ממר"ם – יחידה שסייעה להפוך את ישראל לאומת הסטארט-אפ

ממר"ם היא יחידה שכמעט שאין צורך להציג - שמה הולך לפניה ● לפניכם רשמים מכנס שנערך היום (ב') וכינס במקום אחד רבים מבוגריה - צעירים ומבוגרים, שחגגו את החדשנות שהיא הצמיחה ואת התרומה שלה לצה"ל

חוגגים את ממר"ם ואת התרומה שלה לביטחון המדינה

יש מעט אירועים מקצועיים שבהם ניתן לראות באולם אחד אנשים עם פער גילאים בולט שנפגשים אלה עם אלה. אנשים בגילאים מתקדמים, חלקם בעלי שיער לבן, ולידם צעירים בגילאים של הילדים או אפילו הנכדים שלהם.

אירוע אחד שכזה התרחש היום (ב') באקספו תל אביב: הכנס השנתי הראשון של עמותת בוגרי ממר"ם, שנערך בהפקת אנשים ומחשבים. הכנס למעשה היווה פגישת מחזורים של בוגרי היחידה – מאלה ששירתו בה לפני עשרות שנים ועד למשוחררים טריים. נפגשו בה מפקדים לשעבר עם פקודים (גם לשעבר) שלהם, שכיום נמצאים בצמרת ההיי-טק הישראלי, והיו בו גם המפקדים שביחידת ממר"ם של היום, בראשותה של תא"ל יעל גרוסמן, מפקדת לוטם – החטיבה שיחידת המחשוב המצטיינת נמצאת תחתיה. ותיקים וצעירים, בוגרי ממר"ם לפני לא מעט שנים ואלה שאך פשטו את המדים – כולם אנשים מוכשרים ומלאי מוטיבציה לקדם את החדשנות בכל מקום שבו הם נמצאים.

היחידה שיוצרת את התשתית הטכנולוגית של הצבא

ממר"ם היא, והייתה במשך שנים, אחת היחידות הטכנולוגיות המרכזיות של צה"ל. היא זו שיצרה ויוצרת את התשתית הטכנולוגית של הצבא. היחידה הוקמה ב-1959, שנה לאחר שצה"ל החליט שהוא לא מסתפק במחשב הענק שהיה במכון ויצמן ושירת, בין היתר, את הממשלה. ההחלטה הזאת לוותה בוויכוח ער במטכ"ל של אז, אולם בסוף גברה ההכרה שצה"ל צריך מחשב משלו. המחשב, פילקו 211, הגיע לארץ ו-"התחייל" רק כשנתיים לאחר מכן, ב-1961.

אין ספק שהכנס השנתי של בוגרי ממר"ם יהפוך למסורת וימשיך להפגיש, גם בשנים הבאות, בין החיילים לשעבר ביחידה שתרמה לצה"ל, אבל גם לאזרחות, בכך שיצאו ממנה חלק נכבד מהאנשים שהפכו את ישראל לאומת הסטארט-אפ

כיום, המחשוב הוא אחד הכלים שמלווים כמעט כל חייל בכל גזרה – בין אם מול החיזבאללה בלבנון או בשטחים, בין אם מול החמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה או בגבול השקט שלנו בערבה ובבקעת הירדן. עם השנים, צה"ל הבין שהמחשוב לא נשאר רק ביחידות הטכנולוגיות הצה"ליות, אלא הוא אחד המנועים המרכזיים שמאפשרים את העליונות הטכנולוגית שלו. אותה עליונות שמאפשרת לו לבצע את משימותיו, בשגרה ובחירום, ולשמור על הביטחון של כולנו.

יחידה ששינתה את פניה

אחת הסיבות שהביאו את יוסי מלמד, יו"ר הוועד המנהל של עמותת בוגרי ממר"ם, ליזום את הכנס הזה היא התדמית היוקרתית שנצמדה, ובצדק, ליחידות הטכנולוגיות של צה"ל בכלל, ולממר"ם בפרט. אלה מהוות מקור לחלום ולשאיפה של צעירים להגיע לשרת בהן, כשער לעולם ההיי-טק באזרחות.

ממר"ם שינתה את פניה במשך השנים, עם ההתפתחויות הטכנולוגיות ועם ההתפתחויות בצה"ל. היחידה של היום שונה לבלי הכר מזו שהייתה לפני כמה עשורים. כמו בתעשייה האזרחית, גם בצה"ל עברו ועוברים בשנים האחרונות לענן, לפחות במידה מסוימת, ובכלל, מבצעים טרנספורמציה דיגיטלית – ואת זה ממר"ם אפשר לצבא לעשות.

רגעים מרגשים

אחד החלקים המרגשים באירוע היה טקס הענקת פרסים למצטיינים שמבין בוגרי ובוגרות ממר"ם. אלה משולבים בשדרות התעשייה ונבחרו על ידי חברי העמותה. מרגש במיוחד היה הרגע שבו הוענקו שני פרסים על מפעל חיים לשני ותיקים, שהפכו להיות סמל למורשת היחידה – שאול לביא ויענקל'ה קרפ.

השורה התחתונה: אין ספק שהכנס השנתי של בוגרי ממר"ם יהפוך למסורת וימשיך להפגיש, גם בשנים הבאות, בין המפקדים והחיילים לשעבר ביחידה שתרמה לצה"ל, אבל גם לאזרחות, בכך שיצאו ממנה חלק נכבד מהאנשים שהפכו את ישראל לאומת הסטארט-אפ.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ג'וש קרישר (בן-ארי)

    טוב לראות שסמל היחידה שעוצב על ידי המזכירה שלנו (מעצב גרפי תחביב) עדיין בשימוש. רב סרן 1969-1978

אירועים קרובים