בריטניה: חקיקה תרסן את ענקיות הטק בשווקים הדיגיטליים

הצעת החוק החדשה מעניקה יותר סמכויות ל-DMU, הממונה על הרגולציה הדיגיטלית, לרסן את הדומיננטיות של חברות דוגמת אפל, גוגל או אמזון, להגן על הבריטים מפני הונאות מקוונות ולשלט טוב יותר בפרסום דיגיטלי

חקיקה בריטית תנסה לרסן את כוחן העצום בשווקים הדיגיטליים. ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות.

ממשלת בריטניה הציגה באחרונה הצעת חקיקה חדשה – חוק השווקים הדיגיטליים, התחרות והצרכנים שמה – שמטרתה להגביר את התחרות בשווקים הדיגיטליים, הנשלטים כיום על ידי מספר קטן של חברות ענק, בעיקר אמריקניות.

הצעת החוק מעניקה סמכויות חדשות ליחידת השווקים הדיגיטליים של הממלכה, ה-DMU (ר"ת The Digital Markets Unit) בתוך רשות התחרות והשווקים, ה-CMA (ר"ת Competition and Markets Authority), כדי להבטיח שעסקים וצרכנים לא יקופחו בצורה בלתי הוגנת על ידי ענקיות הטק.

מבקשת יותר סמכויות על ענקיות הטק. רשות התחרות והשווקים הבריטית, ה-CMA.

מבקשת יותר סמכויות על ענקיות הטק. רשות התחרות והשווקים הבריטית, ה-CMA. צילום: ShutterStock

למעשה, מה שמטריד את בריטניה, וכמובן גם ממשלות אחרות רבות, הוא הכוח העצום שחברות טכנולוגיה גדולות, ובראשן גוגל, מטא, אפל ואמזון מסוגלות להפעיל כדי לחנוק את התחרות בשווקים הדיגיטליים. החוק, לאחר שיעבור בפרלמנט, יתקן זאת, על ידי מתן סמכויות חדשות ל-DMU על חברות טכנולוגיה בעלות מחזור מכירות עולמי של יותר מ-25 מיליארד פאונד (31.2 מיליארד דולר) או מחזור מכירות מקומי של מעל מיליארד פאונד.

אם החקיקה תעבור, חברות הנחשבות כבעלות "סטטוס שוק אסטרטגי" ומעניקות שירותים דיגיטליים מרכזיים יאולצו לציית לכללים שיהיו מותאמים לאופן פעולתן, או לעמוד בפני קנסות כבדים, כך על פי טיוטת החוק. עוד נכלל בחקיקה קידום במעמדה של ה-DMU, שתוכל לאחר העברת החוק לבצע התערבויות ממוקדות כדי לאפשר לסטארט-אפים או לחברות קטנות יותר להתחרות בהצלחה אף הן.

הצעת החוק גם מאפשרת לממשלה לאסור על אתרים לאפשר ביקורות מזויפות או לפרסם ביקורות צרכנים, מבלי לנקוט בצעדים סבירים כדי לבדוק שהכותבים הם אנשים אמיתיים. הכללים החדשים, כך לטענת הממשל, יבטיחו שצרכנים יכולים לבטל מנויים שהצטרפו אליהם בצורה פשוטה, חסכונית ובעיתוי שבו ירצו בכך. כמו כן החקיקה תדרוש ממעסקים לשלוח תזכורת כאשר תקופת ניסיון חינם או מבצע היכרות שהציעו לצרכן – עומדת לפוג.

החקיקה גם תספק ל-CMA ול-DMU כלים חזקים יותר לחקור בעיות בתחום התחרות, כמו למשל חברות שמשתתפות פעולה במעין קרטלים כדי להעלות מחירים יחד, ולנקוט במקרים אלו ב"פעולה מהירה ויעילה יותר" נגדן.

והכי חשוב – הסמכויות החזקות של ה-CMA יכללו את היכולת לאכוף את דיני הצרכנות ללא צורך לעבור הליך משפטי ארוך.

החקיקה כבר בפתח

שרים בממשלת בריטניה הדגישו כי החקיקה לקראת יישום בפועל ואמרו כי הצעדים החדשים ייכנסו לתוקף בהקדם האפשרי, לאחר אישור הפרלמנט.

שר העסקים והמסחר הבריטי, קווין הולינרייק, אמר: "משימוש לרעה בכוח על ידי ענקיות טכנולוגיה, לביקורות מזויפות, הונאות והטעיות כמו להיקלע למלכודת מנויים – לצרכנים מגיע (מצב – ג"פ) יותר טוב. החוקים החדשים שאנו מעבירים היום יעצימו את ה-CMA לאכוף ישירות את חוקי הצרכנות, לחזק את התחרות בשווקים הדיגיטליים ולהבטיח שאנשים ברחבי הארץ ישמרו על המזומנים שהרוויחו במאמץ".

שרה קרדל, מנכ"לית ה-CMA, אמרה בתגובה כי "הסמכויות החדשות בהצעת החוק הזו עוזרות ל-CMA לנקוט פעולה מהירה ונחרצת כדי להתמודד עם הונאות, להגן על הצרכנים בין אם הם עושים קניות באינטרנט או ברחוב הראשי. סמכויות הקנס החדשות יספקו גורם הרתעה חשוב לעסקים המבקשים לנצל אנשים, ובמקביל גם יבטיחו שעסקים הוגנים יוכלו לשגשג".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים