"אין מה להאשים את הטכנולוגיה בהפתעת ה-7.10"

כך אמר אלוף (מיל') דן הראל, לשעבר מנכ''ל משרד הביטחון וסגן הרמטכ''ל, שהיה דובר המפתח במפגש פורום 3C מבית אנשים ומחשבים, אשר נערך היום (ה') במלון NYX בהרצליה

אלוף (מיל') דן הראל, לשעבר מנכ''ל משרד הביטחון וסגן הרמטכ''ל.

"כשהיינו צעירים נהגנו להגיע פיזית לבנק. כשהתלוננתי על טעות בדו"חות, הכספר בסניף שלי היה אומר: 'זה לא אני, זה המחשב – הטכנולוגיה לא טועה' . הבעיה היא שאנשים לעתים מפעילים את הטכנולוגיה באופן לא נכון. ערב ה-7 באוקטובר, למערכות התקשוב הצבאיות והביטחוניות היה את כל המידע המודיעיני הדרוש למקבלי ההחלטות – המידע פשוט פורש בצורה שגויה, הייתה פה טעות אנוש ברורה", כך אמר אלוף (מיל') דן הראל, לשעבר מנכ"ל משרד הביטחון וסגן הרמטכ"ל.

הראל היה דובר המפתח במפגש פורום 3C מבית אנשים ומחשבים, שנערך היום (ה') במלון NYX בהרצליה, בהשתתפות יותר ממאה חברי וחברות הפורום. את המפגש הנחה רונן זרצקי, מנכ"ל BSD-IT ויו"ר הפורום.


צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

"חלק ניכר מהלחימה", אמר הראל, "נערך בתת-קרקע ובמנהרות עמוק תחת האדמה. זו משימה שמחייבת לחימה מאוד חכמה ומאוד טכנולוגית – וצה"ל מצליח בה". לדבריו, "חלה התקדמות עצומה בצה"ל בעולם הדיגיטל. תהליכים שבעבר הרחוק, במלחמת יום כיפור ב-1973, נמשכו יממה, קוצרו לשעתיים בשנות ה-2000, וכיום, בשל התקדמות ה-IT, אורכים דקות ספורות או שניות. אגמי הנתונים והמערכות לשיתוף מידע יודעים לטפל בביג דטה – והבינה המלאכותית מסייעת לברור את המידע ולהביא את המידע הנכון ל'לקוח' הנכון. רק IT יכול לענות לאתגר היצף המידע. היקף מידע שכזה לא יכול להיות מטופל על ידי בן אנוש. נדרשים IT משולב AI ובקרה – לצמצום טעויות האנוש".

צה"ל משלים בה את משימותיו עם מיעוט נפגעים, באופן יחסי. מלחמת ישראל-חמאס.

צה"ל משלים בה את משימותיו עם מיעוט נפגעים, באופן יחסי. מלחמת ישראל-חמאס. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

"קיים חיבור מופתי בין הכוחות שבאוויר ביבשה, בים והמודיעין"

"מהלך נוסף", ציין, "הוא העמקת הקשר בין המטות לשטח. מערכות השו"ב והפו"ש (ר"ת שליטה ובקרה ופיקוד ושליטה – י"ה) מציינות למשתמשים הלוחמים והמפקדים את מיקומו של כל כוח, שלנו ושל האויב, עד רמת המחלקה, ומסייעות מאוד לשליטה בכוחות. זו פעולה מתוזמרת, מסונכרת וסינרגטית, המספקת תמונת קרב לכל הגורמים".

לפי הראל, "קיים חיבור מופתי בין הכוחות שבאוויר ביבשה, בים והמודיעין. כך, יש יותר יכולות שליטה בפעילות הקרקעית, עם תיאום בין היחידות השונות וגם בינן לבין עצמן. על בסיס תשתיות ה-ICT, מטרה שנצפית בחלון בית בסג'עיה תקבל מענה תקיפה – מוטס או יבשתי – בתוך דקות ספורות. רכיבי בינה מלאכותית מסייעים בשליטה ובדיוק הפגיעה".

"בניגוד למלחמת לבנון השנייה", אמר סגן הרמטכ"ל לשעבר, "לא הייתה 'התמכרות לפלזמות'. המפקדים נמצאים בחזית, בתוך עזה, ומשם מנהלים את הלחימה. בעולם הסייבר – יש לצה"ל שליטה מוחלטת במרחב הווירטואלי".

"הצבא עמד ברוב משימותיו בצורה כמעט מושלמת"

הראל סיים את דבריו בסקירה ביטחונית: "המצב כיום מורכב", אמר, "כוחות צה"ל הנלחמים בעזה סיימו להשתלט כמעט על שלושה רבעים מהרצועה. למעט חאן יונס, שם הצבא נכנס למצב של 'לא מלחמה' אלא 'בט"ש מוגבר'. עיקר הלחימה בחאן יונס הוא בממד האנכי, לתוך המנהרות".

לדבריו, "הצבא קיבל שתי משימות – פגיעה קשה ומיטוט היכולות הצבאיות, הארגוניות והשלטוניות של חמאס; חילוץ בני הערובה, משימה שהוטלה עליו עם הקמת קבינט החירום. הצבא עמד ברוב משימותיו בצורה כמעט מושלמת – כמעט כל גדודי החמאס נשברו בלחימה, צה"ל השבית את מערכי הייצור הרקטיים והחמאס איבד את יכולות הפיקוד והשליטה".

"למרות שצה"ל נלחם באזור הבנוי המבוצר ביותר בעולם", אמר הראל, "הוא עדיין משלים את משימותיו עם מיעוט נפגעים, באופן יחסי. יחס ההרוגים עומד על 1:50, למרות שבשטח בנוי למגן יש עדיפות עצומה. לשם השוואה, רוסיה איבדה 80 אלף חיילים בהשתלטות באפריל-מאי 1945 על ברלין".

"בצפון ישנה בעיה בלתי פתורה", סיכם אלוף (מיל') הראל, "והיא יכולה להיפתר בצורה מדינית, בשילוב האינטרסים של ארה"ב, לבנון וישראל. לו, חלילה, תפרוץ מלחמה, היא תפגע בנו קשות – אבל תהרוס לחלוטין את לבנון. עם זאת, יש לנו בעיה הרבה יותר גדולה מול איראן, המניעה את שותפיה בתימן, לבנון, עיראק ועזה לפעול נגדנו. מה שעוצר את הסורים הוא איום ישיר מצדנו על שלטון אסד. הבעיה העיקרית היא שאיראן הפכה להיות מדינת סף גרעינית וזו טרגדיה ישראלית. הפסדנו במערכה על אי ההתגרענות של איראן – ב'אדיבות' אלה שפיצצו את ההסכם".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רן

    ולכן בני אדם לא צריכים לקחת החלטות, אלא הטכנולוגיה, במקרה של עזה כל הצבא היה יכול להיות מוכן על הגדר.

  2. אריאל

    באדיבות אלו שפיצצו את ההסכם ????? אלה שפיצצו את ההסכם עשו נכון מי שחידש אותו טעה . האם חשבת על זה ??

אירועים קרובים