"ה-GenAI – ה-'משבשת' מספר אחת של השנה"

"ב-2024, כשהרבה מאוד ארגונים מחפשים צמצום הוצאות והתייעלות במערכי השירות, אין ספק שה-GenAI תתפוס מקום מרכזי", כך אמר איל אורגד, שותף מנהל בחטיבת הייעוץ הטכנולוגי של BDO

הבינה המלאכותית יוצרת סיכוני סייבר - אבל גם הגנה טובה יותר מפני סיכונים.

"הארגונים חווים שינוי טכנולוגי עמוק במשבר המתמשך, שהתחיל ב-2020 עם הקורונה, ויש לו אימפקט מקומי עם הרפורמה / המהפכה המשפטית והמלחמה. יש תפקיד קריטי להיערכות ומוכנות הארגון, וליכולת שלו להסתגל במהירות לשינויים. המסר שלי למנמ"ר הוא: תפקידך הוא לעזור לארגון להיות מוכן לשינויים לא צפויים ולהניב ערך עסקי גם כאשר אנחנו בשיבוש מאוד עמוק", כך אמר איל אורגד, שותף מנהל בחטיבת הייעוץ הטכנולוגי של BDO.

אורגד דיבר בוובינר של אנשים ומחשבים, שנערך בתחילת השבוע ושעסק בסיכום 2023 ובמגמות ל-2024 בתחומים שונים בעולם הטכנולוגיה. מנחה המפגש הווירטואלי היה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדברי אורגד, "הבינה המלאכותית היוצרת, ה-GenAI, היא ה-'משבשת' מספר אחת בשנה האחרונה. היא מביאה להעמקת האוטומציה, למשל באמצעות פתרונות שממירים קול לטקסט (Speech to Text), שמסייעים בפתרון בעיית התיעוד הקשה שיש בארגונים. זה מביא לשינוי עמוק בחוויית שירות הלקוחות, לרבות צ'טבוטים וניהול ידע ארגוני, שמוביל לשיפור מקצועי ולהתייעלות תפעולית, כמו גם ליותר שירות עצמי. זה מוביל, בתורו, לשינוי חוויית הלקוח ולהסרת חסמים". לסיכום הנקודה הוא אמר כי "ב-2024, כשהרבה מאוד ארגונים מחפשים צמצום הוצאות והתייעלות במערכי השירות, אין ספק שה-GenAI תתפוס מקום מרכזי".

איל אורגד, שותף מנהל בחטיבת הייעוץ הטכנולוגי של BDO.

איל אורגד, שותף מנהל בחטיבת הייעוץ הטכנולוגי של BDO. צילום: יח"צ

"מגמה נוספת שאנחנו רואים בשנה הקרובה היא שבניגוד לדרישה שאנחנו שומעים לחזרה למשרדים, העבודה מרחוק דווקא תתרחב. זאת, משום שארגונים יותר ויותר מבינים את היתרונות שלה, שהיצע הכלים שמאפשר אותה הולך וגדל, ויש העמקה של ההדרכה וההכשרה של עובדים בכלים אלה", ציין אורגד.

הוא הוסיף ש-"פתרונות סיוע חזותי מביאים לשינוי בתפיסת ההפעלה של מערכי השטח, עם שילוב מודלי AI וטכנולוגיות AR/VR, ושימוש בהם גם להדרכה ולהכשרה של העובדים. ההבנה שהטכנולוגיה מאפשרת לעשות מרחוק דברים שבעבר היה צורך בנוכחות בשטח הולכת ומתבססת בארגונים".

מה בנוגע למחשוב הענן? "בשנה הקרובה, פרויקט הענן הממשלתי נימבוס יעבור לצמיחה מהירה", אמר אורגד. "התשתיות מוכנות, משרדי הממשלה מוכנים והספקים הזוכים, AWS וגוגל, הקימו את האזורים הנדרשים. זה יתפוס את כל השוק, ולא רק את המגזר הממשלתי".

עוד הוא ציין בהקשר זה כי "הצורך בניטור ובקרה של הוצאות הענן קפץ מדרגה, כולל הכשרה לתפקידים רלוונטיים חדשים. האתגר הגדול הוא שיתוף הפעולה, פיתוח המתודולוגיות והשימוש בכלים הנכונים".

מגמה נוספת שאורגד מזהה היא הליכה של ארגונים לארכיטקטורות מונחות אירועים, "שמאפשרות לזהות אירועים בזמן אמת באמצעות קליטה וניתוח של דאטה, ולהניע ארגונים מהר לתהליכים עסקיים".

לבסוף, הוא דיבר על אחת ממילות הבאזזז של השנה החולפת, שנראה שתמשיך לככב בשנה הקרובה: Low Code / No Code. "זה מביא לצמצום של בין 50% ל-55% בזמן הפיתוח ולשביעות רצון הולכת וגדלה של המפתחים, כי משחררים אותם ממשימות טכניות. כתוצאה מכך, גם זמן ההגעה של הפיתוח לשוק (TTM) מתקצר", ציין אורגד.

טרנדים בולטים בעולמות ה-AI והדאטה

זיו כהן, ארכיטקט נתונים ראשי בדלויט ישראל, הציג בוובינר את הטרנדים הבולטים שחברת המחקר והייעוץ הבולטת מזהה בעולמות ה-AI והדאטה. "האחד הוא MLOps, שזה אומר DevOps לתחום ה-ML, לימוד המכונה. מדובר בקבוצת פרקטיקות שמייעלות את השימוש בלימוד מכונה בארגון", אמר.

"טרנד נוסף הוא הגברת השימוש במוצרי דאטה", ציין כהן. "שכבות הדאטה בארגונים יהפכו לגמישות ושמישות הרבה יותר, עם הרבה פחות ממגורות נתונים (Data silos). מספר האנשים שצורכים דאטה יעלה ב-2024, ועל ארגונים לחשוב איך להעביר יותר לקוחות לשירות עצמי. יהיו יותר מוצרי דאטה ניתנים לגילוי, מאובטחים, אמינים ומייצרי ערך".

זיו כהן, ארכיטקט נתונים ראשי בדלויט ישראל.

זיו כהן, ארכיטקט נתונים ראשי בדלויט ישראל. צילום: יח"צ

טרנדים נוספים שהציג כהן הם מחשוב קוונאטי ו-GenAI. לדבריו, "ארגונים בוחנים את הבינה המלאכותית היוצרת כמו ילדים שמשוטטים בחנות צעצועים ענקית. ה-GenAI מציגה אפשרויות אינסופיות, שעל המנהלים הטכנולוגיים והמנכ"לים בארגונים להתמודד איתן. ב-2023 הוזרמו מיליארדי דולרים לפיתוח טכנולוגיות GenAI וב-2024 נראה ארגונים שיבחרו לאמץ יישומים ספציפיים. זה יקרה בגלל מוטיבציה עסקית – כדי להביא להתייעלות, צמיחה עסקית, שיפור שירותים ממשלתיים או יכולות של סטארט-אפים, וכדומה".

לסיכום אמר כהן כי "כדאי לארגונים לבחון ב-2024 את אסטרטגיית הדאטה שלהם, לבדוק איפה כדאי להם להכניס AI לשיפור האפקטיביות העסקית. ככלל, צמיחה עסקית מבוססת על שימוש אפקטיבי בבינה מלאכותית ובדאטה, וככל שהשימוש בהן ימשיך, המנהלים הטכנולוגיים בארגונים ילכו ויהפכו לבימאים, שמפעילים אוסף גדול של יכולות עסקיות לטובת הארגונים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים