רשות החדשנות: "המצב משפיע לרעה ומהווה סכנה להיי-טק הישראלי"

הרשות הגישה לשר אקוניס דו"ח חריף ובו אזהרה חמורה במיוחד מפני ההשלכות של המחלוקת הפוליטית-חוקתית בישראל על הקטר של המשק ● היא קוראת לממשלה לפעול בדחיפות על מנת לפזר את ענן אי הוודאות

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות.

המצב הפוליטי והכלכלי כאחד משפיעים לרעה על ההיי-טק הישראלי, עם חברות סטארט-אפ שנמצאות בסכנת סגירה, תשואות שליליות של המניות של החברות הישראליות וסכנה שהענף המקומי יבודד משאר העולם – כך עולה מנייר עמדה שפרסמה הבוקר (ב') רשות החדשנות.

מדובר באזהרה חמורה וחריגה במיוחד, שלא לומר חסרת תקדים, שהגישה הרשות הממשלתית לשר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, על רקע המשבר הכללי בענף ההיי-טק והמשבר הפנימי, שנובע מהתוכנית המשפטית מעוררת המחלוקת של הממשלה.

אנשי הרשות, שאחראית על חדשנות, סטארט-אפים והיי-טק, כותבים כי "בחודשים האחרונים אנחנו רואים פער שלילי משמעותי בין תשואת מדד מניות הטכנולוגיה הנסחרות בתל אביב לבין תשואת מדד הנאסד"ק. פער זה מעלה חשש שאנחנו עומדים בפני מצב שבו חברות היי-טק ישראליות רבות תתקשינה מאוד לגייס כספי השקעות, ועלולות להיסגר או להגר למדינות אחרות".

ברשות החדשנות קוראים לממשלה "לפעול ביעילות ובאפקטיביות, ולנקוט בצעדים הנדרשים על מנת לתת מענה לאתגרים ולאי הוודאות שנוצרה – הן בטווח המיידי והן בטווח הבינוני-ארוך".

80% מחברות ההיי-טק הישראליות החדשות נפתחות בחו"ל

בנייר העמדה מצוטטים נתונים שלפיהם 80% מחברות ההיי-טק החדשות שפותחים יזמים ישראליים נפתחות בחו"ל. "לתופעה זו עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת על הכלכלה הישראלית בטווחים הבינוני והארוך, מאחר שכאשר חברה נרשמת בחו"ל, החשש הוא שגם הקניין הרוחני שלה יעבור לשם – דבר שיגרום לפגיעה משמעותית בהכנסות המדינה", ציינו אנשי הרשות.

רשות החדשנות חוזרת על נתונים שפורסמו לפני כחודש בדו"ח של SNPI, שלפיהם היקף ההשקעות בהיי-טק הישראלי עמד ברבעון הראשון של השנה על 1.7 מיליארד דולר בלבד – הנתון הרבעוני הנמוך ביותר מאז סוף 2018, כאשר במקביל יש ירידה במספר סבבי ההשקעות בסטארט-אפים ובהיקפי העסקאות. כלכלני הרשות סבורים שאם מגמה זו תימשך, היקף ההשקעות ב-2023 כולה ירד בצורה משמעותית מהשנה שעברה ומהשנים שלפניה.

כותבי הדו"ח מדגישים כי "ללא ספק, המשבר בישראל הוא חלק מתופעה גלובלית, אך עם זאת, אי אפשר לנתק את זה מאי הוודאות שנוצרה בשוק הישראלי ומהשלכותיה".

בדו"ח מצוין שגם אם המשבר הפוליטי בישראל ייפתר בקרוב, יידרשו חודשים ארוכים על מנת לחזור לפעילות כפי שהייתה לפניו. מנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין, ציין בהקשר זה כי "בנוסף למשבר גלובלי, שעדיין מוקדם להעריך מתי ואיך הוא יסתיים, התרגש עלינו משבר מקומי, שיצר אי ודאות נוספת. גם אם המשבר המשפטי-חוקתי ייפתר, סביר שייקח זמן להגיע לפתרון, וגם לאחר השגתו, ייקח זמן לבנות מחדש את אמון המשקיעים".

מהן ההמלצות לממשלה?

ההמלצות של מחברי נייר העמדה לממשלה הן: להעביר מיידית את החוק לעידוד תעשיות ידע, שתקוע בקריאה ראשונה עוד מהכנסת הקודמת; לעדכן ולהפעיל את מסלולי רשות החדשנות באופן שמותאם לאתגרי המימון הגדלים של חברות הסטארט-אפ הישראליות; ולעדכן תמריצים לעידוד השקעות בהיי-טק ולהגדלת חלקו היחסי של ההון המקומי בהן.

עורכי הדו"ח מציינים כי ממשלות בישראל ידעו בעבר להתמודד עם משברים קשים, הגיבו במהירות ובכך צמצמו את אי הוודאות – וכך צריכה הממשלה לעשות גם הפעם.

השר אקוניס: "הממצאים מחייבים את הממשלה לפעול מהר"

לדברי שגיא דגן, סמנכ"ל אסטרטגיה ברשות החדשנות, "הנאסד"ק הוא המדד הכי שקוף, שמאפשר ניבוי לגבי עתיד הענף. הנקודה הכי חשובה היא שאם לא נסיר את אי הוודאות שנוצרה, עלולים להיווצר תרחישים שיבודדו את ההיי-טק מישראל משאר העולם, עם כל ההשלכות שיש לכך". עוד אמר דגן כי "הרשות ערוכה לתת מענה לתרחישים שונים, אבל בסופו של דבר, ההחלטות לגבי השקעות מתקבלות על ידי החברות ויזמי הסטארט-אפים, ואת זה אי אפשר לנבא".

שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס.

שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס. צילום: דוברות משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה

השר אקוניס אמר בתגובה לדו"ח כי "הממצאים מחייבים את הממשלה לפעול מהר". לדבריו, "העובדה שההאטה בהשקעות ההון בתעשיית ההיי-טק היא בינלאומית ונמשכת כשנה לא מונעת ממשרדי האוצר, החדשנות והכלכלה לבצע שורה של פעולות שישמרו ויחזקו את ההיי-טק כקטר של הכלכלה הישראלית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים