מגה-פרויקט במאות מיליונים: רשות מקרקעי ישראל עברה מלגאסי לסאפ

הפרויקט המורכב ארך כשש שנים ● "במערכת משולבות יכולות בינה מלאכותית ולימוד מכונה באופן מדורג", אמר רביד שמואלי, סמנכ"ל טכנולוגיה ומערכות מידע של הרשות

רביד שמואלי, סמנכ"ל הטכנולוגיה ומערכות המידע של רשות מקרקעי ישראל.

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) השלימה בימים אלה מגה-פרויקט, במסגרתו היא העבירה את מערכות הליבה שלה מסביבת לגאסי, לזו של סאפ (SAP), כך נודע לאנשים ומחשבים. היקפו הכספי של הפרויקט, שארך כשש שנים, עומד על מאות מיליוני שקלים.

רמ"י היא הגוף המנהל את קרקעות המדינה ואת אדמות הקרן הקיימת לישראל, המהוות יותר מ-90% משטח ישראל. בין הפעילויות שהרשות מבצעת: הקצאה ושיווק קרקעות במכרז או בפטור ממכרז, לרבות פעילויות תכנון ופיתוח קרקע, תהליכי רישום ותחזוקת חוזי חכירה, מתן שירות לחוכר ופעילויות שמירה על קרקעות הלאום, פיקוח ואכיפה.

מערכת רמיטק ליבה החדשה, Core SAP S/4 Hana, מחליפה מערכת ליבה קריטית וותיקה, בת כארבעה עשורים, שתמכה בכלל פעילות הארגון. מערכת הלגאסי הייתה OpenVMS, מבוססת קובול, עם בסיס נתונים  DBMS Codasyl ישן אף הוא, של אורקל – שאינו רלציוני, אלא רשתי. בשנות ה-70' נחשבו הכלים האלו לפסגת הטכנולוגיה. אלא שבחלוף השנים, המערכת התיישנה, היא עבדה בתצורת "עמודים נפרדים", מה שהקשה על שיתוף נתונים וחיבור ממשקים למערכות השונות, ובשעות הערב היא לא הייתה זמינה למשתמשים, כיוון שנדרשה להרצת תהליכי עיבוד וגיבויים מדי לילה.

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י.

ינקי קוינט, מנכ"ל רמ"י. צילום: מתן תמרקין

ההחלטה על היציאה לפרויקט התקבלה ב-2015. אז נכתבה תכנית אסטרטגית, התקבלו כלל האישורים –  של הנהלת רמ"י, רשות התקשוב הממשלתית ומשרד האוצר למימוש ההחלפה של המערכת, במסגרת תכנית רב-שנתית. 

ברמ"י בחנו כמה חלופות, ביניהן פיתוח עצמי, הטמעת מערכת גדולה או Best-of-breed. לבסוף הוחלט להטמיע חבילת IT אחת ומלאה. הבחירה במערכת הליבה של סאפ הייתה, בין השאר, בגלל חוזק המערכת לניהול כספים, יכולות לניהול תהליכים וניהול פרויקטלי של תכנון, פיתוח ושיווק קרקעות.

הליכי האפיון והפיתוח נערכו בשנים 2016-2017. הפרויקט בוצע באופן פנימי, בלא אינטגרטור חיצוני, בהובלת אנשי ה-IT ברמ"י ובסיוע יועצים, בראשותו של רביד שמואלי, סמנכ"ל טכנולוגיה ומערכות מידע של רמ"י. השקה ראשונה היתה בפברואר 2020, במרחב דרום של רמ"י. מאז הושקה המערכת באופן מדורג בכמה מחזורי השקה (Roll-Out) בששת מרחבי רמ"י השונים, ובמחוז יו"ש. בסך הכל, המערכת פרוסה ב-25 אתרים פיזיים של הרשות.

המערכת משרתת כאלף משתמשים פנימיים וכמאה אלף לקוחות חיצוניים – אזרחים, עורכי דין, שמאי מקרקעין, רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה.

מערכת רמיטק ליבה החדשה פועלת בסביבת עולם תוכן מקצועי מורכב, תומכת בניהול ותפעול כמיליון וחצי נכסים מול מאות אלפי חוכרים ובעלי עניין, וכן בתעבורות כספיות בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים בשנה. היא בעלת יכולת לניהול קשר למערכת המסמכים הארגונית, הכוללת עשרות מיליוני מסמכי מקרקעין, ולעשרות השכבות במערכת המידע הגיאוגרפית, GIS.

סתוית נבון, מנכ"לית סאפ ישראל.

סתוית נבון, מנכ"לית סאפ ישראל. צילום: מתן תומרקין

"אבן דרך חשובה נוספת במהפכה הדיגיטלית של רמ"י"

היום (ה') נערך טקס לציון סיום הפרויקט במשרדי רמ"י בתל אביב, בהשתתפות ינקי קוינט, מנהל רמ"י; סתוית נבון, מנכ"לית סאפ ישראל ושמואלי.

קוינט אמר כי "מדובר במהלך היסטורי של השקת מערכות ליבה חדשות, המחליפות מערכות ליבה בנות כארבעה עשורים. זוהי אבן דרך חשובה נוספת במהפכה הדיגיטלית של רשות מקרקעי ישראל לשיפור השירות, לייעול תהליכי העבודה ולתמיכה בצמיחת המשק הישראלי. המערכת מתוכננת לשמש בעתיד כתשתית הלאומית לניהול כלל תהליכי המקרקעין והנדל"ן במדינה".

מנכ"לית סאפ ישראל, נבון, אמרה כי "הפרויקט טומן בחובו את כל הערכים לפיהם אנו פועלים – נאמנות ויחסים ארוכי טווח, ולא 'זבנג וגמרנו'. זהו פרויקט לאומי שהוא משמעותי למדינת ישראל, ושהיה קשה להבינו בהתחלה. תחום המקרקעין הוא עולם ומלואו, והוא שופע המון פרטים. זהו אינו 'עוד פרויקט'. זו תכנית המקפלת בתוכה אתגרים טכנולוגיים, מנהיגות ויכולת לחולל שינוי. רמ"י יצרו פה משהו שישאר לדורות. אנו מתחייבים להוסיף לתכנית עושר עתידי, על בסיס מרכז המו"פ שלנו בישראל".

לדברי שמואלי, "המערכת מטפלת בניוד כספים ותעבורות בעצימות גבוהה. יש לה יכולות ניהול נכסים לצד ניהול ישויות משפטיות ועסקיות". הוא ציין כי "במערכת משולבות יכולות בינה מלאכותית ולימוד מכונה באופן מדורג. באחרונה שילבנו במערכת יכולות שכאלו בתחום השמאות וערכי הקרקע".

שמואלי הוסיף וסיפר כי "אנו מכניסים פתרונות נוספים בעולמות ה-AI, בתחום איתור פלישות, עם מערכת ניתוח של תצלומי אוויר – ממטוסים, רחפנים ולוויינים – של רפאל, לטובת עדכון על פלישות טריות. אנו מתחילים להתנסות בשימוש במנועי בינה מלאכותית יוצרת, GenAI, מודלי שפה ועוד – לטובת ניתוח תיקים ומסמכים, חילוץ תובנות מנתונים מובנים וכאלה שאינם מובנים ובנייה של יכולות נוספות. נשיק יכולות וטכנולוגיות מתקדמות חדשניות נוספות בגרסאות ההמשך".

שמואלי סיים בציינו כי "אנו שוקלים ובוחנים הגירה של המערכת למכרז מחשוב הענן הממשלתי, נימבוס. המפתח להצלחה הוא השותפות העקבית בין הספק, הלקוח, עובדים ומנהלים, מיחידת התקשוב ומהיחידות של רמ"י, במטה ובשטח".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי יחזקאל

    כל הכבוד על ראיה אסטרטגית, ניהול פרויקט חדשני מיוחד ומורכב, תכנון, ניהול בשלבים ועליה מוצלחת, למנמר, לארגון ולספק

    1. משה

      פרוייקט של שש שנים במאות מליוני שקלים ורק עכשיו "כך נודע" לאנשים ומחשבים ? הלו !!! זו רשות ממשלתית ! הכל אמור להיות חשוף וגלוי. ... ולמה לעזאזל פרוייקט מחשוב צריך לעלות מאות מליונים ? כמה מאות ? מאתיים ? תשע מאות ? מישהו פה בטח גזר קופון שמן... שוב, על חשבון כולנו.

  2. שלמה

    מה שוות כל המערכות כאשר לא ניתן להתקשר טלפונית למשרדי ר.מ.י וגם לא עונים על מייל אפילו באזור האישי רק הפרטה של ר.מ.י תעזור

אירועים קרובים