ריקול תוכנה ב-Waymo: המכוניות האוטונומיות לא עצרו כנדרש

כלי הרכב ללא הנהג של החברה שבבעלות אפלבית-גוגל נתפסו בארה"ב כשכשלו בציות לחוקי התנועה ליד אוטובוסי בית ספר עומדים, מה שגרם לרגולטורים האמריקני לפתוח בחקירה והוביל להכרזה על איסוף התוכנה מרצון

עושה ריקול תוכנה יזום. Waymo של גוגל.

Waymo היא חברת הבת לרכב אוטונומי של ענקית הטכנולוגיה אלפבית, חברת האם של גוגל. החברה מצהירה כי מטרתה היא שהמכוניות שפיתחה יהיו הנהג המהימן והזהיר ביותר בעולם והיא מתמקדת בשיפור הבטיחות בדרכים. Waymo גאה בנתוני הבטיחות שלה, ומדגישה כי בערים בהן היא פועלת, רכביה האוטונומיים הורידו ב-91% את שיעור התאונות הגורמות לפציעות קשות וב-92% את שיעור התאונות המערבות פציעות הולכי רגל, בהשוואה לנהגים אנושיים. אלא שכעת היא ספגה מכה משמעותית לתדמית זו בארה"ב.

Waymo מפעילה כיום בארצות הברית שירות הסעות אוטונומי (ride-hailing service), המכונה לעיתים "רובוטקסי". מדובר בשירות נסיעות אוטונומיות ללא נהג אנושי ברכב, המכונה על ידי החברה "נסיעות נוסע בלבד" (Rider-Only – RO), ושצבר עד יוני 2025 למעלה מ-96 מיליון מיילים (כ-155 מיליון קילומטרים) ש נסיעות על הכבישים. השירות מופעל בערים ספציפיות בארצות הברית, הכוללות, בין היתר, את פיניקס, סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס ואוסטין. משתמשי כלי הרכב הללו מוגדרים כ"נוסעים" שאינם נדרשים לבצע משימות נהיגה או לפקח על המערכת האוטונומית, כיוון שכל זה נעשה על ידי המכונית עצמה, וכאמור לפי החברה – בהצלחה יתרה במיוחד בתחום הבטיחות. אלא שכעת היא ספגה מכה משמעותית לתדמית זו.

באחרונה הודיעה החברה על החלטה לנקוט בריקול תוכנה יזום, לאחר שסוכנות הבטיחות בדרכים הפדרלית של ארה"ב, ה-NHTSA פתחה בחקירה (המכונה Preliminary Evaluation – PE25013) נגדה החודש. החקירה מתמקדת בביצועי מערכת הנהיגה האוטונומית (ADS) מדור 5 של Waymo, סביב אוטובוסי בית ספר עומדים, וביכולת המערכת לציית לחוקי הבטיחות הקשורים אליהם.

מקור הפתיחה לחקירה היה דיווח תקשורתי על אירוע אחד בו רכב Waymo אוטונומי נכשל בעצירה מוחלטת, כנדרש ליד אוטובוס בית ספר, שעמד כשהאורות האדומים וסמן מצב העצירה הופעלו בידי נהג ההסעה. באירוע שתואר, הרכב האוטונומי הגיע מרחוב צדדי, המשיך בנסיעה לפני האוטובוס ופנה שמאלה, בתוך שהוא חולף על פני בקרת החצייה של האוטובוס בסמוך לתלמידים שירדו ממנו.

הרגולטורים ב-NHTSA הביעו חשש כי התנהגויות נהיגה בלתי צפויות, או אי-ציות לחוקי התנועה בנוגע לאוטובוסי בית ספר, עלולים להגביר את הסיכון לתאונות, פציעות ונזקי רכוש, במיוחד בהתחשב בכך שהאירועים התרחשו בקרבת משתמשי דרך אחרים, כולל הולכי רגל. חקירת NHTSA מתמקדת בכל כלי הרכב המצוידים במערכת Waymo ADS מדור 5.

האם מדובר במקרה בודד?

אלא שלפי הדיווחים השונים לא מדובר במקרה יחיד וחריג. מחוז בתי הספר העצמאי של אוסטין, שם דווח המקרה המדובר, פנה גם הוא לרגולטורים, ודיווח במכתב על 19 מקרים מתועדים בהם רכבי Waymo חלפו "באופן לא חוקי ומסוכן" על פני אוטובוסים של המחוז. באחד המקרים, כפי שצוין במכתב, הרכב האוטונומי חלף על פני האוטובוס העוצר רגעים ספורים לאחר שתלמיד חצה לפניו, כשהוא עדיין מצוי על הכביש.

Waymo מצידה הודיעה כי זיהתה כשל תוכנה שתרם לאירועים, וציינה כי היא מאמינה שעדכוני תוכנה עתידיים יתקנו את הבעיה. החברה הדגישה כי לא דווח על פציעות כלשהן עקב כשל ספציפי זה. 

מאוריסיו פניה, מנהל הבטיחות הראשי של Waymo, אמר בהצהרה שנשלחה ל-NPR: "שמירה על הסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות משמעה הכרה בכך שההתנהגות שלנו צריכה להיות טובה יותר". פניה הוסיף כי Waymo מתכננת להגיש "בקשה לריקול תוכנה מרצון ל-NHTSA" והוסיף וציין כי החברה "תמשיך לנתח את ביצועי הרכבים שלנו ולבצע תיקונים נחוצים". ל

יצוין כי לאור העובדה שרכבי Waymo צברו למעלה מ-100 מיליון מיילים נהיגה עד יולי האחרון, והם מוסיפים כ-2 מיליון מיילים מדי שבוע, NHTSA מעריכה "שההסתברות לאירועים דומים קודמים גבוהה". הסוכנות העבירה לחברה רשימה של שאלות מפורטות בדבר האירועים ודרשה תשובה עד ה-20 בינואר 2026.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים