דו"ח: ההיי-טק עבר מצמיחה לקיפאון – צפי לפיטורים והקפאת גיוסים

על פי דו"ח ההון האנושי שפרסמו רשות החדשות ומכון SNPI היום (ג'), 30% מחברות ההיי-טק הודיעו על הקפאת גיוסים, 25% מהן אמרו כי בכוונתם לפטר עובדים, 30% מהחברות הודיעו כי אינן מתכוונות לעדכן את השכר השנה

ההאטה העולמית ניכרת גם בו. ההיי-טק הישראלי.

ההאטה הגלובלית וחוסר היציבות הפוליטית והחברתית בישראל העמיקו גם את ההאטה בענף ההיי-טק המקומי, והתחזית להמשך 2023 מצביעה על החרפת המשבר, כך עולה מדו"ח ההון האנושי שפרסמו היום (ג') מכון SNPI (ר"ת Start-Up Nation Policy Institute) ורשות החדשנות. הדו"ח קובע כי הענף עובר מצמיחה להקפאה.

על פי ממצאי הדו"ח, בשנה שעברה נרשמה עלייה של 70 אחוז בפיטורי עובדים, ואילו השנה 30 אחוז מהחברות הודיעו על הקפאת גיוסים, בעוד ש-25 אחוז מהן אמרו כי בכוונתן לפטר עובדים. בנוסף, 30 אחוז מהחברות הודיעו כי אינן מתכוונות לעדכן את השכר השנה, בניגוד למקובל בענף.

בסוף שנה שעברה היה מספר המשרות הפתוחות 17 אלף, לעומת 22 אלף בחודש אפריל השנה. בחברות מקומיות קטן מספר העובדים ב-0.7 אחוזים, לעומת גידול של 1.3 אחוזים בחברות הרב-לאומיות.

מימין: דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, ואורי גבאי, מנכ"ל מכון SNPI.

מימין: דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, ואורי גבאי, מנכ"ל מכון SNPI. צילום: חנה טייב, ומירי דוידוביץ, בהתאמה

חזרה לשוק של מעסיקים

בשנת 2022 בכלל, ובמחצית השנייה שלה בפרט, התקשורת דיווחה לעיתים קרובות על חברות היי-טק שמפטרות עובדים על מנת לקצץ הוצאות. ואכן, שיעור הפיטורים במחצית השנייה של 2022 הגיע ל-4.4 אחוז – עלייה חדה של כ-70 אחוז בהשוואה ל-6.2 אחוז שנמדדו בתקופה המקבילה ב-2021.

במקביל, שיעור העובדים שעוזבים מרצונם ירד מ-1.10 אחוז במחצית השנייה של 2021, ל-7.4 אחוז במחצית השנייה של 2022. במובן זה, ניתן לומר ששוק הטק התהפך בחדות במהלך שנת 2022 מ"שוק של עובדים" ל"שוק של מעסיקים".

"הדו"ח מתאר תמונה מורכבת של שינוי חד במגמות התעסוקה בהיי-טק", אמר מנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין. לדבריו, "בדומה להאטות קודמות, שיעורי התעסוקה בענף יורדים".

"ההיי-טק הישראלי הוא המשאב הכלכלי החשוב ביותר שלנו והמגמות המתוארות בדו"ח אינן מסייעות להמשך ההתפתחות המהירה של הכלכלה הישראלית", הוסיף בין.

הוא המשיך ואמר כי הענף חווה בעבר משברים כלכליים עולמיים, אבל יש לוודא שנעשות כל הפעולות הנכונות כדי שהענף בארץ יצא מחוזק מהמשבר כבעבר.

מנכ"ל המכון למדיניות SNPI, אורי גבאי, הוסיף כי "השילוב של המיתון הגלובלי יחד עם השלכות אי יציבות פוליטית וחברתית, גורם להקפאת גיוסים, ופיטורי עובדים בקצב גבוה. החשש הוא מהעצמת המגמה השלילית, שתסכן את המובילות של ההיי-טק הישראלי".

נתונים נוספים מהדו"ח: עיקר החברות שנפגעו הן חברות קטנות,שהעסיקו עד 10 עובדים, רובן חברות סטארט-אפ. חברות אלו הקפיא גיוסים או פיטרו עובדים, ועבור חברות אלו נתוני הדו"ח מרמזים על קשיים עסקיים. עם זאת, המשבר דווקא היטיב עם הג'וניונרים, שהם בעיקר צעירים בוגר אוניברסיטה שעד כה מעסיקים נרתעו מלגייסם בשל חוסר ניסיונם, וכעת החלק שלהם במו"פ עלה.

ביום ה' הקרוב תתכנס בכנסת ועדת המישנה להיי-טק, לישיבה ראשונה בראשות חבר הכנסת אביגדור ליברמן, שתדון במצב ענף ההיי-טק המקומי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים