וידיאו הן על גבי הרשתות החברתיות והן ודרך פלטפורמות ייעודיות כגון יוטיוב (YouTube). מגמה זו מתחזקת מדי יום ומאופיינת בשמירת וידיאו בענן האינטרנטי. העובדה שניתן לשמור תוכן מגובה, כמעט ללא הגבלה, הניתן לשליפה במגוון אמצעים – מהווה יתרון לא מבוטל לכל אחד מאתנו.


כעת, מגמה זו משנה את המודלים העסקיים של מפעילי שירות הטלוויזיה בכבלים, ערים חכמות, בטחון פנים, וכל גוף הנעזר במקורות ובתכני וידיאו לצרכים עסקיים ובטחונים. הווידיאו אשר עד כה נשמר "מקומית", ייאגר בעננים פרטיים ומאובטחים ויהיה נגיש למשתמשים ייעודיים מכל מקום ובאמצעות פלטפורמות שונות.


בכדי לעמוד בשינוי המגמה, חברות מסחריות וגופים ממשלתיים זקוקים למערכות המסוגלות להתמודד עם דרישות נפח, שרידות, נגישות, הקלטה בו-זמנית של אלפי מקורות וידיאו, והנגשה לכמות גדולה של משתמשים במקביל. כך לדוגמה, עבור הרשויות המקומיות לא רחוק היום בו ניחשף למציאות בה התשתית העומדת לרשותם תכיל גם מערכת המסוגלת לשמור קבצים מאלפי מקורות וידיאו ברחבי העיר (עמודי תאורה, אוטובוסים, בנייני רשויות מקומיות, אזורי מסחר, רכבות, בתי ספר, שווקים…), לשתף את התוכן עם גופי בטחון פנים ממשלתיים, ויחד עם מנוע אנליזה לזיהוי אובייקטים על פני ציר הזמן, לספק מידע חיוני לתפקוד הרשויות בכל הקשור לשמירת בטחון האזרחים ותפקוד המשאבים העומדים לרשות העיר.

במחקרים אותם אריקסון עורכת, עולה שהצמיחה מונעת בעיקר על ידי הביקוש של צרכני הווידיאו להגיע אל חומר מוקלט, לא רק מתוך המסך במרכז הבקרה או ממיר הטלוויזיה. מציאות העבר משתנה במהירות, יותר צרכנים צופים בתוכן בתנועה, כך לדוגמה בשש השנים האחרונות, כמעט פי 2.5 יותר משקי בית בחרו להשתמש במכשירים אחרים מלבד הטלוויזיה בהשוואה לשנים עברו. הנייד מאפשר למשתמש להגיע למגוון תכנים שהוקלטו ונמצאים במערכות ספק השירות, האחזור של קטעי הווידיאו נעשה כמעט מכל מכשיר והתוכן המקורי נשמר בפורמט אחד וחוסך מקום על שרתי האחסון.

אתגרים בפריסת מערכת Cloud Digital Video Recorders בקרב מפעילי שירותי טלוויזיה

בשנת 2008 יצר מקרה Cablevision ציון דרך תקדימי לדרך שבה יכולים מפעילי כבלים בארצות הברית להשיק שירותי הקלטה בענן. בית המשפט קבע כי הקלטה שמבוצעת על אמצעי המרוחק ממבצע הפעולה, דינה כהקלטה המבוצעת מקומית על הממיר.

ארכיטקטורת העותק הנפרד, המתוארת בפסקה הקודמת, שונה מהותית משיטת העותק המשותף, קובץ בודד מייצג הקלטות של מאות אלפי מנויים, החיסכון במקום אחסון הוא עצום, וכל שנידרש הוא לבנות מערכת היודעת לספק את אותה הקלטה לכל דורש במקביל. קיימים מפעילים המקליטים את כל הערוצים כל הזמן, במקרה זה, המנויים יכולים לנוע גם חודש אחורה בתפריט התוכניות, ולא רק קדימה, כפי שאנו מכירים כיום.

המערכת המוצעת כיום על ידי אריקסון לתחום זה נקראת VSPP (ר"ת Video Storage and Processing Platform). המוצר המבוסס על הטכנולוגיה של פאבריקס הישראלית, שנרכשה לאחרונה על ידי אריקסון, מאפשר להשתמש בפלטפורמה אחודה לצורך: אחסון נפח גדול של וידיאו, להזרים דרך המערכת ערוצים ליניאריים (ולאפשר את הקלטתם או עצירתם לצורך צפייה מושהית) ולהזרים את הווידיאו העובר דרך המערכת כמעט בכל פורמט נדרש, הן לממירים והן למכשירי קצה מסוגים שונים.


בסוף 2014 רכשה אריקסון את פבריקס מרעננה, שנוסדה ב-2006 ומונה מעל 100 עובדים. היא החלה את דרכה בפיתוח תוכנת אחסון בנפחים גדולים ולאחר מכן התמקדה בעולם הווידיאו, וסיפקה יכולת לספקיות שירות ולחברות טלקום לאחסן תוכן וידיאו על גבי שרתים, ובמקביל – לאפשר למשתמשים לצרוך סרטים שהקליטו במערכת מבוססת מחשוב ענן על ידי מגוון מכשירי קצה.

בעקבות קנייתה, הפכה אריקסון לספקית המובילה בעולם של טכנולוגיות Cloud DVR עם עשרות מערכות שהושקו ברחבי העולם. מערכות ההקלטה נמצאות במגוון מפעילי שירותי טלוויזיה ברחבי העולם, החל מלקוח שבו מערכת של אלפי שרתים המיועדת להתמודד עם מעל 100 PETA של מידע, וכלה בלקוח שלו מערכת של מאות שרתים עתירי SSD המיועדים לספק סטרימינג של מאות ג'יגה לשנייה של החומר המוקלט.

אירועים קרובים