אירופה חוקרת: האם ענקיות הטק הפרו את חוק השווקים הדיגיטליים

החקירה נפתחה בחשד לאי ציות של גוגל, אפל ומטא לחוק החדש יחסית של היבשת ששמו DMA, ששינה לחלוטין את כללי ההגבלים העסקיים באיחוד ● מה משמעות החקירה ותוצאותיה, לכשיגיעו?

הנציב האירופי, תיירי ברטון, וסגנית הנשיא הבכירה למדיניות תחרות ומדיניות דיגיטלית בנציבות, מרגרט וסטגר, במסיבת העיתונאים בבריסל, בה הכריזו על חוק השירותים הדיגיטליים וחוק השווקים הדיגיטליים.

האיחוד האירופי מוכן ומזומן "להיכנס" בענקיות הטק האמריקניות, שהתנהלותן תעבור בדיקה יסודית של הנציבות האירופית.

הבדיקה תבקש לאתר הפרות אפשריות שביצעו או מבצעות חברות הטכנולוגיה העוצמתיות לחוק החדש שהושת ביבשת, המכונה DMA – חוק השווקים הדיגיטליים.

הנציבות בישרה אתמול (ב') רשמית על כך שפתחה בחקירות לענקיות הטכנולוגיה אפל, גוגל ומטא (הבעלים של פייסבוק, אינסטגרם, ושירותי מדיה חברתית אחרים), בחשד שהן הפרו את התנאים בחוק השווקים הדיגיטליים החדש שלה. המהלך הזה מסמל את עמדתו המחמירה של האיחוד בנוגע לרגולציה; את כוונתו להפעיל אסדרה הדוקה בהרבה על הפלטפורמות הדיגיטליות הגדולות; ואת המחויבות ביבשת להבטחת "מגרש משחקים" הוגן בהרבה בשוק הדיגיטלי המבעבע.

אירופה הכניסה את "שומרות הסף" לצרות?

ה-DMA, שעבר בתחילת בנובמבר 2023 ונכנס לתוקפו מוקדם יותר החודש, נועד לטפח תחרות וחדשנות במגזר הדיגיטלי, על ידי אסדרת חברות שמכונות בו "שומרות הסף" – פלטפורמות חזקות הפועלות כגורמים המקשרים בין עסקים לצרכנים. שומרות הסף הללו, לפי הנציבות, "יכולות לקבוע את הצלחתם או כישלונם של עסקים אחרים", בשל עמדותיהן הדומיננטיות בשוק.

"אנחנו נחושים להבטיח ששומרות הסף ישחקו לפי כללים הוגנים", אמרה מרגרט וסטגר, סגנית נשיא בכירה למדיניות תחרות ומדיניות דיגיטלית בנציבות. "חוק השווקים הדיגיטליים מסמיך אותנו לחקור ולטפל בפרקטיקות המגבילות באופן בלתי הוגן את בחירת הצרכנים, או שחונקות חדשנות".

תיירי ברטון, הנציב האירופי, צייץ בהתרגשות על פתיחת החקירה. בציוץ ראשון הוא כתב כי: "ה-DMA קיים כבר 18 ימים, וראינו מאז יותר שינויים מענקיות הטק מאשר בעשר השנים האחרונות. אבל אנחנו רוצים לוודא שהכל נעשה לפי הספר, ולכן האיחוד האירופי פתח תיקים היום נגד: אלפבית, אפל, ומטא".

בציוץ השני שיתף ברטון סרטון ובו צוות החוקרים, והוסיך לו את ההסבר: "לא כל הגיבורים לובשים גלימות". הוא ציין כי מדובר ב"צוות האכיפה של ה-DMA, שהתגייס באופן מלא כדי להגן על האינטרס הכללי של האיחוד האירופי באינטרנט!"

מה תבחן הנציבות?

ההתנהלות הספציפית של הענקיות שהנציבות בוחנת כדי לקבוע את מידת הציות שלהן לחוק כוללת למשל את הנושא המוביל של שיטות העבודה של החברות בחנויות האפליקציות שלהן. ה-DMA קובע ששומרות הסף צריכות לאפשר את קיומן של חנויות אפליקציות חלופיות, כמו גם של שיטות להתקנת אפליקציות במכשירי ה-iOS והאנדרואיד שלהן, שלא מתבצעות בהכרח דרכן.

נושא מסוים זה מאתגר את הדומיננטיות של חנות האפליקציות של אפל, ה-App Store, וחנות Play של גוגל, מתוך רצון וכוונה לפתוח את הדלת ליותר תחרות ולאפשרות לתשלום עמלות נמוכות יותר למפתחי האפליקציות בגין רכישות שלהן או של פריטים בתוכן.

דוגמה ברורה לנחיצות החוק החדש ביבשת, היא המאבק שניטש בין מפתחת המשחקים אפיק גיימס (Epic Games) לאפל ולגוגל כבר מזה חודשים ארוכים. המלחמה החלה כש-אפיק ביקשה להציע את כותר הגיימינג המצליח שלה, פורטנייט, באופן עצמאי ובמנותק מחנויות אפל וגוגל, אבל השתיים החזירו לה מיד ב"שרירים" שכללו סנקציות שונות ומשונות. מאז מנהלים הצדדים קרבות משפטיים, ואלו עדיין ממשיכים לערעורים אינסופיים שלא נחרץ בהם דין סופי.

יצוין כי לאפל יש צרות רגולטוריות כפולות ומכופלות, הן בגזרת אירופה והן בביתה, בארה"ב. ביום ו' האחרון הודיע משרד המשפטים של ארצות הברית כי הוא תובע אותה בטענה שהפרה חוקי הגבלים עסקיים רבים ומשום התובנה שלו שהטקטיקה שלה פוגעת במפתחים ובצרכנים.

מקרה לדוגמה שמסביר את נחיצות החקיקה החדשה. פורטנייט של אפיק גיימס, שהמפתחת לא הורשתה לשווק באופן עצמאי.

מקרה לדוגמה שמסביר את נחיצות החקיקה החדשה. פורטנייט של אפיק גיימס, שהמפתחת לא הורשתה לשווק באופן עצמאי. צילום: Shutterstock

ומה משמעותם של ממצאים אם יתגלו?

הנציבות הצהירה כי היא מתכוונת לסיים את ההליכים שנפתחו אתמול בתוך 12 חודשים. "אם תמצא לכך הצדקה בעקבות החקירה, הנציבות תודיע לשומרות הסף הנוגעות בדבר על ממצאיה המקדמיים, ותסביר את האמצעים שהיא שוקלת לנקוט, או ששומרת הסף צריכה לנקוט, כדי לטפל ביעילות בחששותיה", נכתב בהודעה הרשמית של האיחוד.

במקרה של הפרה, הנציבות יכולה להטיל קנסות של עד 10% מסך המחזור העולמי של החברה. קנסות כאלה יכולים להגיע גם לעד 20% מהמחזור במקרה של הפרה חוזרת ונשנית. בהודעה צוין גם כי "במקרה של הפרות שיטתיות, הנציבות רשאית לנקוט גם סעדים נוספים, כגון חיוב שומרת הסף למכור עסק או חלקים ממנו, או איסור על שומרת הסף לרכוש שירותים נוספים הקשורים לאי הציות המערכתי".

באיחוד הודיעו מוקדם יותר השנה כי באופן נרחב, אלפבית (החברה האם של גוגל – ג"פ), אמזון, אפל, בייטדאנס (ByteDance – החברה האם של טיקטוק), מטא ומיקרוסופט הן שש החברות שהוגדרו כשומרות הסף על ידי הנציבות בספטמבר 2023, ו-"הן החברות שיאלצו לעמוד במלוא חובות ה-DMA ולעשות זאת עד ה-7 במרץ".

המהלך של האיחוד האירופי בוודאי ייתקל בהתנגדות מצד כלל ענקיות הטכנולוגיה, משום שה-DMA מייצג שינוי משמעותי מאזן הכוחות בשווקים הדיגיטליים ואכיפתו אינה דבר שהפלטפורמות אשר מכונות "שומרות הסף" מעוניינות בו.

ואכן, על פי דיווח של רויטרס, אפל אמרה בתגובה לפתיחת החקירה כי היא בטוחה שהתנהלותה עומדת בדרישות ה-DMA, והוסיפה שהיא הראתה היענות לנציבות ולמפתחים לאורך התהליך ושילבה את המשוב שלהם בשינויים שלה.

דובר מטא אמר שהחברה מנסה לציית להנחיות החוק. לדבריו, "(תוכניות – ג"פ) מינויים כחלופה לפרסום הן מודל עסקי מבוסס היטב בתעשיות רבות, ותכננו את המנוי ללא פרסומות, כדי לתת מענה למספר חובות רגולטוריות חופפות, כולל ה-DMA".

גוגל הצהירה כי ביצעה שינויים משמעותיים בשירותיה ואמרה שתגן על גישתה בחודשים הקרובים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים