במ' המשפטים חושבים על ה-AI: "איך מביאים הכל, לכל המשרד – ומהר"
כך סיפר ששון סופרי, מנהל אגף בכיר, טכנולוגיות דיגיטליות ומידע, במשרד המשפטים, בפאנל 'בונים מחדש: ה-IT הממשלתי והאסטרטגיה הדיגיטלית של ישראל שאחרי', שהתקיים בכנס הפסגה של אנשים ומחשבים באחרונה
"אחד הדברים שקבענו לעצמנו בשנה האחרונה זה לחשוב איך אנחנו מייצרים AI שתגיע בגדול לכל היחידות. לא פרויקטים בודדים בכל יחידה, אלא לחשוב איך מביאים הכל, לכל המשרד ומהר. זה אחד האתגרים היותר גדולים, כי פרויקטים ייעודיים כבר עשינו וחלק כבר עובד, למשל הנפקת אישורים לעמותות. אבל אם נמשיך בצורה כזאת, פרויקט אחר פרויקט לכל יחידה, ויש לנו חמישים יחידות עסקיות, נסיים, מי יודע אם בכלל, בעוד הרבה מאוד שנים", כך אמר ששון סופרי, מנהל אגף בכיר, טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד המשפטים, במהלך כנס ועידת הפסגה השנתית ומפגש הפורומים היוקרתיים של אנשים ומחשבים שנערך בשבוע שעבר באולם לאגו שבראשון לציון.
הוא אמר את הדבר כשהשתתף בפאנל 'בונים מחדש: ה-IT הממשלתי והאסטרטגיה הדיגיטלית של ישראל שאחרי', והוסיף: "מבחינתנו אנחנו בונים מפעל AI, שמציע מנגנונים שמבצעים עיבוד נתונים ומחזירים תכנים באופן אוטומטי בלי שצריכים להיות מומחי AI – למשל סיכום אוטומטי של מסמכים בלי צורך לכתוב פרומפטים, ברגע שפותחים מסמך, וכדומה".

פאנל 'בונים מחדש: ה-IT הממשלתי והאסטרטגיה הדיגיטלית של ישראל שאחרי', שהתקיים בכנס הפסגה של אנשים ומחשבים. צילום: ניב קנטור
את הפאנל הנחתה עפרה פרנקל, מנמ"רית ראשית במערך הדיגיטל הלאומי, שציינה שאנחנו נמצאים אחרי עוד שנה מאתגרת עם מציאות מורכבת של מלחמה מצד אחד ומהפכה טכנולוגית מצד שני. "כולם אומרים שזו המהפכה הגדולה מכולן, וכולנו מרגישים כבר את עידן ה-AI ואנחנו שואלים מה היא תעשה לנו בממשלה בשנה הקרובה, במה כבר עוסקים ומהי התוכנית העתידית, ואיפה כבר רואים ניצנים ברחבי המשרדים הממשלתיים", היא אמרה.

ארי יעוז, מנמ"ר שירות התעסוקה. צילום: ניב קנטור
"בעולם התעסוקה ה-AI תעזור לספק שירות מדויק יותר"
ארי יעוז, מנמ"ר שירות התעסוקה, סיפר במפגש כי: "אנחנו משלבים את הדיגיטל כדי שהשירות לאזרח יהיה אפקטיבי ויעיל יותר. ייעוץ, למשל, יכול להינתן מרחוק באופן בטוח ומדויק. בסקר שביעות רצון ראינו שגם האזרחים מרוצים מזה, וגם העובדים שלנו שמחים מאוד מהתהליך הזה ומביעים אמון מלא".
לדבריו, "חשוב לומר ש-AI נשענת בסופו של דבר על דאטה וזה אחד הדברים הכי חשובים שיש לנו, עם נתונים של 2.5 מיליון אנשים שעברו בשערים שלנו, וזה עוזר לנו ללמוד תובנות רבות בזכות יחידת מחקר מעולה שיש לנו ברשות, שיודעת לשאול את השאלות הנכונות – ובסופו של דבר גם בעולם התעסוקה ה-AI תעזור לספק שירות מדויק יותר לדורש עובדים וגם לעובד שמחפש עבודה. המשק ירוויח מזה צמיחה כלכלית".

יוגב שמני, מנהל חטיבת טכנולוגיות ושירותים דיגיטליים במערך הדיגיטל הלאומי. צילום: ניב קנטור
"לשפר את האוטומציה כדי לאפשר למשרדים לנהל את האירועים שלהם"
יוגב שמני, מנהל חטיבת טכנולוגיות ושירותים דיגיטליים במערך הדיגיטל הלאומי, ציין במפגש כי אחד התפקידים החשובים של המערך הוא להאיץ את המעבר לענן כדי לשפר את השירות לציבור.
"יש את הדברים הכי פשוטים שמאפשרים לעשות את זה נכון, עם אזור נחיתה שמציע שירותים משותפים שמאפשרים לנהל את העסקים בענן בצורה בטוחה. אחד הדברים החשובים זה לשפר את האוטומציה כדי לאפשר למשרדים לנהל את האירועים שלהם. הקמנו גם תשתית לניהול זהויות, לטובת כל מי שעובד בממשלה או מול הממשלה, כמו ספקים וחברות שעוזרים בפיתוח, עם חיבור מאובטח מרחוק, ויש כבר 35 משרדים שמחוברים. יש הרבה מאוד כלים שאנחנו מטמיעים לטובת כל המשרדים, וכל הזמן יש עוד שירותים", הוא סיפר.

ליאור אשכנזי, מנמ"ר משרד התיירות. צילום: ניב קנטור
רעיון 'מאה סיפורים': לספר סיפורי גבורה באמצעות AI וברקוד
ליאור אשכנזי, מנמ"ר משרד התיירות, ציין בפאנל כי למרות הירידה החזקה בתיירות מבחוץ, עדיין מבחינת המשרד זו הייתה שנה מאתגרת מאוד.
"התיירות ב-2025 הייתה בעיקר תיירות פנים ועדיין זה היה מאתגר כי רצינו לפתח יותר את הנושא של תיירות הפנים. תיירות זה בנפש, ואנחנו כבר רואים הרבה ביקושים לאתרי תיירות חדשים. לדוגמה יש לנו רעיון חדש, בשם 'מאה סיפורים', עם אתרי גבורה בהם נספר את הסיפור באמצעות AI על ידי שימוש בברקוד. התיירות היא הראשונה להיסגר והאחרונה להיפתח, וראינו את זה גם בקורונה, אז צאו לבלות אם או בלי טכנולוגיה", הוא אמר.

ארז אביטל, מנמ"ר משרד התחבורה. צילום: ניב קנטור
"הדבר הגדול הוא לאפשר להכניס את זה בכל התהליכים"
ארז אביטל, מנמ"ר משרד התחבורה, סיפר כי: "השירותים הדיגיטליים נמצאים איתנו ביום-יום כאזרחים וכמנהלים, ואנחנו עושים מודרניזציה של מערכת הליבה כדי להנגיש יותר שירותים, וכדי שהאזרחים בכלל לא יצטרכו להגיע ללשכות, ואם כן – אז ליצור לשכות וירטואליות. יש ערוצים נוספים, למשל מבחני תיאוריה מרחוק, למשל להפיק תו נכה באופן דיגיטלי, וגם פעילות בתחום הבטיחות בדרכים. AI זו מילה גדולה, הדבר הגדול באמת הוא לאפשר להכניס את זה בכל התהליכים ואנחנו רק בהתחלה".

ברק שוקרון, מנמ"ר משרד הבריאות. צילום: נניב קנטור
"סוכן AI מילא תפקיד בפיילוט: התוצאות הציגו פוטנציאל אדיר"
ברק שוקרון, מנמ"ר משרד הבריאות, אמר כי דאטה זה משהו שמשנה את המשחק.
"גם דיוני ההנהלה לא מתנהלים ללא נתונים, וזה מחלחל עד אחרון העובדים", הוא אמר. "ה-AI יכולה לשנות הרבה בתחום הבריאות. כדי להבין את הדינמיות בעולם הזה של ה-AI התחלנו מבפנים, לקחנו כמה יחידות עסקיות ורצנו איתן, עם מחויבות לטייב את הדאטה – למשל סיוע לוועדת הסל באופן וירטואלי. צריך להתמודד עם יותר מ-1,000 בקשות, וכדי להחליט מתקיימים דיונים רבים וכל אחד מחברי הוועדה צריך לקרוא עד 8,000 עמודים, ואנחנו הקמנו סוכן שמילא את אחד התפקידים במסגרת הפיילוט, כדי לבדוק את התוצאות שלו וזה היה מדהים עם שיח והציג פוטנציאל אדיר".

קובי נח, מנמ"ר עיריית רמת-גן. צילום: ניב קנטור
"להקים מנהלת שתחבר את המשרדים בממשלה לרשויות המקומיות"
קובי נח, מנמ"ר עיריית רמת-גן, ששימש 'כנציג השלטון המקומי' בפאנל, אמר: "אנחנו היינו הראשונים שזיהו את פוטנציאל ה-AI, וראש העיר ממצב את העיר כמובילה בתחום, וזה הוביל לקול קורא כדי שכמה שיותר חברות יגישו לנו פיילוטים לפרויקטים שאנחנו מעוניינים בהם".
"הקמנו מזמן את אפליקציית RG, שמשמשת כתיק תושב ומאפשרת באופן מסודר למצוא מידע ממוקד אישית", סיפר. "השלב השני יהיה להכניס עוזר אישי שיספק תשובות ממוקדות. שימוש לא טוב ב-AI יגרום בסופו של דבר לאזרח לסבול, ולכן אנחנו מקפידים מאוד לבחון הכל היטב. המטרה הגדולה היא לשלב גם את כל השירותים הממשלתיים לאזרח, ונכון יהיה להקים מנהלת שתחבר את המשרדים בממשלה לרשויות המקומיות, זה מאוד חשוב בהיבט של ה-AI", הוא סיכם.











תגובות
(0)