"מתקפות הסייבר על אוקראינה – דפוס פעולה למתקפות גלובליות עתידיות"

לדברי כריסטופר באד, מומחה אבטחה של סופוס, "גורמי איום עלולים להשתמש בטכניקות מתוחכמות, אשר עוצבו ותוכננו סביב מתקפות הסייבר של רוסיה - ועכשיו עלולים להגיע לכל רחבי הרשת"

מלחמת רוסיה-אוקראינה: שנתיים של מלחמה, גם בסייבר, והיד עוד נטויה.

התקפות הסייבר נגד אוקראינה עלולות לשמש כדפוס פעולה להתקפות עתידיות ברחבי העולם, מזהירים מומחים. לדברי כריסטופר באד, מומחה אבטחה של סופוס (Sophos), "גורמי איום עלולים להשתמש בטכניקות מתוחכמות, אשר עוצבו ותוכננו סביב מתקפות הסייבר של רוסיה – ועכשיו עלולים להגיע לכל רחבי הרשת".

"כלים וטכניקות המשמשים באזורים החמים באמת, מתחילים בדרך כלל בתקיפות מדינתיות", הסביר באד. "מה שראינו במשך עשרות שנים הוא שאותם כלים וטקטיקות מתקדמים, מוצאים את דרכם – בסופו של דבר – כשהם מחלחלים לפשיעת סייבר. אנחנו יכולים להיות בטוחים שכל דבר מתקדם ויעיל יותר, אשר תוכנן והופעל על ידי התוקפים במלחמת רוסיה-אוקראינה, יגיע אל כל סוגי פשיעת הסייבר".

שובה של התולעת ממתקפת סטוקסנט על איראן 

במהלך שנת 2022 היה גידול של פי שלושה בהיקף המתקפות של האקרים רוסים על יעדים באוקראינה, וזאת בהשוואה לשנה שקדמה למלחמה. באד השווה את הגידול בהיקף מתקפות הסייבר על אוקראינה למתקפת סטוקסנט על איראן. "כלים צבאיים שמדינות לאום עושות בהן שימוש מלחמתי, הופכים בסופו של דבר לנשק. מאוחר יותר אנו רואים אותם בשימוש נרחב יותר", אמר. "סטוקסנט הייתה תולעת מאוד מתקדמת לזמנה, אבל במהלך השנים ראינו איך טכניקות ששימשו אז, עשו את דרכן להתקפות נגד ארגונים".

לדברי סטיב סטון, מומחה לאבטחת סייבר המעבדות רובריק (Rubrik Lab), "מתקפות הסייבר נמצאות במגמת עלייה בכל המדדים: כל איום שאנו מזהים ובוחנים נמצא במגמת גידול כבר שנים. מספר הממשלות המעורבות, היקף קבוצות הפשע המעורבות, מספר האירועים עצמם – כל המספרים האלו גדלים כל הזמן. זה הכיוון אליו הולך העולם. זה משהו שהולך להיות נפוץ יותר ונפוץ יותר מיום ליום".

סטון אף ציין בדבריו את הסיכונים הנובעים מצד ממשלות זרות עוינות, ותיאר את לוחמת הסייבר והריגול במרחב זה ככלי מפתח בארסנל של כל מדינה מודרנית. לדבריו, "זהו חלק משמעותי ממה שסין עושה, מנקודת מבט צבאית וממשלתית ומנקודת מבט כלכלית. גם איראן וצפון קוריאה נמצאות במרחב הזה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים