תגידו מזל טוב: הטלפון הנייד נולד בדיוק היום לפני יובל

בשנת 1973, ב-3 באפריל, ביצע מרטין קופר, מהנדס אמריקני שעבד במוטורולה, את השיחה הראשונה במכשור החדשני שפיתח ● השאר - היסטוריה

חוגג חמישים. הטלפון הנייד הראשון מבית מוטורולה.

האם אתם יכולים לדמיין עולם ללא טלפונים ניידים? הוותיקים שביננו אולי זוכרים עדיין את המצב המשונה הזה, שבו לא היינו זמינים 24/7 ולא יכולנו לתקשר בכל מצב עם העולם.

בתחילה, כידוע, היה זה מכשיר ענק ופרימיטיבי יחסית, שפשוט אפשר לאנשים לשוחח זה אל זה מבלי שהטלפון שלהם תלוי בתקשורת קווית. מאוחר יותר, ולמעשה הרבה הרבה יותר מאוחר, התפתח המכשור הזה לכדי סמארטפון – ה-iPhone מתוצרת אפל, שהדור הראשון שלו הוכרז בשנת 2007.

אבל משום שהיום מציינים בעולם את יום ההולדת של הטלפון הנייד הוותיק והנוסטלגי, אשר חוגג כעת יובל להשקתו, כדאי שנפרגן גם למרטין קופר, מהנדס אמריקני יהודי, שהוביל את הצוות אשר בנה את הטלפון הנייד הראשון, בין השנים 1972-1973, ושהיה האדם שביצע את השיחה הראשונה מהמכשיר הנייד ענק המימדים, המשונה והחלוצי.

ממציא הטלפון הנייד הראשון, עם המכשיר של מוטורולה בידו. מרטין קופר.

ממציא הטלפון הנייד הראשון, עם המכשיר של מוטורולה בידו. מרטין קופר. צילום: ויקיפדיה

ההיסטוריה של קופר והשינוי שעשה בחיי כולנו

קופר בן ה-95, שנחשב כאביו של הטלפון הנייד, נולד ב-26 בדצמבר 1928 בשיקגו, אילינוי, ארה"ב. ב-1950 סיים את לימודיו במכון הטכנולוגי של אילינוי בשיקגו עם תואר ראשון בהנדסת חשמל. לאחר מלחמת קוריאה, הצטרף לחברת Teletype Corporation, וב-1954 החל לעבוד במוטורולה (Motorola).

במהלך העסקתו במוטורולה הופקד קופר על מגוון פרויקטים הקשורים לתקשורת אלחוטית, ביניהם למשל מערכת ראשונה של רמזורים שנשלטת באמצעות רדיו, שעליה נרשם פטנט ב-1960, וכן על המשדרים הניידים הראשונים למשטרה, שהושקו ב-1967.

אבל הרגע המכונן בחייו וגם בחיינו הגיע כאמור ב-3 באפריל 1973, עת ביצע את השיחה הראשונה ממכשיר הטלפון הנייד הראשון בעולם, שעליו הייתה חתומה מוטורולה.

מה שקדם לעשיית ההיסטוריה הזו היא ה-FCC (ר"ת Federal Communications Commission), רשות הסחר הפדרלית של ארה"ב, שפנתה ב-1968 דווקא אל חברת התקשורת AT&T וביקשה ממנה להציג תוכנית להפיכת חלק שלא נמצא בשימוש תדרי UHF (ר"ת ultra high frequency) של טלוויזיה – לשמיש. 

AT&T הציעה כמענה ארכיטקטורה סלולרית להרחבת שירות הטלפון הנייד שלה. אלא שמוטורולה לא רצתה ש-AT&T תהיה בעלת מונופול על הטלפונים הניידים וחששה מסיום עסקי הנייד שלה עצמה. כך קרה שקופר צוות ומונה לנהל את הפרויקט הדחוף לפיתוח הטלפון נייד מטעם מוטורולה, וכעבור כחמש שנים הוא אכן הצליח לספק את הסחורה, ולהכניס את כולנו לעידן הפרה-דיגיטלי ששינה את חיינו לבלי הכר.

יומולדת שמח!

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יצחק

    אין המצאה בעולם בלי השתתפות יהודים

אירועים קרובים