בני לנדא: "אפי ארזי לא שינה רק את הטכנולוגיה, אלא את החברה כולה"

"הלהט שלו, סגנונו הייחודי, חוש ההומור האחד והיחיד שלו – כל אלה הפכו את אפי ארזי לאחד המנהיגים האגדיים בתעשייה כולה ובמדינת ישראל בכלל", כך ספד לנדא - יו"ר ומנכ"ל לנדא קורפוריישן, לאפי ארזי ז"ל ● פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא המרכז הבינתחומי, ספד לחברו: "הדרך המקובלת, הקונבנציונלית, מעולם לא הייתה דרכו של ארזי. הוא מזן הנפילים, בעל מסלול משלו"

נפרדים מאחד ממייסדי ובכירי הענף: חברים וקולגות חלקו כבוד אחרון וספדו לאפי ארזי ז"ל, יזם סדרתי וממייסדי תעשיית ההיי-טק הישראלי, שנפטר ביום א'. בין המספידים – בני לנדא, כיום יו"ר ומנכ"ל לנדא קורפוריישן, ומי שבמשך שנים מפתח מערכות הקדם-דפוס אינדיגו. לדברי לנדא, "אפי ארזי שינה לא רק את הטכנולוגיה, אלא את החברה כולה. כחלוץ של יישום המדע בתעשיית ה-low-tech, היה ארזי אחד מהאבות המייסדים של מה שאנו מכנים היום 'תעשיית ההיי-טק', שהיא המנוע של הכלכלה בת זמננו".

"כיום, בעידן הסמארטפונים והאייפדים, כמעט בלתי אפשרי לדמיין את עולמנו בשנות השישים, כאשר הכל היה ידני", המשיך לנדא."ארזי צפה את העולם הדיגיטלי כבר אז. המצאתו הראשונה, מכונת סריגה דיגיטלית, העבירה את המדע לתחום הטקסטיל (מכאן השם סאי-טקס, ומאוחר יותר סאיטקס – י.ק). אלא שלתרגום דגם האמן לשפת מכונות סריגה נדרש הפיתוח השני שלו: הסורק הגרפי הדיגיטלי. היה זה אז, בשנות השבעים המאוחרות, כאשר לאפי ארזי הייתה התגלות: אם רק יוכל לשלב בין הסורק הדיגיטלי לבין המחשב, אזי אפשר יהיה למחשב את המשימה המייגעת הכרוכה בהכנת המידע הגרפי לדפוס. כך נולד קדם-הדפוס הדיגיטלי – ותעשיית הדפוס השתנתה לנצח".

בני לנדא, מנכ"ל מעבדות לנדא: "אפי ארזי הוא אחד המנהיגים האגדיים במדינת ישראל". צילום: ניב קנטורעל פי לנדא, ארזי היה לא רק בעל חזון – תכונה דומיננטית מאוד אצלו, אלא בעל כריזמה. "תעיד על כך יכולתו לשמש השראה למהנדסים צעירים – ומאוחר יותר לתעשייה כולה – ללכת בעקבות חזונו. הלהט שלו, סגנונו הייחודי, חוש ההומור האחד והיחיד שלו – כל אלה הפכו את אפי ארזי לאחד המנהיגים האגדיים בתעשייה כולה ובמדינת ישראל. הוא ייזכר ויחסר לאלה שנפלה בחלקם הזכות להכיר את האדם הדגול הזה", סיכם לנדא.

אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה וחברו של ארזי, אמר כי "אפי הניח יסודות לדור היי-טק מפואר. כשהוא עזב את סאיטקס (Scitex), הענף הגיע למכירות של שישה מיליארד דולרים – והיום אנו עומדים על 25 מיליארד דולרים". היזם יוסי ורדי כתב באתר של המרכז הבינתחומי, שם בילה ארזי את שנותיו האחרונות במסגרת בית הספר למדעים שהוקם על שמו, כי ארזי "היה ונשאר ילד הפלא הישראלי. מאז תקופת סאיטקס, יותר מ-250 חברות ישראליות הלכו בעקבותיו והונפקו בנאסד"ק".

פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא המרכז הבינתחומי, ספד לחברו. "הדרך המקובלת, הקונבנציונלית, מעולם לא הייתה דרכו של ארזי. הוא מזן הנפילים, בעל מסלול משלו. לעתים לא מובן – אבל תמיד מקדים את האחרים".

בועז בר אילן, מהנדס אלקטרוניקה שעבד שנים רבות בסאיטקס וכיום מנהל תמיכה טכנית בזיווד אלקטרוני, ספד לבוס לשעבר. "סאיטקס בהנהגת אפי הייתה החברה הראשונה או בין הראשונות שהנהיגו מהלכים שהפכו לסטנדרט בתעשייה: יצוא מוצרי טכנולוגיה על ידי יצירת יכולות שיווק, מכירות ותמיכה ישירים – ללא תיווך של מפיצים. אז זה היה הימור גדול, אבל בעקבותיו הנפיקה סאיטקס בארצות הברית", אמר בר אילן.

לדבריו, ארזי היה בעל יחסי אנוש נהדרים, כאלה שלא מוצאים כל יום בתעשייה. "הוא הנהיג שבוע עבודה בן חמישה ימים, דאג לגיבוש העובדים. הוא סיפק עזרה מסיבית לאלו שנשלחו על ידו לעבוד בחו"ל", אמר בר אילן. "ארזי היה גם בין הראשונים שהעניקו רכב חברה לעובדים ואופציות. היום זה מובן מאליו, אבל אז זה היה חדשני".

אירועים קרובים