"מנמ"רים ברשויות מקומיות – תיאבקו על מעמדכם בארגון, תובילו חדשנות"

"אף אחד לא יעשה את זה במקומכם", קרא יובב יהב, יו"ר פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות ומנמ"ר עיריית ראש העין, לעמיתיו בכנס של איגוד מנהלי מערכות המידע

יובב יהב, מנמ"ר עיריית ראש העין ויו"ר איגוד המנמ"רים ברשויות המקומיות.

"המנמ"רים ברשויות המקומיות – אתם צריכים למתג את עצמכם מחדש, להיאבק על מעמדם ברשויות ולהוביל את החדשנות בהן. אף אחד לא יעשה את זה במקומכם", כך קרא יובב יהב, יו"ר פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות ומנמ"ר עיריית ראש העין, לעמיתיו בכנס של איגוד מנהלי מערכות המידע, שנערך באחרונה באילת. באירוע השתתפו מנמ"רים ומנהלי טכנולוגיות מהרשויות המקומיות.

יהב אמר ש-"נושא הדיגיטל הוא הנושא החם ביותר כרגע ברשויות המקומיות, כולן מבינות שהן צריכות להיות שם. תפקידנו, כמנמ"רים, הוא לבחון את הנושא ולראות איך אנחנו משלבים אותו – הן לטובת הארגון הפנימי ברשות והן לטובת התושבים, שאנחנו משרתים אותם. מנמ"ר שיקדם את הרשות לעבר הדיגיטל יזכה בהערכת ההנהלה ויוכל להיות בצוות הכי בכיר ברשות".

בדבריו סקר יהב את פעילות האיגוד בשנה האחרונה ואת שיתוף הפעולה עם מרכז השלטון המקומי. כמו כן, הוא עדכן את המשתתפים על הפעילות של האיגוד לקבע תקן רשמי למנמ"רים ברשויות המקומיות – תהליך שמתנהל כבר זמן רב מול משרד הפנים – וכן לתוספת תקנים למנהלי אבטחת מידע, שזה נושא כאוב מאוד ברשויות המקומיות.

"המנמ"רים צריכים לבדוק כל הזמן את ההיערכות לאירועי סייבר"

ככלל, נושא אבטחת המידע והסייבר היה בין הנושאים המרכזיים שנדונו בכנס. בפאנל שעסק בטכנולוגיה, סייבר וביטחון מידע השתתף, בין היתר, מפקד פיקוד העורף, האלוף אורי גורדין. הוא אמר שעל המנמרים ברשויות המקומיות מוטלת אחריות כבדה לא רק בהגנת סייבר, אלא גם בשמירה על סודיות המידע. "עליכם כל הזמן לבדוק את עצמכם כיצד אתם ערוכים, באיזה אופן המידע שלכם מוצפן ובעיקר איך אתם מתאוששים במהירות הרבה יותר", אמר האלוף גורדין. הוא הציע למנמ"רים לבדוק היטב את המידע שהם שומרים ברשת ולהסיר נתונים שאין סיבה שיישמרו בה.

האלוף אורי גורדין, מפקד פיקוד העורף.

האלוף אורי גורדין, מפקד פיקוד העורף. צילום: אודי פורטל

לדברי מפקד פיקוד העורף, "ברשויות המקומיות צריכים להתייחס למתקפת סייבר כאל אירוע חירום, בדיוק כמו אירועי חירום אחרים. הרשויות יודעות לעבוד יפה מאוד עם פיקוד העורף במצבי חירום ואין כל סיבה שזה לא יהיה כך גם במקרים של מתקפות סייבר". הוא הוסיף שיש להנחיל בקרב ראשי הרשויות המקומיות שהגנה על תשתיות המחשוב היא באחריות לא רק של המדינה, כי אם גם שלהם. "זהו תפקידכם כמנמ"רים להתריע על כך", אמר לנוכחים.

מערכת ההפעלה והבקרה של עיריית מודיעין-מכבים-רעות

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, שהשתתף גם הוא בפאנל, הציג את מערכת ההפעלה והבקרה שהעירייה פיתחה. המערכת מאפשרת לרשות לבצע באמצעותה ניטור של אירועי הסייבר שקיימים בה, ברמות שונות.

ביבס אמר שצריך לעשות אבחנה בהתמודדות מול מתקפות סייבר בין רשויות מקומיות חזקות לחלשות – שלהן אין יכולות ותקציבים להתמודד היטב עם אירועים כאלה. "הפערים הללו בין הרשויות הם חלק מהפערים בכל נושא הדיגיטל בשלטון המקומי. לקחנו על עצמנו לסגור אותם".

חיים ביבס, יו''ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות.

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות. צילום: יח"צ

המערכת של עיריית מודיעין-מכבים-רעות נמצאת כרגע בפיילוט ולדברי ביבס, "ברגע שהוא יסתיים נעמיד אותה לרשות החברה לחדשנות שהקמנו, והיא תציע את המערכת לכל רשות מקומית שתרצה בכך, לפי הדרישות והצורך שלה".

האלוף גורדין וניצן עמר, ראש מכלול עמידות במערך הסייבר הלאומי, בירכו על היוזמה של ביבס ואמרו שמערכת בקרה משותפת, שתסייע לכל הרשויות, היא הפתרון הנכון כדי להתגבר על אתגרי הסייבר והאבטחה בשלטון המקומי.

בכנס השתתפו גם שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלתי, ודוברים מחברות טכנולוגיות שמספקות שירותים לשלטון המקומי.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שאול

    ההגדרה משעשעת גם במכרזים של הרשויות, בד"כ אין הגדרות נדרשות להגנות סייבר, הsla בד"כ מצומצם ביותר, ואין הגדרות אחריות וחובת פיצוי על ספקי השירותים. משכך, ה"מחדל" של הגנות סייבר ברשויות, ילך ויחמיר, ובעיקר במי שאינו ב 15 הגדולות

  2. it

    תתחילו מלשנות את השם מנמ"ר. זה מיושן. תתקדמו! אבל לא תצליחו כי חברות לא מקבלות אתכם בדרג בכיר. תמיד יהיה מעלכם איזה CTO או CIO

אירועים קרובים