הכירו את MUM של גוגל – האלוגריתם שמשפר את תוצאות החיפוש

גוגל הציגה את MUM - מערכת, שלפי גוגל יודעת ליצור הקשרים בין פרטי מידע כדי לספק למשתמשים את מה שהם באמת מחפשים הודות לאלגוריתם המשתמש בכמה מודלים במקביל ויכול להבין בו זמנית מידע שהוא מקבל מטקסט, תמונות ואודיו

MUM. לא מספיק טקסט, צריך גם הקשרים

באירוע Search On 21, הציגה גוגל לראשונה באופן רשמי את MUM (Multitask Unified Mode), מעין מנוע עזר חדש לחיפוש, שיודע לעבוד בריבוי משימות כדי לספק לאנשים תשובות מדויקות יותר למה שהם מחפשים. החברה הציגה באירוע את היכולות של MUM ואת הצורה שבה היא משנה את החיפוש.

אז מה זה MUM? מדובר במערכת, שלפי גוגל יודעת ליצור הקשרים בין פרטי מידע כדי לספק למשתמשים את מה שהם באמת מחפשים. מדובר באלגוריתם הראשון שהחברה מציגה, שמשתמש בכמה מודלים במקביל ויכול להבין בו זמנית מידע שהוא מקבל מטקסט, תמונות ואודיו.

אחד הביטויים המשמעותיים לכך יהיה ב-Lens, שבה ניתן יהיה לשלב תמונה ויזואלית וגם קלט טקסטואלי כדי לחפש מידע באופן מותאם. כך, למשל, אפשר יהיה להציג ל-Lens חולצה עם תבנית צביעה מסוימת, ואז באופן טקסטואלי להוסיף: 'חפש לי גרביים עם התבנית הזו' ולקבל תמונות וקישורים למקומות מתאימים. מטרה אחרת של המנוע החדש היא לאפשר לבצע חיפוש גם כשלא יודעים בדיוק כיצד להגדיר אותו, ואפילו אם לא יודעים מה בדיוק רוצים לחפש. בדוגמה שהוצגה צולמה מערכת הגלגלים האחורית של האופניים, ומיד לאחר מכן הוספה השאלה 'כיצד לתקן את זה?' והתוצאות שהוצגו הותאמו לשאלה ולתמונה במדויק.

אחד החידושים שהציגה גוגל הוא התייחסות לשריפות ענק שמתרחשות ברחבי העולם לאחרונה יותר מתמיד. מדובר בשכבת חיפוש חדשה במפות גוגל,בשה ניתן יהיה לזהות שריפות ענק בכל רחבי העולם, כולל קישורים מהירים למקורות מקומיים, וכשאפשר – יסופקו גם נתונים על מה שהשריפה גרמה. שירות אחר שקשור לאקלים, ואחד שמשתמש בבינה מלאכותית, Tree Canopy Insights, כבר פעיל ב-15 ערים בארצות הברית ויתרחב בהמשך השנה לעוד 100, ואז גם גלובלית, כדי לעזור לערים ללמוד היכן לשתול עצים כדי לגרום להורדת הטמפרטורה בעיר, שגבוהה בכמה אחוזים בכל אזור יותר מזו של הסביבה הכפרית שלה, לדוגמה.

גוגל תשתמש ב-MUM גם כדי לשנות את דפי החיפוש שלה ואת התוצאות המוצגות בו. תוצאות החיפוש יכילו אפשרויות חדשות, כמו 'דברים שצריך לדעת' בקשר למושא החיפוש, כשהמטרה היא להפנות את המשתמשים לחומרי עזר ולימוד נוספים שקשורים לנושא שהתרומה של MUM תהיה להציג את השאלות ואת התחומים הנוספים שקשורים. בנוסף, היא תעזור להגדיר חיפושי משנה, שיוצגו בצורה מקוצרת בדף תוצאות החיפוש, וכן תעמוד בליבת תכונה נוספת שמטרתה להרחיב את החיפוש לתחומים דומים, עם זום פנימה והחוצה.

עוד היבט של MUM קשור למהימנות של מקורות המידע. כבר כיום מאפשרת גוגל באזורים מסוימים לקבל פרטים מורחבים על תוצאות החיפוש מתוך החיפוש עצמו, כדי לאפשר למי שרוצה בכך לדעת עד כמה המקור לתוצאת החיפוש אמין. עם MUM המידע שיוצג יהיה רחב יותר, ויכלול בעתיד גם אפשרות ללמוד מה חושבים על כל אתר משתמשים אחרים – ובראש בראשונה כדי להילחם טוב יותר בתופעת חדשות הכזב.

"מאז היום הראשון התפקיד של גוגל היה לארגן את המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש ושימושי באופן אוניברסלי. בכל יום אנחנו מחברים אתכם ליותר מ-100 מיליון אתרים באינטרנט, וגם בשנה האחרונה כמות המידע והתנועה ברשת הייתה גדולה יותר מאשר בשנה שעברה, וזו המגמה מאז שגוגל נוצרה. המטרה שלנו היא לחבר אתכם למידע ולעשות את זה בצורה אינטואיטיבית וטבעית יותר, כדי שתוכלו לקבל תובנות רבות יותר מאי פעם. MUM מביאה לידי ביטוי את הדרך שבה הבינה המלאכותית משנה את החיפוש, ואנו יוצרים בעזרתה תהליכים חדשים שמקלים על החיפוש, כולל עיצוב מחודש של דף החיפוש כדי לשפר את החוויות ותוצאות החיפוש", אמר פרובקר ראגהאוון, סגן נשיא בכיר בגוגל, האחראי בין שאר תפקידיו לתחום החיפוש של גוגל, שפתח וסגר את האירוע.

יש לציין, עם זאת, שלא כל החידושים של MUM יגיעו מיד אל כל המוצרים שבהם משלבת גוגל חיפוש. כך, לדוגמה, Lens, האפליקציה שמזהה תמונות, תגיע לשוק רק במהלך השנה הבאה אם לא יותר, בגלל שהחברה רוצה להבטיח שלא יהיו תקלות לא נעימות – לדוגמה בגלל צבע עור. באפליקציות שהוא כבר ישולב מרחב הזמינות יהיה מוגבל יחסית, בעיקר לארצות הברית עם עוד כמה מדינות. לא ממש ברור איפה ישראל נמצאת בתמונה הזו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים