האם אפל מנסה לרסן את ChatGPT ומרוץ ה-AI הג'נרטיבית?

באחרונה חסמה החברה עדכון לאפליקציה המופעלת באמצעות ChatGPT, לטענתה לנוכח חשש גדל מהנזק הפוטנציאלי של הכלי החדשני ● ובנוגע לכותרת - התשובה היא כנראה שלא, משום שלסיפור הזה יש רקע (ישראלי) מעניין מאוד

מתכננת תחרות מול ChatGPT ויתר כלי ה-AI. אפל.

אפל הענקית, לפחות למראית עין, לא ממש משחקת בזירת ה-AI הג'נרטיבית, שבה מולך בינתיים ChatGPT מבית OpenAI, אבל האם היא לא רק נמנעת מלהתחרות בגזרה הטכנולוגית הלוהטת אלא גם מעוניינת להפריע לה לשגשג?

לפי מקורות שונים, אפל חסמה באחרונה עדכון ל-Blue Mail, אפליקציית דוא"ל שפותחה על ידי חברה בשם בליקס (Blix), שהוסיפה את ChatGPT – צ'אטבוט המבוסס על מודל השפה GPT-3 של OpenAI – לשירותיה.

אפל, כך דווח, טענה ש-ChatGPT יכול לייצר תוכן לא הולם וביקשה מבליקס להכניס סינון תוכן או הגבלות גיל לפני שחרור העדכון לאפליקציה שלה. בליקס טענה שבשירות שלה ChatGPT משמש רק להפקת מיילים על סמך תכנים קודמים ונתוני לוח שנה, וכי אפל מפלה אותה באופן בלתי הוגן.

בשימוש בצ'אטבוטים – טעויות אכן קורות

מנגד נטען בתקשורת כי הדאגה שהביעה אפל בנוגע לכלי ה-AI החדשני שמטריף את העולם לגיטמית, בהתחשב בכך שהאפליקציה לא כללה סינון תוכן מתאים שיכול למנוע מהכלי לייצר מצבים בעייתיים, וזאת בהתחשב בשלל תופעות שבהן כבר נתקלו רבים בעת השימוש ב-ChatGPT ובשיחות איתו, הן ביישום המוקדש לו ספציפית והן כחלק מהסיוע שהוא מעניק למחפשי תוכן במנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט.

לסוג כזה של טעויות מטעם בינה מלאכותית נהוג להתייחס כאל "הזיות" של ה-AI, ומדבר למעשה על מצב שבו מכונה מספקת תשובות משכנעות לשמיעה או קריאה, אבל כאלו שהן בעצם מזויפות לחלוטין. ההזיה הזו היא תופעה חדשה בימינו ומפתחים נשמעים מזהירים שוב ושוב לגבי מודלים של AI שמציעים עובדות לא נכונות לחלוטין ושעלולים להפיץ באופן הזה פייק ניוז.

לדברי המתריעים, מודלים כאלו של AI אשר עונים על שאילתות בתשובות לא נכונות שאינן מבוססות עובדות הם משהו שצריך לחשוש ממנו. אפל, כך מסתמן, אימצה את ההתרעות הללו גם בכל הנוגע בבינה מלאכותית שמסייעת למשתמשים בכתיבת מיילים.

המייסד השותף של בליקס, בן וולך, אמר ל-וול סטריט ג'ורנל שהענקית מקופרטינו מאמינה שהתכונה החדשה הזו יכולה להציג תוכן לא הולם, ולכן יש לשחרר אותה רק אחרי דירוג שימוש מגיל 17 ואילך – מגבלת גיל הקיימת בחנות היישומים שלה, ה-App Store.

לדברי וולך, "המהלך יגביל באופן בלתי הוגן את טווח ההגעה של האפליקציה", מה שבסופו של דבר יפגע בעסק של בליקס.

מאבקים מול אפל בגלל התנהגותה בה. חנות האפליקציות ה-App Store.

מאבקים מול אפל בגלל התנהגותה בה. חנות האפליקציות ה-App Store. צילום: BigStock

למייסדי בליקס ולאפל סכסוך ישן בגלל ה-App Store

לאפל, ככל הידוע, אין כאמור גרסה משלה של ChatGPT. עם זאת, לאפל יש צ'אטבוט המיומן בכישורי שפה טבעית שכולנו מכירים כ-סירי, ושבו יכול כל אדם בכל גיל להשתמש. לפי הדיווחים, אפל גם אישרה בעבר אפליקציה אחרת המשתמשת ב-ChatGPT ליצירת כיתובים לתמונות. אז למה היא נטפלת דווקא לשירותי המיייל של בליקס?

ובכן, מסתבר כי לסיפור הזה יש רקע מעניין מאוד, שעשוי להציע כיוון אחר של מסקנות, ולהצביע על כך שלפרשה אין קשר כלל לחששות מ-ChatGPT ושגיאותיו או יכולותיו.

בן ודן וולך, האחים הישראלים שפיתחו וייסדו יחד את בליקס. השניים גם נלחמים באפל.

בן ודן וולך, האחים הישראלים שפיתחו וייסדו יחד את בליקס. השניים גם נלחמים באפל. צילום: עיבוד ממוחשב. לכידת מסך מלינקדאין וטוויטר

בן ודן וולך הם האחים הישראלים שפיתחו וייסדו יחד את בליקס, שהוא הסטארט-אפ האמריקני העומד מאחורי Blue Mail – אפליקציית מייל אשר לה 10 מיליון משתמשים.

השניים, מסתבר, נמצאים במאבק ציבורי נגד אפל כבר מאז 2019. באותה שנה הם תבעו את ענקית הטכנולוגיה על הפרת פטנטים והפרות הגבלים עסקיים.

האחים וולך האשימו את אפל שהיא חיבלה במכוון בנראות האפליקציה שלהם בחנותה, והעתיקה תכונות שלהם לאפליקציית הדואר שלה עצמה. למעשה בתביעה שהגישה בליקס גם טענה שאפל הדירה את אפליקציית Blue Mail מתוצאות החיפוש של ה-App Store ושאת אפליקציית שולחן העבודה של בליקס היא לגמרי סילקה מהחנות.

כעת, כשהחברה חסמה גם את העדכונים של בליקס שהשתמשו בטכנולוגיית ChatGPT2, האחים וולך מערערים על החלטת בית המשפט, שדחה את תביעותיהם בעבר.

יצוין כי רבים, ובראשם כמובן יצרנית המשחקים אפיק גיימס, כבר נלחמו נגד שליטתה ביד רמה של אפל באפליקציות ל-iPhone ולמכשירים מבוססי iOS, וטענו להתנהלות מונופוליסטית של החברה בחנותה. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים