רוחות של תקווה: ההיי-טק יתחזק אחרי המלחמה

ענף ההיי-טק ספג פגיעה מהמלחמה, אם כי פחות חזקה מענפים אחרים ● יש יסוד להאמין שהוא יתאושש מהמשבר, ויחזור למגמה של צמיחה ● וובינר שנערך היום (ב') על ידי אנשים ומחשבים המחיש זאת

התקווה בהחלט כאן.

רוחות של דכדוך נפלו על המשק הישראלי עם פרוץ המלחמה, ובכלל זה על ההיי-טק, גם אם בסופו של דבר, הן היו מוצדקות פחות מאשר אלה שנפלו על שאר הענפים. גם ככה המשק במשבר, ועכשיו הוא הולך להעמיק – חשבו ראשי הכלכלה, המומחים, העיתונאים שמסקרים אותה ושאר הגורמים הרלוונטיים בימים הראשונים של המלחמה. אלא שנראה שלפחות בהיי-טק, יש בהחלט מצב שהפגיעה תהיה קטנה מהמצופה. למעשה, כבר רואים את זה.

הרוחות האופטימיות הללו נשבו בוובינר שנערך היום (ב') ביוזמת אנשים ומחשבים, שעסק ביזמות בזמן משבר – במיוחד בפאנל שהנחה יוסי מלמד, יו"ר עמותת בוגרי ממר"ם, ושהשתתפו בו חמישה דוברים מעולמות היזמות והון-הסיכון. הדברים שלהם הסבו למשתתפים שעה צרופה שכולה תקווה, התרגשות ולא מעט גאווה. הדוברים חשפו את הצד האחר של המלחמה – הצד היזמי, והשרו תחושה שבסופו של דבר, יהיה בסדר, ואפילו יותר מבסדר.

קחו, למשל, את דברי מלמד בסיכום הפאנל: "זהו משבר שנעבור אותו, ואולי אף נצא ממנו מחוזקים, כי הוא טומן בחובו הזדמנויות חדשות". או את דבריה של גלי בלוך לירן, מייסדת ומנכ"לית The Human Founder: "בסוף נהיה אחרי זה, אחרי המשבר והמלחמה, וכאנשי היי-טק, נמשיך להיות הקטר המוביל את המשק". או את דבריו של נתנאל מאיר, שותף בקרן הון-הסיכון סטייג' וואן: "אני מעריך שיהיו לא מעט הזדמנויות מהמשבר הזה". הם לא אמרו את הדברים בעלמא, אלא על בסיס הידע והניסיון שלהם – מי בעולם היזמות ומי בעולם הפיננסי.

דברים שמחממים את הלב

הדוברים שיתפו גם בדברים שמחממים את הלב, ובמרכזם העובדה שהשינוי הדרמטי בתוכניות, ביטול המפגשים ודחיית הפרויקטים עם תחילת המלחמה לא ריפו את ידיהם. הם לא גרמו להם לוותר על החלומות שלהם, אלא להיפך – להילחם עליהם יותר בעוז. בולטת בהקשר זה ההתגייסות של העובדים כדי לשמור על החלומות של הבעלים של החברות, ועל מקומות העבודה שלהם עצמם. גם בסטארט-אפים שסכנת סגירה ממשית החלה לרחף מעליהם, וגם בארגונים גדולים יותר.

כאן נכנסים דבריו של עמירם שחר, מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ Upwind. ממקום מושבו בארצות הברית הוא סיפר כיצד העובדים של החברה בארץ התגייסו לסייע ולמלא את מקומם של עמיתיהם שגויסו למילואים.

ההתאוששות של ההיי-טק כבר ניכרת בשטח, ויש לקוות, ולהאמין, שהמגמה הזאת תימשך. זה חייב לקרות, לא רק עבור אנשי וחברות ההיי-טק, אלא עבור המדינה כולה, משום שאין לנו, בישראל, קטר אחר שיוביל את המשק

עוד דברים שנאמרו וחיממו את הלב היו על התמיכה הרבה מהלקוחות ומהשותפים. במקרה של שחר זה אף יותר מעודד, כי מדובר באנשים ובגופים מחו"ל, והרי שמענו ואנחנו יודעים על היחס לישראל וליהודים מעבר לים מאז תחילת המלחמה. השנאה והאנטישמיות חוגגות, ומציפות את הרחובות של רבות מהערים המרכזיות בארצות הברית ובאירופה.

במידה מסוימת, במלחמה הזו שוב הוכח הערך התדמיתי הגבוה של ההיי-טק, במערכה על תדמית המדינה וההסברה בזמן המלחמה. זה הוכח בשתי דרכים: קודם כל, כי לא מעט חברות היי-טק התגייסו למאמצי ההסברה של ישראל בחו"ל, ושכנעו לא מעטים, ושנית, כי גם בימים הקשים הללו, גם אלה שלא ממש אוהבים אותנו מעבר לים מבינים את היתרונות הטכנולוגיים האזרחיים והעוצמות ההיי-טקיות של ישראל.

וובינר תשיעי במספר

הוובינר יזמות בזמן משבר הוא התשיעי במספר שקבוצת אנשים ומחשבים עורכת מאז תחילת המלחמה. הוובינרים עסקו עד כה במגוון תחומים שיש להם קשר ישיר למצב החירום, והם נועדו לסייע במאמץ החשוב לחיזוק הענף והעורף בכלל. בכל שבוע אנחנו עורכים שני מפגשים מקוונים, ומחמם את הלב לראות את היענות הקהל, שמצטרף בכמויות משמעותיות בכל אחד מהם, מגיב לדברי המרצים ומעלה שאלות.

ביתר פירוט, עד היום עסקו הוובינרים בנושאים כגון סייבר, AI, תשתיות מחשוב, מצב ההיי-טק בדרום וכיצד מסייעים לשיקומו, הבריאות, השלטון המקומי, משאבי האנוש, הממשלה וכאמור, יזמות בזמן משבר. עד תחילת 2024 צפויים וובינרים בנושאי המשכיות עסקית בזמן חירום, אתגרי החינוך בזמן חירום, וכן וובינר שיעסוק באתגרים של ההסברה הישראלית במלחמה זו, וכאלה יש, כפי שאנחנו רואים, לא מעט.

כמו כן, אנחנו עומדים לקיים סדרת מפגשי אונליין בנושאים מקצועיים שוטפים, עם הפנים לשנה הבאה. פורום המנמ"רים והמנכ"לים של אנשים ומחשבים, C3, מחדש את פעילותו, בינתיים בזום, והוובינר הראשון, שהוא יערוך בתחילת דצמבר, יעסוק באתגרי תכנון התקציב לשנה הבאה, בסיומה של שנה מאתגרת במיוחד.

השורה התחתונה: המפגשים המקצועיים אונליין, שבהם אנשי מקצוע בעלי תפקידים חולקים מידע בנושאים שונים, הם חלק מאותה תקווה שעל כל אחד מאיתנו חלה החובה להאמין בה. התקווה שבסוף המלחמה, לא רק שההיי-טק יתאושש, אלא אף יתחזק. זה כבר ניכר בשטח, ויש לקוות, ולהאמין, שהמגמה הזאת תימשך. זה חייב לקרות, לא רק עבור אנשי וחברות ההיי-טק, אלא עבור המדינה כולה, משום שאין לנו, בישראל, קטר אחר שיוביל את המשק.

כדי לקבל פרטים נוספים על הוובינרים ולהירשם להשתתפות בהם, אתם מוזמנים להיכנס לאתר האירועים של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים