"על הממשלה לגבש תוכנית חירום לעידוד השקעות מוסדיים בהיי-טק"

"התוכנית צריכה לכלול מנגנון עבור המוסדיים, כדי שישקיעו בסטארט-אפים", קרא יו"ר ועדת המשנה להיי-טק, ח"כ אביגדור ליברמן ● בדיון של הוועדה עלה שהתוכניות הממשלתיות לעידוד השקעות גופים אלה בהיי-טק נכשלו

ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ועדת המשנה לענף ההיי-טק של הכנסת.

"על הממשלה לגבש תוכנית חירום, שבמסגרתה ייוצר מנגנון חדש ואטרקטיבי עבור הגופים המוסדיים, כדי שישקיעו בהיי-טק בכלל ובסטארט-אפים בפרט", כך קרא היום (ה') יו"ר ועדת המשנה לענף ההיי-טק של הכנסת, ח"כ אביגדור ליברמן. הוא אמר את הדברים בדיון של הוועדה, שעסק במשבר בהיי-טק ובדרכים להגדיל את ההשקעות של הגופים המוסדיים בענף.

חוסר ההשקעות של המוסדיים בהיי-טק הוא נושא שנמצא על הפרק כבר כמה שנים. עוד ב-2019 ניסתה הממשלה, באמצעות רשות החדשנות, לעודד אותם לעשות זאת, והקצתה לכך 15 מיליון שקלים. אלא שמהדיון עלה שמסלול זה ואחרים נכשלו, ושמאז לא הרבה השתנה, אם בכלל.

על פי ח"כ ליברמן, השקעות של המוסדיים הן אחד האפיקים שיכולים להוות פתרון מסוים למשבר בהיי-טק הישראלי, ולכסות במידת מה על הירידות בהשקעות הזרות. לדבריו, "מכל הבעיות שפוקדות את ההיי-טק הישראלי, הבעיה החריפה ביותר היא היעדר השקעות זרות, בעיקר בסטארט-אפים. למשקיעים המוסדיים יש ניסיון והם יושבים על ערימות של כסף. כדאי שהם ישקיעו בסטארט-אפים בישראל".

נתונים שהוצגו לוועדת המשנה, שפועלת תחת ועדת הכלכלה, מעלים שבמהלך השנים 2021-2022, היקף ההשקעות הזרות בסטארט-אפים בישראל עמד על 42 מיליארד דולר. ואולם, לפי הערכות משרד האוצר, השנה ובשנה הבאה תהיה צניחה דרמטית בנתון זה, והצפי הוא להשקעות זרות בהיי-טק הישראלי בסכום של שבעה מיליארד דולר בלבד.

"אנחנו נמצאים במצב חירום. עם התקציב שאושר בכנסת לשנתיים הקרובות לא ניתן להציל את ענף ההיי-טק, אלא אם יוסיפו שני מיליארד שקלים – אבל אני לא רואה את זה קורה", ציין ח"כ ליברמן.

רוב השקעות המוסדיים הלכו לחברות הטק הגדולות

היקף ההשקעה הכולל של המשקיעים המוסדיים בהיי-טק הישראלי בשנתיים האחרונות עמד על 1.1 מיליארד דולר, שרובם הלכו לחברות גדולות. אחת הסיבות המרכזיות לכך, צוין בדיון, היא היעדר היכולת של המוסדיים לבחון טכנולוגיות חדשות של חברות, וכן ללוות אותן ולסייע להן לאורך זמן. לאור זאת, ביקש ח"כ ליברמן ממשרד האוצר, רשות החדשנות ורשות שוק ההון והחיסכון לעשות עבודת מטה על מנת לבדוק אפשרות להקים קרן באחריות הממשלה, שאליה ינותבו ההשקעות של המוסדיים, ורשות החדשנות תנתב את הכספים הללו.

בדיון השתתפו נציגי חברות היי-טק, יזמים ומשקיעים, שציינו שהמצב בענף מחריף, ושבעוד שלוש שנים ישראל כבר לא תהיה אומת סטארט-אפ, כי חברות חדשות יעברו לחו"ל. למעשה, אמרו, התהליך הזה כבר קורה.

יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, מריאן כהן, אמר בדיון כי "אמנם, אנחנו מייצגים את החברות המבוססות יותר, אבל אם לא נדע לסייע לסטארט-אפים היום, בעוד שלוש שנים כל התעשיה תהיה בבעיה, כי אלה הן חברות העתיד של ההיי-טק הישראלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים