עכשיו זה רשמי: אינטל השיקה את מעבדי ה-Meteor Lake

מעבדים אלה הם הדור הראשון של המעבדים החדשים של החברה, שמכונים Core Ultra, והם הראשונים שאינטל מייצרת תחת Intel 4 - הליתוגרפיה המעודכנת שלה ● מה הם כוללים?

אחד ממעבדי ה-Core Ultra החדשים.

כשלושה חודשים לאחר שהציגה בראשונה את הדור החדש של מעבדיה לשוק המחשבים הניידים, השיקה אינטל בסוף השבוע באופן רשמי את מעבדי ה-Meteor Lake. מעבדים אלה הם הדור הראשון של המעבדים החדשים של החברה, שמכונים Core Ultra, והם הראשונים שאינטל מייצרת תחת Intel 4 – הליתוגרפיה המעודכנת שלה. כמו החברות המתחרות, אינטל מתמקדת כאן בבינה מלאכותית – והמטרה היא שהמעבדים יוכלו לבצע הרבה יותר חישובי AI בנקודות הקצה, במחשבים של הלקוחות עצמם.

"אנחנו פותחים עידן חדש של AI PC, שכולל עוזרים אישיים ומודלי שפה קטנים, שפועלים במכשירים האישיים שלנו. ככל שהעולם מתקדם לעבר יותר אפליקציות המשלבות בינה מלאכותית, יש משמעות ניכרת למעבר לעיבוד AI במחשב ולא בענן", הסביר פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, באירוע ההשקה של המעבדים החדשים.

ה-"שילוש הקדוש" של אינטל

הביטוי של מונח הבאזזז החדש, AI PC (בינה מלאכותית במחשב האישי), בא במעבדי ה-Meteor Lake החדשים לידי ביטוי בדמות שבב ייעודי, שיושב בשכבת המערכת שלהם כדי להציע, בעיקר, תמיכה בסיוע לתרחישי היסקים שמורצים במחשב, בצריכת כוח נמוכה. למרות זאת, בתרחישים כבדים יותר ייכנס לפעולה גם השבב הגרפי שמשולב במעבד, וברמה הגבוהה מדובר, בפעם הראשונה, בשבבים שמבוססים על ארכיטקטורת ה-Arc המשופרת שפיתחה אינטל כדי לשלב קודם בכרטיסים גרפיים ייעודיים. ברמה השלישית, הנמוכה ביותר ושמיועדת לתרחישים קלים יחסית, דווקא המעבד ייקח על עצמו את העבודה, כדי לספק תגובה מהירה.

לפי אינטל, שילוש זה של מעבד ראשי, שבב גרפי ושבב מחשוב עצבי מוביל לרמה חדשה של האצת תרחישי בינה מלאכותית בנקודת הקצה, ועם יעילות אנרגטית שטובה פי 2.5 לעומת זאת של מעבדי ה-Core מהדור ה-13 של החברה. בנוסף, מספרים באינטל כי החברה משתפת פעולה עם יותר מ-100 ספקיות תוכנה, שצפויות להשיק מאות יישומים חדשים, מבוססי בינה מלאכותית, שיותאמו ליכולות ה-AI החדשות וידעו לנצל אותן.

לא רק AI

אבל, לא רק חידושי בינה מלאכותית מוצעים במעבדי ה-Core Ultra הראשונים, שבינתיים מיועדים לשוק הנייד בלבד, שבו החברה רוצה להמשיך ולשלוט ביד חזקה מול המתחרה העיקרית, AMD – וגם לנסות לנצח בקרב היוקרתי מול מעבדי ה-M3 של אפל. המעבדים החדשים מציעים, בראשונה, שלוש שכבות של ליבות מחשוב: ליבות ביצועים, ליבות יעילות וליבות עוד יותר יעילות, שממקומות בשכבת המערכת ולא בשכבת המחשוב, שמיועדת עבור חישובים ממש פשוטים וכרגיל, המטרה העיקרית שלהן היא לבצע את זה בצריכת כוח עוד יותר נמוכה.

ההשקה הראשונית מורכבת מארבעה מעבדים במשפחת הביצועים ממשפחת ה-H, עם צריכת כוח בסיסית של 28 וואט ועם שבב כרפי המבוסס על Arc, וארבעה מעבדים ממשפחת ה-U, שצריכת הכוח הבסיסית שלה היא 15 וואט והשבב הגרפי שלה הוא עדיין Intel Graphics.

בכל קבוצה כזו יש שני מעבדי Core Ultra 7 ושני מעבדי Core Ultra 5 – וכן, זה עוד חידוש: ה-i נעלמה עם מעבד הדורות. המעבד המוביל החזק ביותר שמוצע כעת הוא Core Ultra 7 165H, שמורכב משש ליבות ביצועים, שמונה ליבות יעילות ועוד שתי ליבות יעילות מאוד, ובסך הכול – 16 ליבות ו-22 נימי עבודה במהירות טורבו מרבית של חמישה גיגה-הרץ עבור ליבות הביצועים, ו-3.8 גיגה-הרץ עבור ליבות היעילות. השבב הגרפי מכיל שמונה ליבות במהירות מרבית של 2.3 גיגה-הרץ ויש שתי ליבות של המנוע Gen3, שהוא מנוע ה-NPU החדש – תכונה זהה בכל המעבדים שהושקו.

עוד תכונה שזהה עבור כל המעבדים היא תמיכה בזיכרונות DDR5 במהירות 5,600 גיגה-הרץ בנפח על עד 96 גיגה-בייט, וכן בזיכרונות LPDDR5x במהירות 7,467 מגה-הרץ בנפח של עד 64 גיגה-בייט. צריכת הכוח המרבית יכולה להגיע, בהתאמה, לעד 64 או 115 וואט במעבדי ה-H, ועד 57 וואט במעבדי ה-U.

המעבד המוביל של משפחת ה-H יושק במהלך שלושת החודשים הראשונים של 2024, ומדובר ב-Core Ultra 9 185H עם אותו מבנה ליבות, אבל עם מהירות טורבו של ליבות הביצועים, שיכולה להגיע עד 5.1 גיגה-הרץ, ועם שבב גרפי שמגיע למהירות 2.35 גיגה-הרץ. צריכת הכוח הבסיסית שלו תהיה 45 וואט, והוא יוכל להגיע עד 115 וואט. במקביל תשיק אינטל שני מעבדי U עם צריכות כוח בסיסית של 9 וואט בלבד, במטרה ברורה להילחם בניסיונות של חברות כמו קוואלקום, שמציעות מעבדים מבוססי ARM בצריכת כוח נמוכה מאוד לשוק המחשבים הניידים.

מעבד Xeon מהדור החמישי.

מעבד Xeon מהדור החמישי. צילום: אינטל

הדור החמישי של מעבדי ה-Xeon

לצד הדור החדש של המעבדים לשוק הניידים הציגה אינטל את הדור החמישי של מעבדי ה-Xeon. לפי החברה, הם מספקים ביצועי בינה מלאכותית משופרים לדאטה סנטרים, לענן ולרשת, ומציגים שיפור של 21% בביצועים לעומת הדור הקודם. כמו בדור הקודם, הם מגיעים עם מאיצים מובנים ל-AI, שמפותחים כאן, בישראל, כאשר הדור החדש מציג עד 42% עלייה בביצועי היסקים וכיול על מודלים גדולים, בגודל של עד 20 מיליארד משתנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים