לשם שינוי, מאסק ובזוס מסכימים: האנושות צריכה לגדול

מייסד ויו"ר אמזון התארח באחרונה בפודקאסט של לקס פרידמן, שם דיבר על שלל נושאים, אך הפתיע רבים כשאמר שגם הוא - ממש כמו יריבו המתחרה בו בתחום החלל, אילון מאסק - מאמין שאוכלוסיית העולם חייבת לצמוח

מסכימים על צורך בהצמחת האנושות. מימין: ג'ף בזוס, מייסד ויו"ר אמזון ובלו אוריג'ין, ואילון מאסק, מייסד ומנכ"ל SpaceX.

בראיון לפודקאסט של לקס פרידמן, שנערך לאחרונה, שיתף ג'ף בזוס, מייסד ויו"ר אמזון ומי שהיה המנכ"ל שלה במשך שנים רבות בעבר, את החזון שלו לעתיד האנושות. בשיחה סיפר בזוס כי הוא סבור, למרבית ההפתעה, שחובה שיחול גידול משמעותי באוכלוסיית העולם האנושית – שלדבריו צריכה לצמוח אפילו עד שתכלול טריליון בני אדם, שחיו בעיקר בתחנות חלל גליליות ענקיות הידועות בכינוי 'מושבות אוניל' או 'גליל אוניל' (O'Neill cylinder). מדבריו ניתן היה ללמוד גם כי הוא מאמין שככל הנראה סיכויי הבינה המלאכותית להציל את האנושות גבוהים יותר מאשר להרוס אותה.

מושבות אוניל הוא מושג המייצג יישוב בחלל, שהוצע על ידי הפיזיקאי האמריקני ג'רארד ק. אוניל, בספר שפורסם עוד בשנת 1976. אוניל הציע למעשה קולוניזציה של החלל במאה ה-21, תוך שימוש בחומרים שהופקו מהירח ומאוחר יותר מאסטרואידים לשם הביצוע בפועל של התוכנית, משמע לבניית המושבות.

בזוס, כך לפי דבריו לפרידמן, מאמים גם הוא שהמושבות הללו יהוו פתרון לשטח הפנים המצומצם של כדור הארץ, שלדעתו מעכב את הפוטנציאל האמיתי של האנושות. מושבות אלו, אחרי שיבנו, יסתובבו, כך סיפר בזוס, כדי לדמות את כוח הכבידה, והן יציעו סביבה מלאכותית דמוית כדור הארץ.

יצוין כי מרבית ארגוני השמירה על הסביבה והאקלים של ימינו, כמו גם האו"ם עצמו, דווקא סבורים שעל אוכלוסיית העולם להצטמצם מפאת מחסור במשאבים לקיומם של בני אדם רבים כל כך. יש אפילו הסבורים כי הריבוי האנושי הוא שממיט על כדור הארץ אסון, שהביא בין השאר למשבר האקלים הגלובלי, ושמכלה כיום במהירות שיא את משאביו.

בזוס – איש של חזון או איש עסקים?

אין ספק שבזוס הוא, או לפחות היה, איש חזון. מי שהביא אלינו את אמזון – שהתחילה את דרכה עוד בשנת 1994 כחנות ספרים אינטרנטית קטנה, וגדלה כל כך עד שהפכה לקמעונאית אונליין ענקית, אבל גם לחברה שעוסקת בשלל תחומים אחרים – הסביר בשיחה בפודקאסט את הרציונל ומה עומד מאחורי החשיבה העתידנית שלו וטען כי "אם היו לנו טריליון בני אדם, היו לנו, בכל זמן נתון, אלף מוצרטים ואלף איינשטיינים". הוא גם הזכיר שלאנשים שחיים במושבות הללו עדיין תהיה הזדמנות לנסוע לכדור הארץ לחופשה, כך שלא יאלצו להתגעגע יותר מדי לדבר "האמיתי".

אבל האם מדובר פה בחזון או בעסקים? בבעלותו של בזוס, כדאי להזכיר, יש גם, מלבד את ענקית המסחר אונליין מסיאטל, חברת חלל בשם בלו אוריג'ין (Blue Origin) שאותה ייסד לפני 23 שנים. החברה עוסקת בעיקר בייצור רקטות חלליות. אלא שלחברה הזו יש מתחרה מהותית, מצליחה ועוצמתית ממנה בהרבה – SpaceX שמה, והיא חברה שאילון מאסק, יזם טק מפורסם ומתחרה של האבא של אמזון, ייסד ב-2021, שנתיים אחרי שבזוס השיק את בלו אוריג'ין שלו.

מאסק ובזוס מדברים על הפיכת ההגעה של בני האנוש כתיירים או מתיישבים לחלל לנושא מסחרי ואפשרי, אבל לרוב מתקוטטים ביניהם על אופן הביצוע (בזוס הגדיר כמטרה את הגעת בני אדם לירח תחילה, ואילו מאסק מכוון-מאדים בכלל, שמשל). כדי להוכיח כמה תיירות חלל אפשרית וקרובה לביצוע, בזוס אפילו טס לחלל ברקטה של החברה שלו, אבל נשאר רק בגבולות האורביט, עניין שמאסק לעג לו במיוחד.

בזוס רק נכנס איתה לאורביט ומיד חזר. החללית ניו שפרד של בלו אוריג'ין.

בזוס רק נכנס איתה לאורביט ומיד חזר. החללית ניו שפרד של בלו אוריג'ין. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

חזונו של בזוס די מנוגד לזה של מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, מאסק – שמקווה שבני האדם יהפכו ל"מין רב-כוכבי" ושואף, כאמור, ליישב את הכוכב הקיים מאדים ולא ליצור "כוכבים" לצורך יישובם, כמו בתוכנית של אוניל, שבזוס אימץ. עם זאת, באופן מתמיה למדי, השיחה של בזוס עם פרידמן חשפה כי הוא ומאסק דווקא מסכימים על נושא רחב ועקרוני – שניהם מאמינים שהמין האנושי יצמח ויתעבה, וטוב שכך. שניהם גם מסכימים על כך שהתארגנות לצורך הגירה לחלל היא הדרך היחידה להשיג או להשתלט על גידול אוכלוסין שכזה.

ביולי 2021 צחיץ מאסק: "קריסת האוכלוסייה היא בפוטנציה הסיכון הגדול ביותר לעתיד הציוויליזציה". ההתבטאות הגיעה בעקבות דיון בטוויטר שהחל עקב דו"ח שעסק בנושא הפיריון העולמי והחשש ממה שרבים מכנים "פיצוץ אוכלוסין". מאסק, כך התרשמו קוראיו, סבור שהִתרבות האוכלוסיה היא פשוט עניין בלתי נמנע, ושעלינו להתקדם לעבר הגירה למאדים, כדי למצוא אלטרנטיבה.

ומתי כל זה יקרה בעצם? על אף הטרנספורמציה הדיגיטלית המואצת שהעולם חווה כיום, שעל חלק מהיכולות הטכנולוגיות שמאחוריה אמונים בזוס ומאסק והחברות שלהן, בזוס הודה בדבריו כי הוא מכיר בכך שלא יחייה מספיק זמן כדי לראות את הגשמת חזונו, אבל אמר שהוא מוצא סיפוק אישי ב"בניית דרך לחלל" עבור הדורות הבאים. אם לחזור לחזון של בזוס, לדבריו, הקמת מושבות החלל תסייע לאפשר לאוכלוסייה לצמוח בממדים של פי 125 מאוכלוסיית כדור הארץ הנוכחית. הוא אמר שאנשים יהיו חופשיים לבחור אם לחיות בחלל או לא, אבל אלה שיבחרו במושבות אוניל יוכלו להשתמש בהרבה יותר אנרגיה ובהרבה יותר משאבים חומריים בחלל ממה שהם יוכלו להשתמש בכדור הארץ בעתיד.

התוכנית הזו מציגה אפשרויות מסקרנות, ובאופן טבעי גם אתגרים שעליהם לא סופקה תשובה בידי מאסק או בזוס בינתיים, כמו למשל מה יאכלו האנשים שיחיו בחלל ומניין ישיגו חמצן ומי שתייה. אבל לעת עתה ברור שבזוס סבור שהאנושות צריכה לגדול כדי לשגשג ושבכוונתו להיות מעיין חלוץ רעיוני, ואולי גם ביצועי, בדרך למעבר של האנושות לחיים בתחנות חלל ענקיות דמויות כדור הארץ.

יותר סיכוי שתציל את האנושות מאשר שתשתמד אותה. GenAI.

יותר סיכוי שתציל את האנושות מאשר שתשתמד אותה. GenAI. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

ומה בזוס חושב על עתיד ה-AI?

אלא ש-פרידמן – שהוא מדען מחשבים רוסי-אמריקני וחוקר בינה מלאכותית במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, מלבד היותו שדר פודקאסט מצליח – ביקש גם לחזור ולנחות לקרקע המציאות עם בן שיחו. פרידמן, שהתעניין כנראה גם בנושא שאותו הוא חוקר, שאל את בזוס אודות עמדתו בסוגייה הטכנולוגית המרכזית כיום – AI בעד או נגד.

לקראת סוף הפרק, כאשר פרידמן תהה מול בזוס על בינה מלאכותית ועתידה, ענה לו היזם המצליח: "אם אתה מדבר על AI ג'נרטיבית, מודלי השפות הגדולים (LLMs), דברים כמו ChatGPT וממשיכיו בקרוב – אלו הן טכנולוגיות חזקות להפליא. להאמין אחרת זה לטמון את הראש בחול, והן בקרוב יהיו אפילו יותר חזקות". בזוס הסביר שלתפישתו "דגמי השפה הגדולים בצורתם הנוכחית הם לא המצאות – הם תגליות. הטלסקופ היה המצאה, אבל לראות דרכו את (כוכב – ג"פ) צדק, ולדעת שיש לו ירחים, הייתה תגלית. אלוהים, יש לו ירחים", אמר. 

"אנחנו יודעים איך זה מתנהג. אנחנו לא רוצים הפתעות", הסביר בזוס לפרידמן בנוגע לחששות מפני יכולות ה-AI המתפתחות במהירות. "מודלים של שפה גדולים דומים הרבה יותר לתגליות. אנחנו כל הזמן מופתעים מהיכולות שלהם. הם לא באמת אובייקטים מהונדסים", הבהיר בזוס, שניסה להדגיש את העובדה שיש הרבה תופעות או יכולות של ה-AI שאפילו המהנדסים שייצרו את מודלי השפות הגדולים אינם מבינים בהתנהלות ה-GenAI כיום, כמו למשל מאיפה היא מביאה את חלק מהתשובות והמענים שלה, כמו גם מה הם הגבולות האולטימטיביים של הטכנולוגיה.

ואולם חשוב לציין ש-בזוס אמר לפרידמן שהוא בסופו של דבר אופטימי לגבי יחסי הבינה המלאכותית והאנושות, וזאת על אף שהוא מכיר בסיכונים. לדבריו, מי שמודאג יתר על המידה מה-AI, "ייתכן שחסר (לו – ג"פ) חלק מהמשוואה – החלק של עד כמה הם (ה-LLMs – ג"פ) יכולים להיות מועילים כדי לוודא שלא נשמיד את עצמנו".

בזוס נשמע גם אופטימי לגבי נושא הבינה המלאכותית בהקשר הספציפי ל-אמזון, שאותה יכולה ה-AI לחזק, לדבריו, בתחומים רבים, כולל בשירותי האינטרנט של החברה ושל הסייעת הקולית שלה, אלקסה. בזוס אמר לפרידמן שהעוזרת הקולית "עומדת להיות הרבה יותר חכמה" בקרוב, וכל זאת בזכות ה-AI החדשה והמתקדמת שכולנו מגלים עוד ועוד מיכולותיה מדי יום כיום.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לילי

    הזיה. מה לגבי צפיפות שגורמת לאלימות, זיהום סביבה, מחסור במשאבים שונים ובראשם מחסור במזון!! מטורפים

  2. אייל

    לצמוח על חשבון מי? ומה זה יתן? עוד מלחמות? הרס של עוד כוכבים? השמדת מה שנשאר מהטבע על כדור הארץ והאיזון שכבר על כרעי תרנגולת שבתוכו? ב-1950 אוכלוסיית העולם עמדה על 2.5 מיליארד וכבר אז הנזקים בטבע היו גדולים, אבל לפחות היו עדיין הרבה מרחבים פתוחים ומקומות שחא הרגישו בהשפעת בני האדם. היום, 73 שנים מאוחר יותר, חצינו את סף 8 המיליארד ואין מקום בעולם שאין בו זיהום או השמדת אוכלוסיות כתוצאה מזה שאנחנו קיימים. לצמצם ילודה עכשיו, עד שנחזור ל-2 מיליארד איש, ואם אפשר, שיהיו בעלי מודעות אקולוגית ועם שלוות נפש רוחנית שלא ירצו עוד מלחמות.

  3. קץ הילדות.

    אוכלוסיית העולם צריכה להתבגר. לא לגדול.

  4. יוסי

    הפוך. אוכלוסיית העולם צריכה לקטון. כמה שיותר תושבים, ככה יותר פאנאטים דתיים מוסלמים ויהודים. צאו מהאידיליה של עולם טוב יותר. זה אולי יגיע, אבל במחיר הרבה קורבנות.

אירועים קרובים