בנט: "ישראל חייבת להפוך לאחת משלוש מעצמות ה-AI המובילות"

"אם מדינת ישראל, על המוחות, היצירתיות, החוצפה, אומת ההיי-טק ומערכות הביטחון החדשניות שלה, תירתם למשימה, נוכל לעשות זאת", צייץ ראש הממשלה לשעבר בטוויטר ● לדבריו, "זה אפשרי וחבל על כל דקה"

ראש הממשלה לשעבר וחבר בדירקטוריון קוונטום סורס, נפתלי בנט.

ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, שמאותת בזמן האחרון שיש מצב שיחזור לזירה הפוליטית, מאיר זרקור על תחום הבינה המלאכותית. ליתר דיוק, על היעד שלדעתו ישראל צריכה להגיע אליו בתחום: להיות מדינת AI.

בנט כתב בציוץ שפרסם השבוע בטוויטר כי "אין זמן לאבד. מדינת ישראל חייבת לסמן לעצמה יעד ברור: להפוך עד שנת 2030 לאחת משלוש מעצמות הבינה המלאכותית המובילות בעולם". בציוץ, שפורסם לפני ההתפתחויות הביטחוניות מהלילה האחרון, הוא ציין ש-"בעוד שאנחנו עסוקים באינספור משברים פוליטיים, מריבות וחרמות פנימיים, העולם דוהר קדימה בטכנולוגיה שהולכת לשנות את המציאות כפי שהכרנו אותה".

"טכנולוגיית הבינה המלאכותית מתקדמת בקצב מעריכי בכל העולם, והיא מסמנת את המהפכה הגדולה ביותר בדורנו", הוסיף. "רבים מאיתנו חוו טעימה ראשונה באמצעות אפליקציית ChatGPT, שמחוללת תדהמה אצל כל מי שמשתמש בה, וברור לכולנו שאנחנו בתחילת ההתחלה של AI. עוד לא ראינו כלום".

"כראש ממשלת ישראל לשעבר וכיזם היי-טק לשעבר, אני מסתובב בכל רחבי העולם, וזהו הנושא העיקרי שמעסיק את כל החברות וכל הנהגות המדינות שאני פוגש", כתב בנט. "אין מנכ"ל חברה שלא אובססיבי לזה, ואין מנהיג מדינה אדיש. כולם מבינים שמי שיחמיץ את המהפכה יישאר לא רלבנטי, כמו נהג כרכרת סוסים בעידן המכוניות. אסור לנו להישאר מאחור".

השפעת ה-AI על התחומים השונים בחיינו לפי בנט

"הבינה המלאכותית הולכת לשנות, לשבש ולהפוך כמעט את כל תחומי חיינו בצורה קיצונית, וכל זה בטווח הזמן הקרוב, של השנים הקרובות", ציין בנט. הוא לא השאיר את דבריו ברמת האמירה הכללית ופירט באילו תחומים מדובר וכיצד הבינה המלאכותית הולכת לשנות אותם. "החינוך ישתנה מקצה לקצה, כאשר תלמיד יוכל ללמוד ולהתקדם בקצב ובדרך התואמים את יכולותיו, נטיותיו ותחומי העניין שלו", כתב מי שהיה שר החינוך. "תפקיד המורים ישתנה בצורה דרמטית, וקשה עדיין לחזות את הדרך". כהצעת ביניים, בנט קורא לעודד כמה שיותר שימוש מושכל ב-ChatGPT בבתי ספר ובאוניברסיטאות – ולא לאסור כליל על שימוש בו.

עוד הוא ציין שהבינה המלאכותית תגרום ל-"מהפכת ייעול ושדרוג" בתחום הבריאות. "ה-AI יהפוך לכלי עזר הכרחי עבור כל רופא. רופא שלא ישתמש ב-AI על מנת לאבחן מחלה ייחשב מועל בתפקידו". כך, למשל, "הבינה המלאכותית תסרוק ותאתר שינויים בצילומי MRI בצורה יעילה לאין ערוך, ופיתוח התרופות ייעזר ב-AI בצורה משמעותית", כתב בנט. "ישראל, על קופות החולים ומערכת הבריאות שלה, יכולה לתפוס הובלה בנושא זה".

בנט חוזה בנוסף שכלי בינה מלאכותית יחליפו חלק ניכר מעבודת עורכי הדין – "בניסוחי חוזים ובלימוד פסקי דין מן העבר, תקדימים ועוד. בעתיד הלא רחוק, שופטים ייעזרו ב-AI כדי לשאוב את הידע הנדרש להכרעה".

מה עם תחום הביטחון? כאן כתב מי שהיה שר הביטחון וצבר ניסיון גם בחברה טכנולוגית גדולה שעוסקת בתחום זה (RSA): "כל צבא בעולם אמור כעת להסתער על טכנולוגיות שיוכלו להחליף שילוח חיילים לחזית הקרב. נניח שיש כפר רווי אויב. לפני שאתה שולח פנימה חיילים, אולי תשלח עשרות רחפנים, רובוטים קטנים ומיני רכבים להסתובב בכפר, ללמוד אותו – ואז לתקוף? אם אנחנו לא נעשה זאת, האויב שלנו יעשה זאת", הזהיר.

השפעה על העסקים – וההיי-טק

ההשפעה של ה-AI על עולם העסקים והמכירות תבוא לידי ביטוי, על פי בנט, בתחומים שונים. "את רוב פעולות שירות הלקוחות יוכלו בוטים של AI לעשות בצורה יעילה ואפילו אדיבה יותר מבני אדם, מכיוון שהם לא מאבדים סבלנות. בנוסף, אינספור תהליכים פנימיים של ייצור, תפעול ושירות יעברו אוטומטיזציה, גם כדי להוזיל עלויות וגם כדי להגדיל הכנסות".

באשר להשפעה על ההיי-טק, הוא התמקד בעולם התוכנה וכתב כי "מערכות AI, כולל ChatGPT, יודעות כבר כיום לכתוב קוד בעצמן". הוא ציין כי "כל חברת היי-טק חייבת לבצע הערכה של השפעת ה-AI, לטוב ולרע, על השוק שלה ועל פעילותה", ועדיף לו הייתה עושה זאת אתמול.

התחום האחרון שבו ראש הממשלה לשעבר מתעסק בציוץ הוא נפש האדם. "מערכות Agent של AI ידעו להתחבר רגשית לבני אדם, ואף ליצור מערכות יחסים. זה דבר מסוכן מאין כמותו, כי אפשר יהיה לנצל את זה על מנת לתמרן מחשבות ולהנדס תודעה אנושית בצורה מסיבית ואינדיבידואלית בו זמנית. עלינו לתת על זה את הדעת", כתב.

בנט הוסיף כי "תחום הבינה המלאכותית יעצב את המציאות הכלכלית, הביטחונית, החברתית, המדינית והפנימית שלנו בדור הנוכחי, בין שנרצה ובין שלא. יש לנו שתי אפשרויות: לבזבז זמן יקר על שטויות ולאפשר ליריבינו להגיע להובלה טכנולוגית ומהותית בתחום, או להפוך למובילה עולמית הן בטכנולוגיה עצמה והן ביישום המושכל שלה בתוך מערכות חיינו".

ממשלת בנט-לפיד השיקה תוכנית לאומית ל-AI בחודש יולי האחרון, לאחר פרישתו של בנט מראשות הממשלה והפיכתו לראש ממשלה חליפי. עם זאת, השקת התוכנית קרתה מעט לאחר ששני ראשי הממשלה פיזרו את הכנסת, ולכן היא לא ממומשת בינתיים. כעת, בנט קורא לממשלה "להגדיר מיד את ההובלה בתחום הבינה המלאכותית כיעד מרכזי למדינת ישראל. סביר להניח שארצות הברית וסין יהיו המובילות העולמיות, מכיוון שיש להם את המשאבים לכך, וגם כי שתיהן כבר סימנו זאת כיעד לאומי דחוף. אבל אם מדינת ישראל, על מוחותיה, על היצירתיות שלה והתעוזה, על החוצפה הישראלית, על אומת ההיי-טק שבה ומערכות הביטחון החדשניות שלה, תירתם למשימה, נוכל להתמקם כאחת משלוש מעצמות ה-AI המובילות בעולם. זה אפשרי. חבל על כל דקה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים