מה גרם להתמוטטות בנק SVB?

הסגירה של הבנק של עמק הסיליקון והלאמתו על ידי הרגולטורים בארצות הברית גורמות לדאגה רבה בעולם, כולל בתעשיית ההיי-טק הישראלית ● למה זה קרה? ומה הממשלה מתכוונת לעשות בנושא?

התעשייה מתמקדת בימים האחרונים בהתמוטטות של בנק SVB.

בנק SVB (ר"ת Silicon Valley Bank – הבנק של עמק הסיליקון) נסגר ביום ה' האחרון על ידי הרגולטורים בארצות הברית והולאם. הבנק הוא ה-16 בגודלו בארצות הברית, ומתמקד בתחום ספציפי – ההיי-טק, מה שאומר שההתרסקות שלו תפגע וכבר פוגעת באחד מענפי הכלכלה, אבל הסיכוי שהפגיעה תהיה גם בענפים נוספים – קטן.

הרגולטורים החליטו לסגור את SVB על רקע התמוטטות מניות הבנק, שהשער שלהן קרס מ-590 נקודות במרץ 2021 ל-106 נקודות ערב הסגירה. מדובר בצניחה של יותר מ-80%, כאשר בשבועיים האחרונים בלבד הוא רשם ירידה של כ-60%.

למה כולם דואגים?

נפילתו של בנק SVB גרמה לזעזוע קשה, מעבר לגודלו של הבנק, לא רק בארצות הברית, אלא במדינות רבות בעולם. בבריטניה, למשל, ראש הממשלה, רישי סונאק, ושר האוצר, ג'רמי האנט, קיימו בסוף השבוע מפגש חירום כדי לדון בהשלכות ההתמוטטות. הסגירה של הבנק עוררה גלים גם בסין, דרום קוריאה, הודו, סינגפור וגרמניה.

הזעזוע הגיע גם לישראל, וזה קרה בעיתוי אומלל, שבו חברות רבות מוציאות את הכסף מהארץ, בגלל התוכנית המשפטית של הממשלה ואי הוודאות הכלכלית שהיא מביאה אתה. לא מן הנמנע שחלק גדול מכספים אלה הגיעו ל-SVB. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ', החליטו על הקמת צוות בראשות מנכ"ל האוצר, עו"ד שלומי הייזלר, שיורכב מנציגי משרד זה, בנק ישראל, רשות ניירות ערך ורשות החדשנות. הצוות יהיה בקשר עם תעשיית ההיי-טק המקומית, הקרנות והמוסדות הפיננסים בישראל ובארצות הברית, לצורך קבלת נתונים וניתוח ההשפעה האפשרית של ההתמוטטות על המשק הישראלי, וככל שיידרש, לגיבוש מענה לחברות המקומיות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צייץ אתמול (ש') בחשבון הטוויטר שלו כי "אני עוקב מקרוב אחר נפילת בנק ההשקעות האמריקני SVB, שמייצרת משבר עמוק בעולם ההיי-טק. קיימתי מרומא שיחות עם בכירים בהיי-טק בישראל, ובשובי לארץ אדון עם שרי האוצר והכלכלה, ועם נגיד בנק ישראל, על היקף המשבר. במידת הצורך, מתוך אחריות לחברות ועובדי ההיי-טק בישראל, ננקוט צעדים שיסייעו לחברות ישראליות, שמרכז פעילותן בארץ, לצלוח את המשבר התזרימי שנוצר להן עקב הטלטלה. כלכלת ישראל חזקה ויציבה, והדבר בא לידי ביטוי גם במשבר זה".

בראש הפעילות של SVB בארץ עומד דיוויד כהן. בפוסט בעמוד הלינקדאין שלו הוא כתב כי "לפני מעל 12 שנים התחלתי את הפרק שלי ב-SVB, בשאיפה לבנות מותג סולידי ומעורר אמון בארץ. עם רעב ועבודת צוות מדהימה הצלחנו לשכנע את אקו-סיסטם החדשנות הישראלי לבטוח בנו ובפלטפורמה של SVB. לקחו לנו שנים של עבודה קשה לצרף לקוח אחר לקוח ולקבל הלוואה אחר הלוואה, על מנת למקם את הבנק כשותף ברירת המחדל של חברינו בתעשיית ההון-סיכון ושל חברות הפורטפוליו שלהם".

הוא הוסיף כי "40 השעות שיצרו את האסון של מחיקת SVB מעל פני האדמה מזעזעות ועצובות גם עבורי באופן אישי, כמו גם לצוות ולקולגות שלי ברחבי העולם. אני מקבל אין סוף הודעות תמיכה".

הסיבה לכך שנפילת SVB גרמה זעזוע ברחבי העולם היא, כאמור, היותו הבנק של תעשיית ההיי-טק. על פי ערכות זהירות, הבנק מממן כמחצית מענף הסטארט-אפים בארצות הברית, והוא המממן הגדול ביותר של תעשיית ההיי-טק, לרבות חברות גדולות ומבוססות, וקרנות הון-סיכון שמתמחות במימון חברות בענף. הדאגה היא שההתמוטטות של הבנק תשפיע באופן קשה וחריף על תעשיית הסטארט-אפים במדינות השונות.

מה היו הסיבות לנפילת הבנק?

נראה שהסיבה העיקרית להחלטה של הרגולטורים בארצות הברית לסגור את הבנק של עמק הסיליקון היא החששות שלהם שהמשקיעים בבנק יקנו פחות מניות שלו – בגלל הירידות התלולות בשערן, מה שגרם לכך והמשבר הכלכלי והשלכותיו. מה שהביא להחלטה קשור לעובדה הפשוטה שהנכסים של הבנק לא מכסים את ההתחייבויות שלו. זאת, עקב מדיניות השקעות לא מושכלת, שלא לקחה בחשבון את עליות הריבית בעולם, ובפרט בארצות הברית, ובגלל המצוקה הפיננסית, שפגעה בהפקדות שביצעו לקוחות הבנק וביכולת של הלווים לעמוד בהחזר חובותיהם.

הצרות של SVB התחילו בשנה שעברה, כשזרם ההפקדות של הלקוחות פחת והבנק התקשה לעמוד בפעילותו השוטפת – קרי, האיזון בין ההפקדות להוצאות. מול הירידה בהפקדות נרשמה עלייה בהוצאות המחזור במזומנים, מה שחייב רבים מלקוחות הבנק לממש פיקדונות והעלה את הביקוש לאשראי מצד הלקוחות. כמו כן, כבר בהתחלת הרבעון השלישי של השנה, SVB נאלץ למכור נכסים בהפסד, כדי לפצות על הירידה בהפקדות. נראה שמדובר בגירעון גדול.

על פי הערכות, ההתחייבויות של SVB מסתכמות במעל 250 מיליארד דולר, כאשר שווי הנכסים שלו נע בין 200 ל-210 מיליארד. כלומר, גירעון של 40 מיליארד. על רקע הגירעון הזה החליטו הרגולטורים האמריקניים להלאים את הבנק, ולמעשה לסגור אותו.

תגובות

(9)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יגאל

    " הזעזוע הגיע גם לישראל, וזה קרה בעיתוי אומלל, שבו חברות רבות מוציאות את הכסף מהארץ, בגלל התוכנית המשפטית של הממשלה ואי הוודאות הכלכלית שהיא מביאה אתה. " אתם אשמים לא פחות בערעור המצב הכלכלי בארץ , באמצעות התעמולה השקרית אשר הנכם נותנים יד להפצתה.

  2. טל

    הם לא מלאימים את הבנק, הם רק פועלים לחלוקת הכסף והנכסים בצורה הנכונה. הבנק יסגר ולא יפעל בבעלות ממשלתית. מי שמנהל את זה היא רשות שזו תפקידה, לדאוג לפקדונות.

  3. מחקתם את התגובה האמיתית על האתר שלכם - עקומים

    יש לכם דעות של שמאל קצוני דוחה אנטי דמוקרטי

  4. אתם אתר עקום

    למה שוב פעם דעות שמאל מגעיל בתוך עולם המחשבים???? "וזה קרה בעיתוי אומלל, שבו חברות רבות מוציאות את הכסף מהארץ" שקר של השמאל, תפסיקו להיות ניבזים ולהרוס את הארץ שלנו ומתחבאים מאחרי סיסמאות: דמוקרטיה וכו' הממשלה נבחרה ע"י דמוקרטיה וכן פועלת ע"י דמוקרטיה כי הרוב רוצים את הרפורמה. רק אתם הקומץ המושחט שרוצה להמשיך לשלוט.

  5. אלי ויסברט

    קריסת חברות הקריפטו - הונאת ה-121, גררו את הבנק.

  6. שמואל

    לא כדאי להמר נגד ארץ ישראל שהיא "ארץ אשר עיני ה' בה מרשית השנה ועד אחרית"

  7. אברהם

    הכל בגלל הרפורמה המשפטית בישראל, שהשפיעה עד ארה"ב.

    1. אפי

      צודק, עוד מעט גם הבנקים בסין יקרסו בגלל הרפורמה. זה הזבוב שיושב על הפיל ואומר לו כמה אבק אנחנו עושים.

אירועים קרובים