מדריך: כך תסירו תכני טרור ושנאת ישראל בזמן המלחמה

התנועה למאבק באנטישמיות ברשת פרסמה מדריך מקיף, שיסייע לישראלים להפוך את סביבתם הווירטואלית לבטוחה יותר וכן להיאבק בהכפשת ישראל ויהודים, כמו גם לקדם הסברה מוצלחת

פועלת למען דיווח על תכנים אנטי ישראליים/אנטישמיים. התנועה למאבק באנטישמיות ברשת.

התנועה למאבק באנטישמיות ברשת (FOA) – עמותה ישראלית שפועלת לניטור ודיווח על תכנים אנטישמיים במרחב המקוון – פרסמה באחרונה מידע לתועלת הציבור בארץ, שכותרתו: "מדריך להסרת תכני טרור, אנטישמיות ושנאת ישראל בזמן המלחמה". 

FOA היא בין הגופים היחידים בעולם שמדווח על תכנים אנטישמיים מדי יום ומדי שעה, במגוון שפות ובתוך בחינת רשתות חברתיות שונות. התנועה פועלת בשגרה, וכמובן בימים טעונים אלו, להעלאת המודעות סביב תופעת השנאה במרחב המקוון, יחד עם קידום שיח פלורליסטי בקרב הדור הצעיר בארץ ובעולם.

כפי שדיווחנו השבוע, ב-FOA הקימו חמ"ל, שאליו התגייסו 3,000 מתנדבים מכל רחבי העולם, כדי להילחם לצד ישראל במאבק המקוון. כעת הם מספקים גם את המדריך להסרת התוכן הרעיל במדיה החברתית.

לפי הודעת העמותה, "בשמחת תורה 2023, פתח ארגון החמאס בהתקפה רצחנית על ישראל וגרר את האזור כולו למעגל אלימות שסופו לא נראה לעין. אף שמרחץ הדמים האכזרי של חמאס עורר ברוב העולם שאט נפש ותמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה, גורמים אנטישמיים ותומכי טרור 'חוגגים' את האירוע ומפיצים ברשת דיסאינפורמציה ותכני שנאה כנגד ישראל וכנגד יהודים. גורמים עוינים אלה חיים בתחושה שאין דין ואין דיין ברשת, וכי מדבר בעולם פרוץ שבו הם יכולים להפיץ דברי שטנה והסתה כראות עיניהם. ולא היא".

בעמותה הדגישו כי בשנים האחרונות כל הרשתות פיתחו מנגנונים שמאפשרים דיווח (report) על תכנים מסיתים ועל תכני שנאה, כשדיווחים שכאלה מביאים לכך שהתוכן המסומן נבחן באופן אוטומטי או בעין אנושית, והרשת החברתית יכולה להחליט להסירו ובמקרים חריגים גם לחסום חשבונות שהפיצו אותו.

מהעמותה נמסר עוד כי "ההתגייסות יוצאת הדופן של ישראלים מאז מתקפת שמחת תורה לא פסחה גם על זירת השיח ברשת. ישראלים מתנדבים מנהלים פעילות 'הסברה' ענפה, ומשתתפים בשיח ברשת בכל רחבי העולם".

כעת, לפי FOA, "כדי לסייע במלאכת הקודש הזו לנוכח ההצפה במידע שקרי ומסית נגד ישראל", הכינה התנועה למאבק באנטישמיות ברשת מדריך לדיווח על תכנים אנטישמיים ואנטי-ישראליים, שיאפשר להביא להסרתם של תכנים כאלה מפלטפורמות אינטרנטיות.

פוסטי וציוצי שנאת ישראל ויהודים שהתפרסמו אונליין.

פוסטי וציוצי שנאת ישראל ויהודים שהתפרסמו אונליין. צילום: התנועה למאבק באנטישמיות ברשת

עיקרי המדריך

כשמדווחים על פרופיל, יש לציין מהי הקטגוריה בגללה מתבקשת ההסרה. העקרונות העומדים מאחורי הדיווח המסוים הם –

  • על מידע שקרי המופיע בפוסט או בסרטון ברשתות ששייכות למטא (פייסבוק, אינסטגרם, ת'רדס) – יש לדווח בקטגוריה של 'מידע שקרי בנוגע לפוליטיקה'.
  • על תכני תמיכה, דברי שבח, הצדקה, גיוס כספים או סיוע לחמאס, לדמויות מהארגון או להתקפה בשמחת תורה – יש לדווח בקטגוריה של 'טרור' או 'ארגון מסוכן'.
  • על תכנים מילוליים או חזותיים המהווים הצהרת כוונות לאלימות או חטיפה כלפי ישראל, או לתמיכה בפעולה כזו – יש לדווח בקטגוריה של 'אלימות'.
  • על תוכן מילולי או חזותי של השפלה, דימוי לבעלי חיים, לפושעים, שלילת קיום או לעג לישראל, להתקפה בשמחת תורה או למותקפים – יש לדווח על 'דברי שטנה' לגבי 'מוצא לאומי' או 'שנאה והטרדה'.
  • במקרה של תכני איום, שאיפה, קריאה או עידוד של אחרים לגרימה לפציעה פיזית לישראלים – יש לדווח על 'אלימות והטרדה'.
  • בחלק מהרשתות תוכן קשה לצפייה ידווח כ'תוכן אלים ובוטה'.
  • מומלץ לעבור על העמוד או הפרופיל ולדווח על מספר פוסטים ממנו בקטגוריה של 'טרור', כדי שבפייסבוק יבינו שמדובר בדף עם תכני טרור.
  • בטיקטוק, תיאוריות קונספירציה אלימות או מלאות שנאה, שגורמות לדעה קדומה לגבי ישראלים, או מידע על אירוע שהתרחש כרגע, ואין עליו עדיין מספיק מידע מאומת, או תאוריות קונספירציה לא מבוססות – יש לדווח על 'מידע מוטעה פוגעני'.
  • על תמונות שעברו עריכה לצורך עיוות המציאות – יש לדווח כ'מידע מוטעה מסוג דיפ-פייק'.
  • על תוכן מילולי או חזותי של השפלה, דימוי לבעלי חיים או לפושעים, בטענה לנחיתות מוסרית לישראלים- יש לדווח כ'שנאה והטרדה'.
  • ניתן לדווח על פרופיל או על דף עסקי – ולא רק על תכנים ספציפיים בו. אולם דיווח כזה יעשה רק אם כל הפוסטים בפרופיל (או רובם המוחלט) מפרים את כללי הפלטפורמה, או ששם הפרופיל, התמונה או הביו (אודות) שלו מכילים תכני שנאה/הסתה/אלימות. גם אם נוקטים בדרך זו, חשוב לדווח גם על תכנים ספציפיים כבעייתיים, ולא רק על פרופילים שלמים. הפלטפורמה יכולה לבחור לחסום את הפרופיל כולו גם בגלל פוסט פוגעני אחד, או כמה בודדים. 

שימו לב: לא ניתן לדווח על דברי שטנה ואלימות המופנים כנגד מדינת ישראל (פרט לתיאורית קונספירציה), שכן מדינות נחשבות ליישות שניתן להפנות כלפיה אמירות כאלה.

התנועה למאבק באנטישמיות ברשת הקימה גם קבוצת ווטסאפ ייעודית, שבה חברים מאות מתנדבים המשתפים תכנים ופרופילים לצורך דיווח, על מנת שאצל הרשתות יצטברו תלונות רבות על תכנים מסיתים. ניתן להצטרף אל הקבוצה ולתרום למאמץ ההסברתי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים