לרוב חברות ה-Early Stage יש כסף לעד חצי שנה בלבד

סקר של רשות החדשנות מראה שלרוב חברות ההיי-טק בשלבים מוקדמים נשארו מזומנים לתקופה קצרה בלבד, ורובן צופות שלא יוכלו לגייס עוד סבב ● עם זאת, רוב המנהלים שלהן אופטימיים

מצב חברות ה-Early Stage מטריד, אבל יש גם מקום לאופטימיות.

סקר חדש, שרשות החדשנות פרסמה היום (ג'), ממחיש עד כמה בעייתי המצב של חברות ההיי-טק בשלבים מוקדמים (Early Stage), על רקע המלחמה: ליותר מ-50% מהן נשאר כסף לתקופה של חצי שנה לכל היותר, ו-56% מהן צופות כי לא יוכלו לגייס עוד סבב. עם זאת, הוא ממחיש גם כי המנהלים שלהן אופטימיים באשר להמשך פעילותן.

הסקר בוצע בין אמצע נובמבר לאמצע דצמבר, ונשלח לכ-2,800 חברות שגייסו עד סבב B בארבע השנים האחרונות, או שקמו בפרק זמן זה. לסקר התקבלו מעל 500 מענים, וכ-88% מהמשיבים היו ממייסדי החברה.

מהנתונים עולה כי שלושת האתגרים הבולטים של החברות בשלבים המוקדמים, על רקע המלחמה והמצב הכלכלי הנוכחי, הם השגת מימון – שהוא האתגר הבולט ביותר, גיוס לקוחות ואי הוודאות המקומית. אורך ה-Runway (המזומנים) שנותר לרוב החברות הוא לחצי שנה לכל היותר – 28% העידו על עד שלושה חודשים ו-28% נוספים על 3-6 חודשים.

מנהלי רוב חברות ה-Early Stage (56% מהם) סבורים שבסבירות גבוהה עד גבוהה מאוד, החברה שלהם לא תצליח לגייס סבב נוסף. שיעור דומה (55%) של המנהלים סבורים שבסבירות גבוהה עד גבוהה מאוד, הם לא יצליחו לגייס גם סבב גישור. מקרב אלה שאופטימיים יותר, 71% דיווחו שמשך הזמן הצפוי עד לגיוס הבא הוא פחות משלושה חודשים, כאשר רוב החברות הללו (59%) נמצאות כבר כעת בשלבי גיוס.

עוד נתון מעלה ששליש מהמנהלים סבורים במידה רבה עד רבה מאוד שסבב הגיוס הבא של החברה שלהם יהיה Down Round – קרי, בשלב מימון שבו החברה מוכרת מניות הון שלה במחיר נמוך מזה שהיא מכרה מניות בסבב הגיוס הקודם.

יש אופטימיות

בצד החיובי, למרות האתגרים הרבים שעומדים בפני חברות ה-Early Stage, קרוב לשני שלישים ממנהליהן (64%) השיבו שהתרחיש הסביר ביותר לפעילותן בשנה הבאה הוא המשך צמיחה. רק 12% מהם השיבו שהתרחיש הסביר עבורן הוא סגירת החברה או מכירה בהפסד.

האופטימיות של המנהלים באה לידי ביטוי גם בצפי להמשך גיוסי כוח אדם. על פי תחזיות החברות, מספר המועסקים בישראל בחברות ההיי-טק בשלבים המוקדמים צפוי לעלות ב-2024 בכ-9%. רוב הגידול מתרכז בחברות קטנות (פחות מ-100 עובדים), בעוד שחברות גדולות צפויות דווקא לצמצם את מצבת כוח האדם שלהן בישראל, בשיעור של כ-3%.

מספר המועסקים בחו"ל בחברות ישראליות צפוי לגדול גם הוא – בכ-13% בממוצע בשנה הקרובה. שיעור הגידול עולה ככל שהחברה גדולה יותר. כך, המנהלים בחברות שמעסיקות מעל 100 עובדים צופים שמספר המועסקים שלהן בחו"ל יעלה ב-28%.

רשות החדשנות מבטיחה "חבילת מהלכים ופתרונות אופרטיביים"

דרור בין, מנכ״ל רשות החדשנות, אמר כי "אנחנו עורכים מיפוי מתעדכן ורצוף של הקשיים והאתגרים שעימם חברות ההיי-טק הישראליות מתמודדות מאז פרצה המלחמה. מהסקר הנוכחי, ומשיחות ומפגשים שערכנו בשבועות האחרונים עם משקיעים, יזמים וחברות כאחד, אנחנו מבינים את קשיי המימון ואת אתגר הגיוס להמשך הדרך של חברות ה-Early Stage".

בין הבטיח כי "לצד הערוץ המהיר שפתחנו, בתקציב של 400 מיליון שקלים, נצא במהלך המלחמה ולאחריה עם חבילת מהלכים ופתרונות אופרטיביים, שייצרו תמריצי השקעה ויגדילו את היקפי ההשקעות במיזמים. מדובר במהלכים מהותיים עבור ענף ההיי-טק הישראלי, שסובל מזה תקופה ארוכה מירידה חדה בהשקעות ומתנהל בזירה בין לאומית תחרותית. נעשה כדי לשמר את העוצמה של ההיי-טק הישראלי ולמזער את הנזקים שנגרמו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים