הערכה: מחסור של מאות משרות טכנולוגיות בתעשיות הביטחוניות

המחסור החריף עם גיוסם של רבים מהעובדים בצו 8 - כך לפי דרור ליטבק, מנכ"ל חברת ההשמה להיי-טק אקספריס ● הוא צופה שהמחסור יחריף ב-2024, אך מביע אופטימיות זהירה לגבי מצב ההיי-טק

דרור ליטבק, מנכ"ל אקספריס.

התעשיות הביטחוניות לוקחות חלק חשוב במלחמה בין ישראל לחמאס, משום שהן מאפשרות לצה"ל חלק גדול מהחימוש שהוא משתמש בו. פיתוח החימוש נעשה בעזרת טכנולוגיה. אלא שלצד זה, עובדים רבים בחברות הביטחוניות גויסו למילואים בצו 8 – מה שהחריף את המחסור שהיה קיים בהן באנשי טכנולוגיה.

לדברי דרור ליטבק, מנכ"ל אקספריס, שעוסקת בהשמה בתחום ההיי-טק, המחסור הוא בעיקר באנשי סיסטם וחומרה. הוא ציין כי החברות הביטחוניות עושות מאמצים נרחבים כדי לגייס עובדים, וכן אנשי מקצוע מתנדבים, כדי שיצמצמו את הפערים הללו.

"הביקוש לעובדים טכנולוגיים קיים בתעשיות הביטחוניות של ישראל כל הזמן, כי הן מספקות מענה לאירועים שונים ברחבי העולם, לא רק בארץ. גיוסם של עובדים רבים למילואים בצו 8 החריף את המחסור", אמר ליטבק.

חברות ביטחוניות כמו רפאל, אלביט והתעשייה האווירית נמנות בין הלקוחות של אקספריס. לאחר פתיחת המלחמה ביצעה חברת ההשמה, שבעצמה מעסיקה 100 עובדים, היערכות מיוחדת לסייע לחברות אלה. "עשינו תיעדוף לגיוס עובדים מקצועיים שדרושים לתעשיות שמסייעות בשמירה על ביטחון ישראל, בעיקר של אנשי סיסטם וחומרה, אלא שהפערים עדיין גדולים", ציין ליטבק.

לדבריו, מאז תחילת המלחמה, הצוותים של אקספריס הצליחו לגייס 65 אנשי מקצוע לתעשיות הביטחוניות – חלקם אנשים שעזבו מקומות עבודה והחליטו לעבור אליהן מתוך תחושה של שליחות. ליטבק ציין כי "הדרישה היא לאנשים מקצועיים בעלי ותק וניסיון, ללא צורך בהכשרה, ובגלל המצב, תהליכי הגיוס שלהם קוצרו במעט".

כיצד המלחמה משפיעה על תעשיית ההיי-טק באופן כללי, כפי שאתה רואה את הדברים?
"אמנם, כמעט שלא נרשמו פיטורים בהיי-טק מאז תחילת המלחמה, אבל בימים הראשונים שלה הוקפאו גיוסים עובדים, כולל כאלה שהיו צריכים להתחיל לעבוד והתחלת עבודתם עוכבה. אבל התחילה מצוקת כוח אדם בגלל גיוס של אנשים רבים בצו 8. עם זאת, בשבוע האחרון מסתמנת מגמת הפשרה – מתחילים לראות גיוסים, אם כי המצב עדיין רחוק מזה שהיה ב-6 באוקטובר. אנחנו רואים גיוסים בעיקר למשרות של אנשי סיסטם וחומרה, אבל זה באחוזים קטנים".

מה ההסבר שלך לכך?
"ההסבר שלי הוא שהמשק ממשיך לעבוד, חברות לא נסגרו. בימים הראשונים היה הלם, די מובן מאליו, וחברות רצו להבין לאן זה הולך. אבל הבסיס הקיומי שלנו הוא המשך חיזוק הכלכלה, מה שנקרא עבודה בשגרת חירום. מעבר לזה, תעשיית ההיי-טק היא גלובלית, והחברות התאימו את עצמן למצב. שני המשתנים האלה מביאים אותו לאופטימיות זהירה לגבי מה שיקרה בשנה הבאה".

על מה היא מתבססת?
"על ההערכה שלי שאחרי המלחמה נחווה בום של גיוסים בענף, לא דומה בכלל למה שהיה לפני ה-7 באוקטובר. צריך להסתכל גם ברמת המקרו: ארצות הברית מתחילה להתמודד עם האינפלציה, וזה בהחלט יביא לעוד השקעות בישראל, שתמשיך להיות יעד אטרקטיבי. עם זאת, אם התחזית האופטימית שלי תתממש, המחסור בכוח אדם טכנולוגי ולצידו הביקושים להכשרות ולהשמות של עובדים לענף יגדלו".

אקספריס היא חברה גלובלית, והחברה האם שלה היא מנפאואר. מחזור המכירות המדווח האחרון שלה עמד על חמישה מיליארד דולר. לדברי ליטבק, החברה האם תומכת בסניף הישראלי מהרגע הראשון, ומנהליה שיגרו מכתבי עידוד לעובדים. "לא פיטרנו עובדים, יישמנו גישה מכילה רחבה ביותר, שמאפשרת עבודה מהבית, תמכנו בעובדים רגשית ואישית, הלכנו להלוויות, לצערנו, ואנחנו עושים כל מאמץ כדי לתת לעובדים תחושה שאנחנו איתם, על מנת לאפשר להם ביטחון אישי", ציין.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

    1. Shaon Bala

      I love Israel country. I am from Bangladeshi. But i love Israel landless. I love Israel.

  1. Pini שמיר

    לא מבין מדוע לא מגייסים אלפי פנסיונרים מוכשרים לעבודה עשש אלפי אנשים מוכשרים שרוצים לעבוד רק תציאו עבודה ושלמו שכר הוגן.. היכם אתם חברת מנפאור ושאר החברות. יש במדינה כח אדם טכנולוגי שרק מחפש עבודה הוגנת ולתרום לעצמם ולמדינה.

  2. יז

    מסע גוועלד מוקדם של ציידי גולגלות ליצירת ביקוש והיצע למינוף ההכנסות של העסק

  3. יוסף א

    מאות משרות טכנולוגיות חסרות בתעשיות הביטחוניות, מה, זה אירע פתאום, הרי זה פרי הבאושים של והגועליציה והעומד בראשה המעדיפים לגדל בטלנים משתמטים גיוס, מדינה מופקרת ומוזנחת בה הביביזם שולט בממשלה מנופחת, סגני שרים, ח"כים, רבנים, אנשי דת, מיליארדים לחרדים, הזנחה שיטתית המחסלת את המדינה והביא אותנו לקטסטרופה

  4. דווס

    עובדי ההייטק עובדים מהבית, כך שאין סיבה שהתעשיה הזו תפסיק לעבוד. אולי בצהל צריכים לחשוב לשחרר חלק מאנשי החומרה אם באמת יש מחסור בעובדים או אולי רק את הבכירים. מה שברור שמתכנתים אף פעם לא יהיה חסר...

אירועים קרובים