"המלחמה הנוכחית – מלחמת ה-AI הראשונה בעולם"

"התפקיד של ה-AI במלחמה הזאת הוא מאוד משמעותי, ועל מערכי ההסברה של ישראל להצטיין בתחום", כך אמרה יסמין אוריה הירש, מנהלת מערך הדיגיטל של מטה ההסברה הבינלאומי

יסמין אוריה הירש, מנהלת מערך הדיגיטל של מטה ההסברה הבינלאומית, והמנכ"לית והבעלים של סוכנות קונספט מדיה.

"המלחמה הנוכחית היא מלחמת הבינה המלאכותית הראשונה בעולם. התפקיד של ה-AI במלחמה הזאת הוא מאוד משמעותי, ועל מערכי ההסברה של ישראל להצטיין בתחום", כך אמרה יסמין אוריה הירש, מנהלת מערך הדיגיטל של מטה ההסברה הבינלאומי. היא דיברה בוובינר של אנשים ומחשבים, שנערך ביום ה' האחרון ועסק בהסברה הישראלית במלחמה. מנחה המפגש הווירטואלי היה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

אוריה הירש היא המנכ"לית והבעלים של סוכנות קונספט מדיה, ומשתמשת בעבודה שלה רבות בבינה מלאכותית. "אחרי השוק הראשוני שנוצר כתוצאה מאירועי ה-7 באוקטובר, הבנתי מהר מאוד שאתגר ההסברה הוא מאוד משמעותי במלחמה הנוכחית, והחלטתי להשתמש לצורך הקרב על התודעה מול האויב שלנו בכלים שאני משתמשת בהם ביום יום", אמרה. כדי לעשות זאת, היא הצטרפה למטה ההסברה הבינלאומי, שכשמו כן הוא, מתמקד בהסברה ישראלית בחו"ל. יצוין כי המטה הוא תוצר של התאגדות של אנשים פרטיים – זאת לא יוזמה ממשלתית, וכי הוא מורכב מעשרות מתנדבים.

"התחלנו עם כמה הנחות עבודה ראשוניות: שכאמור, התפקיד של הבינה המלאכותית בפן ההשפעתי של המלחמה הזאת הוא משמעותי ביותר; שהזירה המשמעותית להשפעה היא ברשתות החברתיות; שזירת הסושיאל כוללת אמת והרבה מאוד שקר, הרבה מאוד פייק ניוז, שגורמות נזק מאוד גדול; ושאפשר להשפיע בקלות מאוד רבה על העולם באמצעות אפשרויות ההפצה. כלומר, אפשר להפיץ פייק ניוז, אבל גם הסברת אמת, בתפוצה רחבה ביותר", אמרה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yasmin Uria-Hirsh (@yasmin.uh)

אוריה הירש עמדה בדבריה על השפעת הבינה המלאכותית על עבודת המטה הבינלאומי: "ארסנל כלי ה-AI שעומד לרשותנו הוא רחב. שימוש באלגוריתמים מתוחכמים ולימוד מכונה מאפשר לנו לטרגט טוב יותר קהלים ספציפיים, ובוטים מבוססי AI מאפשרים לנו ליצור, לתרגם ולהפיץ סרטונים מהר מאוד, וגם להגיב עליהם".

עם זאת, היא ציינה ש-"יש לזכור שהבינה המלאכותית משרתת אותנו, אבל גם את החמאס ותומכיו, וצריך לדעת איך להשתמש בה נכון למטרות שלנו". איך עושים זאת במטה? משתמשים בכלי GenAI, שאמנם, ענקיות הטכנולוגיה הצהירו שהם לא מדויקים לחלוטין – ושימוש בהם מאפשר להבין את זה, אבל אנשיו מנסים לעשות זאת בצורה המדויקת ביותר האפשרית. כמו כן, אמרה אוריה הירש, "יש לנו מערך בוטים שמפיק ומשכפל תגובות חיוביות לישראל ומנגד, שולח דיווחים לפלטפורמת המדיה החברתית על תגובות אנטי ישראליות שמפורסמות בה. לא תמיד מסירים אותן, יש הרבה מאוד אתגרים בהקשר זה, אבל הדיווח מתאפשר הודות לפיתוחים מבוססי AI".

"טיקטוק – אחת הפלטפורמות המשמעותיות במלחמה הנוכחית"

"טיקטוק היא אחת הפלטפורמות הכי משמעותיות, אחת מזירות קרב ההשפעה הכי משמעותיות במלחמה הנוכחית. מה ששולט בטיקטוק הוא לא מי מייצר את התוכן אלא מהם הטרנדים הוויראליים. האלגוריתם של טיקטוק פועל כך שמשתמש שצופה בסרטון בנושא מסוים מקבל יותר אפשרויות לצפות בסרטונים דומים", הוסיפה. היא הצטרפה לטענות של משפיעני רשת ישראליים שלפיהן "טיקטוק חסמה תכנים פרו ישראליים באופן מובהק ומקומם" – טענות שהרשת החברתית מכחישה.

"ברשתות חברתיות אחרות, שיותר מבוססות על מי מפיץ את הסרטונים – כלומר, על משפיעני רשת, אפשר לדובב סרטונים לעשרות שפות במקביל ולשלוח למשתמשים. נועה תשבי היא אחת משגרירות ההסברה הבולטות של ישראל, והיא נעזרת בכך", אמרה אוריה הירש.

היא התייחסה לאחת הסוגיות הבוערות בהקשר של הבינה המלאכותית, אם לא הבוערת ביותר: הצורך שמעלים בכירים רבים בתחום ומומחים רבים בגיבוש כללי אתיקה לשימוש בבינה מלאכותית. "זה חשוב", אמרה, "מאחר שה-AI יצרה כללי משחק חדשים לחלוטין, שדורשים מהצרכנים וממייצרי התכנים המון רגישות והמון אחריות. חשוב שזה יעוגן בכללים אתיים, במטרה שהם יחייבו את כולם, או לפחות כמה שיותר יוצרי תוכן ופלטפורמות שיש בהן שימוש ב-AI".

חן צבי, מנהלת הטכנולוגיות הראשית של מטה ההסברה האזרחי.

חן צבי, מנהלת הטכנולוגיות הראשית של מטה ההסברה האזרחי. צילום: פרטי

דוברת נוספת בוובינר הייתה חן צבי, מנהלת הטכנולוגיות הראשית של מטה ההסברה האזרחי (יש להבדיל אותו ממטה ההסברה הבינלאומי, שצוין כאן קודם). במטה הזה יש מעל 500 מתנדבים – אנשי גרפיקה, תוכנה, פיתוח, עורכי וידיאו ועוד.

צבי תיארה את תהליך היצירה של הקמפיינים שהמטה מריץ מדי יום, לטובת ההסברה הישראלית. "התהליך מתחיל ביחידת הדוברות שלנו, שמאתרת מה כדאי להדגיש ואילו מסרים כדאי להעביר ולהסביר באותו היום. בנוסף, היא מסתכלת אילו טרנדים הם הפופולריים ברשתות החברתיות השונות בכל יום, למשל האשטאגים פופולריים, ועושה אדפטציה של המסרים לכל אוכלוסיית יעד. היא מעבירה את המסרים האלה ליחידת התוכן, שמכילה את הקופירייטינג, הקריאייטיב והארכיון, והיא זו שאחראית לייצר את התכנים. התוצרים שלה מועברים ליחידות הגרפיקאים והמתרגמים, שמתרגמים את התכנים למעל 40 שפות, ומשם זה עובר ליחידת ההפצה, שכוללת את אנשי הסושיאל שלנו ואת משפיעני הרשת שעוזרים לנו", אמרה.

"התהליך משלב כלים טכנולוגיים, לרבות AI, אבל אלה לא מחליפים את הגורם האנושי, כי תמיד צריך את הבן אדם שיסתכל על תוצרי הטכנולוגיה", ציינה צבי.


"כמו כן", אמרה, "אנחנו מנסים לקדם את ישראל בדרכים יצירתיות, למשל ניקוי ויקיפדיה מתוכן אנטי ישראלי ואנטישמי. ויקיפדיה נחשבת מקור אמין, אבל יש בה הרבה תוכן שמציג רק עמדה אחת, במיוחד באנגלית, ערבית וספרדית. אנחנו מפתחים כלים עבור עורכי ויקיפדיה, שנועדו לזהות אילו עמודים מצריכים שינוי ולהנגיש להם מקורות אמינים שמהם הם יכולים לצטט, כי כל שינוי מצריך אותנו לספק מקור אמין".

"פרויקט נוסף הוא הגברת המודעות להסברה ברשתות החברתיות, לרתום גולשים לדיווח על פוסטים אנטי ישראליים, ולשתף ולהגיב על פוסטים שהם בעד ישראל", ציינה.

"עוד פרויקט שאנחנו מריצים הוא ביצוע סקרים שעולים לגיימרים באמצע משחקים", הוסיפה צבי. "המטרה בכך היא לעורר חשיבה וחשיפה לתכנים שהם בעד ישראל לאנשים שלא נחשפים אליהם ביום יום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים