אילו אסטרטגיות יכולות להביא לצמיחה, גם בזמן משבר?

המלחמה הביאה חלק ניכר מהארגונים, כולל בהיי-טק, לדאגה להמשך פעילותם, וכתוצאה מכך לצמצומים ● אלא שמחקר חדש מצא שניתן לבצע כמה מהלכים שאולי יעשו מהלימון - לימונדה

כמה עצות שיכולות להביא את המנהלים להצביע על צמיחה.

תעשיית ההיי-טק נמצאת בתקופה של אי ודאות – בגלל המשבר הכלכלי העולמי, כאשר בישראל מתווספת לכך המלחמה שנכפתה עלינו. זו משפיעה על כלל המשק, והקטר שלו לא יוצא מן הכלל. אלא שגם בזמני משבר, יש מה לעשות כדי להביא את הארגון לצמיחה, או לפחות לנסות. בקצרה: הכול מתחיל באסטרטגיה.

מחקר עדכני של חברת הייעוץ הבינלאומית מק'ינזי מצא שאחת מכל ארבע חברות מצליחה לגבור על המתחרות שלה בזכות העובדה שהיא מממשת אסטרטגיית צמיחה נכונה. המחקר בחן חברות בעולמות התעשייה, הטכנולוגיה והתקשורת, והחוקרים גיבשו בעקבותיו כמה עצות איך לאמץ אסטרטגיה שתוביל לצמיחה. הם מצאו שחברות שאימצו המלצה אחת או שתיים מההמלצות הצליחו לייצר צמיחה בעלת ערך ויתרון על פני המתחרות.

מהן התובנות?

חוקרי מק'ינזי יצאו מנקודת הנחה שיש שוני בין ארגונים ומגזרים, אבל לצידו יש תפיסה הכללית, המשותפת לכולם, שממנה ניתן לגזור את האסטרטגיה הנכונה לצמיחת הארגון. התובנה הראשונה שלהם היא שכדי לטפח מקורות צמיחה חדשים ולהצטיין, חברות צריכות לבנות חשיבה ותרבות חדשנות, עם השקעות במחקר ופיתוח, יכולות דיגיטליות, אנליטיקה ובינה מלאכותית.

החדשנות הטכנולוגית צריכה לתמוך בהיבטים של חדשנות פנים ארגונית, לרבות שיתוף עובדים במצב רווחיות החברה ובהישגים פיננסיים שלה. כמו כן, על המנהלים לייצר לעובדיהם אתגרים ושאיפות ברי השגה, שהעובדים יזדהו איתם ויהיו מוכנים "להתאבד" כדי להשיג אותם. המסר שעל ההנהלה להעביר להם הוא שלא צריך לפחד מסיכונים, וגם לא מטעויות שיכולות לקרות.

תובנה נוספת היא שפעילות של החברה בתחום הסביבתיים והחברתיים, ותדמית שלה כחברה שפועלת בתחומים אלה, מסייעות לצמיחה, משום שהן מהוות טריגר ללקוחות לקנות ממנה ולהביא לגידול בהכנסותיה.

השקעה בנתונים, ניתוחים ובינה מלאכותית היא חשובה ביותר, מאחר שהיא מניבה יתרונות על פני החברות המתחרות. חברות שנוקטות בגישה זו, מצאו החוקרים, מקדישות יותר משאבים להגברת פרודוקטיביות המכירות והשיווק באמצעות טרנספורמציות, ניתוחים ו-AI. בכך הן מנכסות לעצמן הובלה דיגיטלית, שמשפיעה ישירות על הקשרים שלהן עם לקוחות עסקיים פוטנציאליים. הנהלות החברות הללו לא מהססות לקדם תהלכים וטכנולוגיות כדי לייצר לעצמן תדמית של "מעצמת על מוסדית", שיש לה כלים ותהליכים שמייחדים אותה מול השחקניות האחרות בשוק שלהן.

עוד תובנה, שנראית מובנת מאליה אבל היא לא בהכרח כזו, מצביעה על כך שיש צורך לחפש כל הזמן הזדמנויות עסקיות חדשות, כדי להגביר את התחרותיות של החברה בשוק. השאננות והדריכה במקום הן אויב הצמיחה, מציינים החוקרים של מק'ינזי. אלא שצריך לא רק לחפש הזדמנויות עסקיות חדשות, כי אם גם לדעת לאבחן וליישם אותן בצורה נכונה. חברות שמצליחות בכך מנצלות בצורה נכונה מערכות CRM, ויודעות לייצר את שרשראות הערך הנכונות לבעלי המניות.

הישגים עסקיים בתקופת משבר תלויים במידה רבה בחוסן וביכולת של החברות לא רק לשרוד אלא לצמוח, ואימוץ אסטרטגיות כפי שהוצגו כאן יכול לסייע להן להוסיף ולצמוח גם בזמן המלחמה, או לפחות לחזור למגמה החיובית בסופה

לצמצם, אבל בזהירות ובהגיון

תקופות האטה ומשברים כמו זו מחייבות לעתים פעולות של צמצום, פיטורי עובדים וסגירת קווי עסקים. אלא שהמחקר של מק'ינזי מצביע על סיבות נוספות שעלולות להוביל לזה. כך, למשל, חברות נכנסות למיזמים ומפעילות עסקים חדשים מבלי שהן מצליחות לשמור על עסקי הליבה שלהן, או שהן לא ערניות מספיק לרחשי השוק, ששידר להן סימני אזהרה ורמזים לעצור בזמן.

לכן, התובנה בנושא היא שלא משנה מה הסיבה – בין אם המשבר הוא כללי או מקומי של החברה, כשהוא מגיע, צריך לבצע את הצמצומים, הן בהוצאות והן בכוח האדם, בצורה סדורה וקפדנית. יש לזכור תמיד שכשם שהמעבר מצמיחה למשבר הוא לעתים מיידי ובלתי צפוי, גם המעבר חזרה עשוי להיות מהיר, ורצוי מאוד שהחברות תהיינה ערוכות לכך, הן מבחינה תפעולית והן מבחינה כלכלית. זה מתקשר לצורך בחיפוש אחר יוזמות חדשות: צריך תמיד לוודא שהארגון לא משקיע את המשאבים שלו במקומות שבהם אין או לא יכול להיות לו יתרון תחרותי.

מנכ"ל שיודע לבחור את אנשיו

המחקר מצא שאפיון הארגון כצומח או ככזה שמדשדש בזמן משבר תלוי קודם כל במנכ"ל. מנכ"לים שהצליחו להביא את החברה שלהם לרמת ביצועים משביעת רצון הם אלה שידעו לגייס את האנשים הנכונים ולתקשר עם הלקוחות בצורה הטובה ביותר. אלה אותם המנהלים שידעו להבחין מתי הם הצליחו בבחירת האנשים שלהם ולהבין שאם הם לא מתקדמים לקראת היעדים שהציבו לעצמם, הם לא צריכים לחשוש להיעזר בגורמים חיצוניים, מהאקו-סיסטם.

השורה התחתונה: אסטרטגיית צמיחה נכונה, שתבדל את הארגון ממתחריו, מבוססת על טרנספורמציה כלל ארגונית, כאשר הטכנולוגיה והחדשנות הן מרכיבים חשובים לאורך כל הדרך. התובנות האלה נכונות כיום יותר מתמיד – גם אל מול המשבר הכלכלי העולמי וגם אל מול המשבר המקומי שלנו, עקב המלחמה. הישגים עסקיים בתקופת משבר תלויים במידה רבה בחוסן וביכולת של החברות לא רק לשרוד אלא לצמוח, ואימוץ אסטרטגיות כפי שהוצגו כאן יכול לסייע להן להוסיף ולצמוח גם בזמן המלחמה, או לפחות לחזור למגמה החיובית בסופה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים