מערכת לשיתוף ציבור, מבוססת AI, הוטמעה בנתיבי איילון
הפלטפורמה, של הסטארט-אפ הישראלי סינפס, משלבת בין מוח האדם לאלגוריתמים ויודעת לזהות את הרעיונות החדשניים בפרקי זמן קצרים משמעותית
פלטפורמה לקבלת החלטות, המשלבת בין בינה מלאכותית וחשיבה אנושית, תסייע לנתיבי איילון לפתור בעיות תחבורה, תוך שיתוף ציבור, אנשי מקצוע ומומחים שונים. הפלטפורמה היא של חברת הסטאראט-אפ הישראלי סינפס (SYNAPS), שהוקמה לפני שלוש שנים על ידי שתי היזמיות אוסנת שטרן, וד"ר יעל קסטנר ברוך.
במסגרת ההסכם, שנחתם לשנתיים, המערכת שפותחה הונגשה לקבוצת של אנשים, עובדי נתיבי איילון, יזם פרטי, חוקר תנועה, משתמש דרך ואיש חדשנות. הם התבקשו לציין אתגרים בנושאים שונים הקשורים בעבודת נתיבי איילון. המערכת נוסתה בפיילוט, שנושאו היה אתגרי התחבורה הציבורית במרחב הכפרי. בנוסף לאנשים, בפיילוט משתתף גם בוט מבוסס בינה מלאכותית.
המערכת של סינפס מבוססת על ניתוח תהליכי חשיבה במוח האדם, שיודע לזהות מבין כלל הרעיונות וההצעות שהמשתתפים העלו מי הם האנשים שיש להם את החשיבה החדשנית המקורית, ואילו מבין כל הרעיונות הם היותר ישימים ועליהם הארגון צריך לעבוד.
בפיילוט של נתיבי איילון, הרעיונות שהוצעו לחברה בעקבות סיעור המוחות שנעשה עובדו על ידי המערכת של סינפס והוגשו לחברה בתוך מספר ימים בודדים. בפיילוט הספציפי הזה קיבלה נתיבי אילון 15 רעיונות לאתגרים, שייבדקו וייושמו מול הרשויות המקומיות והגורמים השונים.
לדברי שטרן, מנכ"לית סינפס, "הפתרון של הסטארא-אפ, שמיושם גם בשורה של ארגונים שונים, הוא שילוב אמיתי של אזרחים או לקוחות בתהליך עיצוב פתרונות לארגון בפרק זמן קצר משמעותית."לא עוד סקרים עם תשובות סגורות, אלא חשיבה משותפת, מגוונת ומהירה, שמביאה תוצאות אמיתיות ופורצות דרך".
מחברת נתיבי איילון אישרו את הפרטים, אולם העדיפו לא להרחיב.
מיהו הסטארט-אפ?
שטרן היא מומחית לחדשנות, בעלת ניסיון רב בייעוץ לחברות היי-טק, ובשנים האחרונות פעילה במגזר הביטחוני. בין היתר הייתה במשך שש שנים יועצת חדשנות לחיל האוויר, ובמהלך מלחמת "חרבות ברזל" סייעה לגופים ביטחוניים רבים.
לרעיון של הסטארט-אפ הנוכחי היא הגיעה על סמך ניסיון בהטמעת תהליכי חדשנות בארגונים. "הבנתי שחייבים מערכת שיודעת לאסוף את כל הרעיונות מכל מיני גורמים – פנימיים, חיצוניים וגם מכונה – מעבדת אותם והופכת אותם לפרודקשן", אומרת שטרן.
וכך לפני שלוש שנים, שטרן חברה לשותפתה, ד"ר יעל קסטנר ברוך, חוקרת ומומחית למדעי המוח, והשתיים החלו לפתח את הרעיון של המערכת. "אנחנו סוג של BOT TRACK", אומרת שטרן. "לפני שנתיים, כשבאנו למשקיעים ואמרנו להם שאנחנו יודעות לפתח פתרון שיודע לנתח את הגן האנושי של האדם היצירתי, לא הבינו מה אנחנו רוצות, די זלזלו בנו", היא מספרת. "קיבלנו החלטה להמשיך הלאה, כי אנחנו מאמינות ברעיון. והוכחנו שלא טעינו".
כעת, כשהמערכת שפיתחו כבר הוכיחה את עצמה בפיילוטים שנערכו בארגונים, כמו נתיבי איילון, והוטמעה בארגונים שגם משלמים, הסטארט-אפ ייצא בחודש ספטמבר לסבב גיוס נוסף, כאשר היעד הוא שלושה מיליון דולרים וחצי.
"תפיסת העולם שלנו היא, שכדי לאמץ שינויים צריכים שילוב אדם ומכונה, לא רק מכונה. זה גם מאפשר שיתוף גורמים נוספים בחשיבה על פתרונות בארגון, כאלו שאינם נמצאים בדרך כלל בצוותי סיעור מוחות בארגון", אומרת שטרן לסיום.











תגובות
(0)