תוכן שיווקי

דרכים יצירתיות שיחסכו לארגונים בהוצאות הגבוהות על רישוי תוכנה

רישוי התוכנה מהווה כ-20% מהוצאות המיחשוב בארגון, אולם מודלים שונים של רישוי כגון רכישה, ליסינג או מודל ענן עשויים לחסוך אחוז ניכר מהעלות

09/02/2014 15:54

מאת אודי לפיד
אודי לפיד משמש כמנכ"ל אפריקוט למעלה מ-4 שנים. הוא מתמחה בתחום ניהול נכסי תוכנה וחומרה בארגונים ואחראי על ניהול של עשרות פרויקטים חדשניים בעולם תשתיות המידע. בסופי שבוע חשוב לאודי להקדיש את הזמן למשפחה ולתחביב הרכיבה על אופנועי שטח.
"בסופי שבוע אני מקפיד על רכיבת אקסטרים על אופנועי שטח" הוא מספר לאנשים ומחשבים בראיון מיוחד. "אני מוצא דימיון רב בין רכיבת שטח לניהול חברה. מצד אחד יש לי את השליטה על תכנון מיקום המסלול, המרחק שאעבור, נקודות התדלוק וכו'. מצד שני אני נדרש לשמור על ריכוז מלא ולהגיב במהירות לשינויים בסוגי הקרקע, להתמודד עם אתגרים במהלך הרכיבה וכמובן להיות יצירתי ולאלתר במקרים רבים. כמנכ"ל של חברה המתמחה בשירותי מיחשוב לעסקים, אני נדרש לפעול בסביבה מאתגרת, דינמית ומשתנה ועליי להגיב במהירות לשינויים בשוק. אני מאמין שגם ארגונים חייבים לבחון את הוצאות ה-IT על נכסי התוכנה ולמצוא פתרונות יצירתיים כדי לייעל את התקציב ולנצל אותו בצורה אופטימלית.

ש: מדוע יש להקדיש תשומת לב מיוחדת לנושא רישוי התוכנה?
אודי: רישוי התוכנה בארגונים ובחברות עסקיות מהווה נתח משמעותי של עד כ-20% מהוצאות המחשוב בארגונים. ההערכות מדברות על הוצאות של 150 אלף ל-250 אלף שקלים לשלוש שנים על רישוי תוכנה בארגון עם 50 משתמשי מחשב. ולמרות זאת, ארגונים לא תמיד נותנים את הדעת לעובדה כי לעיתים קרובות הנושא לא מקבל מספיק תשומת לב והדבר מוביל לבזבוז עצום של כסף. כל ארגון חייב לשאול את עצמו – האם כל התוכנות שיש אצלנו הן עם רישיון ולא פיראטיות? האם ייתכן שאנחנו משלמים על רישיונות של עובדים שעזבו? מדוע אנחנו משלמים על עשרות רישיונות כאשר רק בקיץ השימוש בהן בשיאו? שאלות אלה ואחרות, הן הצעד הראשון בהבנה האם ניתן לחסוך בתקציב הארגוני המוקדש לרישוי תוכנה.

ש: לאיזה ארגונים אתה ממליץ לעשות "בדק בית" בנושא?
אודי: ההוצאות הגדולות על רישוי תוכנה אופייניות למגוון רחב של ארגונים, החל מעסק קטן של -10 מחשבים דרך חברות בינוניות של 100 מחשבים וכלה בחברות וארגונים של מאות ואלפי משתמשים. ההערכה היא כי לאחר סקירה ותכנון נכון של תוכנות הרישוי, אחוז החיסכון המושג לכל ארגון הינו בין 10%- ל-40% ולעיתים אף יותר.

ש: מהן השיטות הקיימות היום בשוק ?
אודי: כל ארגון יכול לבחור ולהתאים לו את השיטה בה הוא רוצה לקבל אישור שימוש בתוכנה, בין אם זה באמצעות רכישה, ליסינג, מודל ענן או מודלים אחרים. ישנם ארבעה מודלים לרישוי:

1. רישוי OEM- התוכנה מותקנת על גבי החומרה ומקנה אפשרות שימוש רק בחומרה עמה נרכשה ואינה רשומה על שם הלקוח.

2. רישוי Open License/ Volume license/ Perpetual – רכישה חד פעמית של רישיונות המאפשרת רישוי קבוע. פתרון לרכישה בכמויות גדולות עבור משתמשים רבים וניתן לרכוש אותו ברכישה חד פעמית, ברכישה ללא תחזוקה, או עם חידוש תחזוקה.

3. רישוי (Subscription (OVS – השכרה או ליסינג של רישיונות תוכנה –הארגון אינו רוכש את התוכנה, אלא מקבל זכויות שימוש בתוכנה לתקופה ידועה וקבועה מראש. מודל תשלום שנתי מאפשר לארגון תכנון תקציבי ארוך טווח וגמישות רבה.

4. רישוי ענן –הלקוח צורך את התוכנה בענן או במחשב מקומי או בצורה משולבת. ניתן מאפשר לחסוך בהוצאות רכש ותחזוקת חומרה, שירותי תמיכה, הוצאות חשמל ומקום פיזי.

לסיכום, חשוב לי להבהיר שכמי שמאומן לשלוט באופנוע ולנתב אותו בדרכים המאתגרות, אני מאמין כי רכיבת השטח מאפשרת לי להיות מנהל יצירתי, שלא חושש מאתגרים. ככזה, אני מייעץ לארגונים ומסייע להם לאתר את הדרכים היצירתיות והנכונות ביותר על מנת להתייעל. כיוון שלכל ארגון יש צרכים שונים יש להתאים עבורו בדיוק את תוכנית הרישוי המתאימה לו.

אירועים קרובים