"חשש אמיתי לסגירת מרכזי פיתוח בעקבות התוכנית המשפטית"

כך מזהיר פרופ' פרץ לביא, יו"ר המולמו"פ, בגילוי דעת עליו חתומים 14 מתוך 15 חברי המועצה, ביניהן מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני ● הפרופ' קורא לכל הצדדים להגיע להידברות מייד

פרופ' פרץ לביא, יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי.

"אם התוכנית המשפטית תצא לדרך, ללא הידברות ופשרה, יש חשש אמיתי שחברות רב-לאומיות יסגרו פה מרכזי פיתוח שהם מפעילים כאן במשך שנים. זהו חשש אמיתי, ואני אפילו לא רוצה לחשוב על תסריט אימה כזה", כך אומר פרופ' פרץ לביא, יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי (המולמו"פ) בראיון לאנשים ומחשבים.

פרופ' לביא שיגר הבוקר גילוי דעת, עליו חתומים 14 מתוך 15 חברי המועצה, שבו הם מזהירים מפני ההשלכות של התוכנית המשפטית, אם היא לא תיעשה בהידברות מיידית בין כל הצדדים.

פרופ' לביא הסביר כי: "מבנה המו"פ בישראל הוא ייחודי לכל העולם. ישראל מוציאה על מו"פ אזרחי 5.7 אחוזים מהתמ"ג – האחוז הגבוה ביותר בעולם. 90 אחוזים מהשקעות במו"פ מגיעות מהמגזר העסקי, 57 אחוזים מתוך זה הם מקורות מחוץ לישראל, בין היתר מהחברות הרב-לאומית שפועלות כאן ומפעילות מרכזי פיתוח, בהם מועסקים 12 אחוזים מכוח האדם בישראל".

לדברי לביא, "ההשקעות ממדינות זרות לא יגיעו אם המשקיעים יחששו שגורל השקעותיהם נתון לשרירות המערכת הפוליטית, והשווקים הבינלאומיים הפתוחים כיום לתוצרת ישראלית יצטמצמו". הוא סיפר על שיחת טלפון שקיבל לפני כמה ימים מידיד אישי, שריגשה אותו מאוד, והיא הייתה אחת הסיבות לכך שהחליט לפרסם את גילוי הדעת: "דיוויד ג'יי סקורטון, MD, הוא נשיא אגודת בתי הספר לרפואה ידיד נפש. בזמנו הוא היה נשיא קורנל, השלוחה של הטכניון בארצות הברית. הוא אמר לי בכאב רב שלאור מה שהוא רואה שקורה בישראל הוא לא היה בטוח שהסכם כזה היה נחתם", סיפר פרופ' לביא. "זו הייתה בשבילי אחת הסיבות לכתוב את גילוי הדעת הזה".

גם היא חתומה על גילו הדעת. עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל. צילום: ויקטור לוי

גם היא חתומה על גילו הדעת. עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל. צילום: ויקטור לוי

"אי אפשר לומר שאנחנו מייצרים נבואה שמגשימה את עצמה", אמר. "תום פרידמן, מייקל בלומברג, בכירים בממשל האמריקני כתבו ומדברים על זה. קוראים ושומעים אותם מיליוני אנשים וזה מחלחל ומדאיג, וזה תמרור אזהרה שהביא אותנו כגוף ציבורי אחראי להתריע. זה תפקידנו", הבהיר לביא.

על גילוי הדעת חתמו 14 מבין 15 חברי המועצה, ביניהם מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, בתוקף תפקידה כחברת המועצה; מיכל צור, נשיאת חברת קולטורה; אהרון אהרון, לשעבר מנכ"ל רשות החדשנות; עימאד יונס, יזם ערבי ישראלי בתחום הטכנולוגיה, נשיא ומייסד משותף של חברת הטכנולוגיה הרפואית אלפא אומגה; ויתר פרופסורים חברי המועצה.

"בין החותמים יש אנשים מכל קצוות הקשת הפוליטית, מכל האוניברסיטאות", אמר פרופ' לביא. "כולנו קיבלנו את המינוי מהנשיא ריבלין. אף אחד לא שאל אותנו למי הצבענו, ולכן הגילוי דעת שלנו איננו פוליטי", הצהיר לביא.

סכנה לבריחת מוחות

גילוי הדעת של המולמו"פ מצביע גם על מספר סכנות נוספות, אם התוכנית תעבור כפי שהיא מוצגת כעת לציבור. אחד מהם זה הנושא של בריחת מוחות – תופעה שקיימת כבר הרבה שנים, אולם כעת הסכנה חמורה, כך לדברי פרופ' לביא.

"אנו חוששים כי קשרים עם צמרת המדענים בעולם ייפגעו, בתר-דוקטורים מישראל יתקשו למצוא מקומות להשתלמות בחו"ל, ואילו עמיתיהם מחו"ל לא יבואו לישראל". פרופ' לביא המשיך והזהיר כי "לא פחות חמור, מדענים מישראל שיש להם משרות בחו"ל, יידחו את חזרתם לישראל".

"קיים חשש גם שייפגעו מענקי מחקר, מקרנות בינלאומיות, ושותפיות אחרות בפרויקטי מחקר בינלאומיים", כך נאמר בגילוי הדעת של המולמו"פ.

להידבר מייד

גילוי הדעת מתייחס גם לאיומים הגלובליים והתחרות הטכנולוגית והמדעית בעולם, כפי שדו"חות המולמו"פ שיקפו זאת, כמו גם למצב הגיאופוליטי, ולכך שישראל גיבשה תחומי עדיפות לאומיים למו"פ אזרחי: פודטק, אנרגיות מתחדשות, תעשייה אזרחית בחלל, הדורשים כוח אדם מדעי שחסר. "לתחומים אלו יש משרות פתוחות של מדענים שירצו לחזור, האוניברסיטאות מתקשות למצוא חוקרים", אמר לביא.

בסיום גילוי הדעת כתב פרופ' לביא: "איננו יכולים כיום לצפות את ההיקף והמימוש של סכנות אלו, אולם על קובעי המדיניות להבין שההימור הוא עצום, הנזק יהיה גדול והתיקון יהיה ארוך וקשה". הפרופ' הוסיף: "אנו קוראים למנהיגים משני הצדדים להגיע להסכמה במהירות, שכן ללא הסכמה המחיר שנשלם יהיה בתחום העיקרי שישראל מצטיינת בו".

מלשכת שר המדע והחדשנות נמסר כי השר מעדיף שלא להגיב.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Amir Noy

    איך תהיה הידברות עם האופוזיציה לא מופיעה להידברות? הרפורמה היא רק תירוץ לנסיון להפוך את תוצאות הבחירות. אף אחד לא יברח כי אין אף מדינה כמו ישראל שנותנת כר נרחב להתפתחות טכנולוגית ומדעית ומשקיעה בכך ממון ואמצעים.

  2. זיו

    ותגידו לי שזו לא התקפה פוליטית מתוכננת של השמאל, בחסות ממשלות זרות??? ואני בכלל לא הצבעתי לאף אחד בגועליציה...

  3. צחי

    מאיפה אתם מביאים את המטורפים האלה??? באמת נראה לכם שאם פוליטיקאים יבחרו את השופטים ולא השופטים את עצמם חברות יברחו מפה??? חברות ענק ברחו מכל העולם והשתקעו פה רק כי פה השופטים בוחרים את הקולגות שלהם??? רואים שאין שר בריאות בפועל- כל הפסיכים שוחררו מבתי החולים הפסיכיאטריים!!!

  4. יוני

    בקשה מכותב המאמר, תתרכז בחדשות טכנולוגיה ותפסיק לחפור לנו על הרפורמה. הבנו כבר את דעתך, היא לא רלוונטית ולא מעניינת. אם תדבר המון על הסכנה האיומה ברפורמה זה לא יהפוך את הטענות שלך לנכונות.

    1. רפי

      זו סתם סיסמא, אף אחד לא ממש יודע מה יהיו התוצאות המעשיות של הרפורמה, אבל נוח לשטוף לנו את המוח. זה המשך ההפגנות נגד נתניהו, ואני ממש לא חסיד שלו. אם לא הרפורמה היו מוצאים סיבה אחרת. הנזק האמיתי הוא תוצאה של ההשתוללות ברחוב.

    2. האתר הזה הפך להיות אתר עיתונאי שמאלני

      צריך להחרים אותו

אירועים קרובים