אירופה: נפתחה חקירה לטיקטוק – בדגש על הגנת ילדים ושקיפות

האיחוד יחקור חשדות להפרת חוק השירותים הדיגיטליים ויתמקד בעיקר בתכונות ממכרות, בחשיפת קטינים לתוכן מזיק ובהקפדה על אימות הגיל ● טיקטוק עלולה להיקנס ולהידרש לשינויים, אם ימצא שהפרה את הנחיות היבשת

פתח נגד טיקטוק בחקירה. האיחוד האירופי.

אחרי שהיא סופגת תדיר ביקורת וחשדות בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם, ושהסתבכה גם בישראל עקב התוכן האנטישמי שמשתולל בה, לכאורה, כעת גם האיחוד האירופי החליט לבדוק את פלטפורמת שיתוף הווידיאו הפופולרית טיקטוק (TikTok) שבבעלות חברת בייטדאנס (ByteDance) הסינית. האיחוד הודיע כי פתח בחקירה על הפרות פוטנציאליות של התקנות שלו בנוגע להגנה על ילדים ונוהלי פרסום שקופים.

החלטה זו, שעליה הכריז הנציב האירופי לשוק הפנימי, תיירי ברטון, אתמול (ב'), מגיעה על רקע חוק השירותים הדיגיטליים, ה-DSA, שנכנס לתוקף באירופה ממש בימים אלו. החקיקה הדומיננטית דורשת מחברות גדולות, ובעיקר מענקיות הטק הבולטות, ניהול תוכן מחמיר והקפדה על אמצעי בטיחות למשתמשי הפלטפורמות המקוונות הגדולות. ה-DSA מסדיר מתווכים ופלטפורמות מקוונות כגון שווקים, רשתות חברתיות, פלטפורמות לשיתוף תוכן, חנויות אפליקציות ופלטפורמות נסיעות ולינה מקוונות. מטרתו העיקרית היא למנוע פעילויות בלתי חוקיות ומזיקות באינטרנט, ולהיאבק בהפצת דיסאינפורמציה. החוק אמור להבטיח את בטיחות המשתמשים, להגן על זכויות יסוד שלהם וליצור עבורם סביבת פלטפורמה מקוונת הוגנת ופתוחה.

ההודעה של ברטון, כפי שדיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, הגיעה לדבריו בעקבות הערכה יסודית שביצע לדו"ח הערכות הסיכונים של טיקטוק וולנוכח תגובתה לבקשות מידע שהגיש לה האיחוד. ברטון הביע דאגות ספציפיות בנוגע ל"חשד להפרה של שקיפות וחובות להגן על קטינים".

הבדיקה של האיחוד האירופי, לדבריו, תבחן את אמצעי ההגנה של טיקטוק מפני תכונות עיצוב שעלולות להיות ממכרות. בנוסף היא תבדוק את כל הקשור בתופעות של 'מאורת הארנב' (Rabbit Hole – מושג שלרוב מתאר תיאוריות קונספירציה "מפתות" שאין להן תחתית) בטיקטוק, שעלולות להוביל קטינים אל תוכן שיזיק להם בפוטנציה. כמו כן יבחנו תהליכי אימות הגיל של הפלטפורמה, שאמורה להרחיק ילדים מתחת לגיל 13 מהשירות שלה, המוגבל לגיל זה ואילך.

נכנס באחרונה לתוקף וישנה את אירופה. ה-DSA, חוק השירותים הדיגיטליים של האיחוד.

נכנס באחרונה לתוקף וישנה את אירופה. ה-DSA, חוק השירותים הדיגיטליים של האיחוד. צילום: Shutterstock

מה יעשה חוק השירותים הדיגיטליים?

ה-DSA, שהחל להיות מיושם ביבשת ב-17 בפברואר, מטיל אחריות משמעותית על פלטפורמות כמו טיקטוק, ומחייב אותן להילחם באופן פעיל בתוכן לא חוקי ולקיים תקני בטיחות ציבוריים. אם בייטדאנס, חברת האם של הרשת החברתית מבוססת הסרטונים הקצרים והמוזיקליים, תימצא אשמה בהפרת תקנות אלה, היא עלולה לעמוד בפני קנסות כבדים, שיכולים להתבטא בכ-6% מהמחזור העולמי שלה.

בתגובה לבשורה על פתיחת החקירה, טיקטוק חזרה על מחויבותה לבטיחות המשתמשים, במיוחד של הצעירים שבהם. דובר הפלטפורמה הדגיש את מאמציה של טיקטוק לנהוג כך, שמתבטאים בשימוש בתכונות והגדרות חלוציות, לדבריו, אשר מטרתן להגן על בני נוער ולמנוע גישה של ילדים מתחת לגיל 13 לפלטפורמה. עם זאת, החקירה צפויה להעמיק יותר ולבחון היבטים שונים, כמו למשל של העיצוב של טיקטוק שיכול אולי להיות בעל השפעה לא מורגשת על המתשמשים. כן מתעתדים באיחוד לבחון במיוחד אלגוריתמים שעשויים לתרום להתנהגויות ממכרות. עוד נמסר כי הנציבות האירופית גם מתכוננת לבדוק מקרוב את השקיפות של שיטות הפרסום בטיקטוק. ענף ספציפי זה של חקירה מסמן צעד משמעותי לקראת הטלת אחריות על פלטפורמות מקוונות גדולות בנוגע להשפעתן על משתמשים, במיוחד על הקטינים שבהם.

לנוכח חששות גוברים סביב סכנות פוטנציאליות, כמו התמכרות התנהגותית ואבדן פרטיות הנתונים, פעולות האיחוד מאותתות על נחישות אירופית להגברת השקיפות והפרקטיקות האחראיות במרחב הדיגיטלי. טיקטוק אמנם טוענת שהיא שומרת בקפידה על מחויבותה לבטיחות המשתמשים, אך תוצאת החקירה ביבשת תקבע אם מאמציה אכן עולים בקנה אחד עם התקנות המחמירות החדשות של האיחוד.

הסתבכה בארה"ב ובישראל ומוחרמת בהודו, בין השאר

יצוין כי בייטדאנס וטיקטוק חוות בארה"ב כבר מזה שנים רדיפה והאשמות בדבר התנהלות לא תקינה שלהן ושל שירות המדיה החברתית המצליח. בתקופת כהונת הנשיא דונלד טראמפ שרתה עננת חששות וחשדות כבדה מעל החברה הסינית בעלת אפליקציית טיקטוק, שהאמריקנים פעילים בה במיוחד, בהמשך עלתה אפילו דרישה לסלק את החברה והשירות מהמדינה.

החששות סביב הפלטפורמה נבעו מסברה של הממשל כי נתוני המשתמשים האמריקנים המשתמשים בה נאספים בידי החברה, ומועברים לממשלת סין לצורך למידתם. עקב הפרשה קודמו בארה"ב ניסיונות למכור את טיקטוק ולהעבירה לבעלות של חברה אמריקנית, כששמה של אורקל עלה ביתר שאת סביב האפשרות למיזוג – שלא קרה לבסוף. בשלב כלשהו הוציא טראמפ צו נשיאותי שאסר על קיום עסקאות עם החברה הסינית, אך לבסוף הצו הנשיאותי בוטל בידי בית המשפט. כיום פועלת טיקטוק בארה"ב תחת הסכם מיוחד עם הממשלה, תוך השקעה משמעותית באבטחת נתונים ובהגנה על פרטיות משתמשיה. עם זאת המשך דרכה של החברה ביבשת אינו בטוח, שכן היא מתמודדת עם תביעות משפטיות ויש תמידית חששות לגבי פעילותה שם, אך אין להתכחש לכך כשעתידה של בייטדאנס ארה"ב תלוי במידה רבה ביחסים בין ארה"ב לסין ובתקינותם.

בנוסף, עד כה הפופולריות של טיקטוק במדינות רבות בעולם לא הגנה עליה מפני בדיקות רגולטוריות והגבלות שספגה. מדינות כמו הודו ואפגניסטן החרימו את האפליקציה, בטענה לסכנה לביטחון הלאומי או להיות הפלטפורמה אכסניה ל"תוכן לא מוסרי". במקומות אחרים, כמו בפקיסטן ובאינדונזיה, הטילו חרמות זמניות על השירות בשל בעיות של ניהול תוכן.

בארץ השירות, שנחשב אהוד מאוד על הישראלים, קיבל ריקושטים של זעם גדול בגין האנטישמיות שמתפתחת בו ביתר שאת, לכאורה, מאז ה-7 באוקטובר. על אף הטענות של הפלטפורמה לאפס סובלנות שלה לתוכן שכזה – הכחשת שואה, סטריאוטיפים מזיקים ותוכן שנאה המכוון למשתמשים יהודים, נצפו על ידי רבים, לכאורה "משתוללים" בפלטפורמה.

המבקרים טוענים שהאלגוריתמים של החברה מעצימים את השנאה הזו, שמיתון תוכן פועל בה באופן נרפה מאוד ושהאכיפה של מדיניותה המוצהרת אינה עקבית או רצינית, לכאורה. טיקטוק נדרשת להתמודד עם הטענות הללו, להגביר את השקיפות שלה וכן את אכיפת הכללים שלה עצמה נגד אנטישמיות בפרט ובדברי שטנה מקוונים בכלל, שכן אם לא תנהג כך – היא עלולה לחוות נטישה של משתמשים ישראליים וכן אפילו להתמודד גם בישראל עם רגולוציה וחקירות.

כעת, לנוכח החקירה באיחוד, אם בייטדאנס תסתבך גם באירופה ופעילותה תמצא תחת איום גם שם, החברה בהחלט עלולה למצוא את עצמה בצרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים