האם חדשנות ישראלית תפתור את הפקקים ומשבר האקלים גם יחד?

עם שימוש נכון בטכנולוגיה העומדת לרשותנו ופיתוח יכולות נוספות - יש תקווה לכך, שבעוד עשור המכוניות האוטונומיות השיתופיות יסיעו את הילדים לחוגים ולחברים, כולנו נחסוך שעות רבות ביום של שירותי הסעות ואולי גם נפתור את משבר האקלים

23/09/2021 09:37
שירה לב-עמי, מומחית לטכנולוגיות סביבה ואקלים. צילום: אינגה אבשלום שיליאן

ישראל היא אחת המדינות הפקוקות בעולם המפותח, ולאור גידול האוכלוסייה המהיר – הבעיה צפויה להחמיר. לצד הזמן המבוזבז והלחץ הנובעים מעמידה מרובה בכבישים העמוסים ובפקקים, אי אפשר להתעלם מהנזק הסביבתי העצום שהשימוש במכוניות פרטיות מייצר. למעשה, מגזר התחבורה בישראל אחראי על 23% מפליטות גזי החממה בישראל בהשוואה ל-15% בעולם, כשאחת הסיבות לפער זה היא השימוש הנרחב ברכבים פרטיים הנהוג בישראל.

משבר האקלים וההתחממות הגלובלית מאיימים על כולנו, וגופי מחקר בעולם סבורים שנצליח להפחית במידה דרמטית את פליטות גזי החממה מתחבורה אם נחצה את נקודת האל-חזור התחבורתית. בתחבורה, אחד התחומים הדינאמיים ביותר בחדשנות כיום, לא מדובר על מהפכה אחת, אלא על שלוש מהפכות השלובות יחד: מהפכת הרכבים החשמליים, מהפכת הרכבים השיתופיים ומהפכת הרכבים האוטונומיים. במידה רבה, שלוש המהפכות יכולות להאיץ זו את זו, וכל אחת בעצמה לא תספיק כדי להוות פתרון לבעיית הפקקים או משבר האקלים.

המעבר מרכב המונע בדלק לרכב חשמלי יכול לסייע בהפחתת פליטות גזי חממה, זאת בתנאי שייצור החשמל עובר להתבסס על אנרגיות מתחדשות. ואולם השינוי יגרום לנו לצרוך כמות גדולה יותר של חשמל, ויחייב אותנו להקים עמדות טעינה רבות (כולל פתרונות למי שחונה ברחוב), ולמעשה לא יסייע להפחית את כמות המכוניות על הכביש או את הפקקים.

המעבר לרכבים שיתופיים ואוטונומיים יכול ללכת יד ביד – במקום להחזיק רכב פרטי ומקום חניה (בבית ובעבודה), נוכל להסתמך על שירותי הסעה זמינים הפרוסים ברחבי הארץ. שירותי הסעה יוכלו להיות זולים באופן משמעותי אם לא יזדקקו לנהגים אנושיים, וקבלת ההחלטות בדבר המסלולים האופטימליים תתבצע על סמך אלגוריתמים מתאימים של בינה מלאכותית. ישנם סימני שאלה לגבי התועלת לפקקים ולאקלים מן המעבר הזה. ייתכן שזמינות הרכבים האוטונומיים והיעדר הצורך בבעלות על רכב וחניה יגרמו לעלייה בכמות הנוסעים ברכבים, ובכך יגדלו הפליטות והפקקים. לכן, המפתח הינו הצלחת השיתופיות.

בשעות העומס בישראל, כמות הנוסעים הממוצעת ברכב קרובה לאחד והיא מהנמוכות בעולם. נזדקק למודלים חדשים של פתרונות כדי להגיע למצב שבו בכל רכב היוצא מנתניה לתל אביב בבוקר יהיו ארבעה אנשים ולא אחד. יעילות הטכנולוגיה בהבטחת אופטימיזציה של מסלולים הינה חיונית, כמו גם מודלים דינאמיים לתמחור. כלומר אם הבחירה תהיה בין רכב שיתופי עם שותפים לבין נסיעה ישירה לבי, ההצעה השיתופית לא תוכל לכלול סיבוב ארוך בכל העיר לצורך איסוף נוסעים נוספים ותצטרך להיות זולה מהאופציה האישית כדי להוות אלטרנטיבה אטרקטיבית ותחרותית. פתרונות לאתגרים אלה הם הפוטנציאל שאותו רואות החברות הישראליות בתחום התחבורה (Mobility).

מהפכת הרכבים החשמליים

בישראל אחוז הרכבים החשמליים מבין המכוניות החדשות נמוך יחסית, אך אפשר כבר לראות על הכבישים מכוניות טסלה ואחרות. המפתח לכך שהרכבים החשמליים יעקפו בסיבוב את הרכבים המזהמים הינו חיי הסוללה. פיתוח סוללות חכמות וזולות יותר יאפשר טווח נסיעה ארוך יותר לכל טעינה ותחרותיות של מכוניות חשמליות.

חברת StoreDot, הוקמה ב-2012, וגייסה כבר 130 מיליון דולר בארבעה סבבים למימון סוללה "אורגנית", הנטענת במספר דקות, מאפשרות טווח נסיעה משופר ואורך חיים ארוך יותר של הסוללה.

חברת Addionics הוקמה בשנת 2017, ופיתחה טכנולוגיה חדשנית לסוללות, המבוססת על מבנה תלת-ממדי של הסוללה במקום דו-ממדי. בנוסף, החברה מפעילה אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית (AI), שמטרתו לגבש את המבנה האופטימלי של סוללה לכל סוג יישום נדרש.

חברת Chakratec, שהוקמה ב-2013 ונסחרת בבורסה בתל אביב, פיתחה עמדות טעינה ייחודיות, המבוססות על אנרגיה קינטית, המאפשרות טעינה מהירה שאינה שוחקת את הסוללה בעמדה.

חברת Driivz הוקמה ב-2012, ומספקת פתרונות לרשתות טעינה למכוניות חשמליות, הכוללים תפעול, ניהול אנרגיה, ניהול חיובים ועוד.

חברת Electriq Global, שהוקמה ב-2013, שולחת ידה באתגר הגדול של מכוניות המונעות באנרגיית מימן, טכנולוגיית הנעה שיש הרואים בה את עתיד התחבורה.

מכוניות שיתופיות ואוטונומיות

כיום, השיתופיות בסיסית יותר מאשר החזון העתידי ותלויה בנכונות של נהגים לנסוע יחד. ישנן חברות ישראליות שונות, המפתחות פתרונות ואלגוריתמים לנסיעות משותפות. פתרונות אלה יוכלו בעתיד להוות את הבסיס לנסיעות שיתופיות גם במודל שבו המכונית אוטונומית ואנו רוכשים את הנסיעה כשירות במקום את המכונית כמוצר.

חברת ShareRoute הוקמה ב-2015 וגייסה כסף ראשוני באמצעות גיוס המונים. האפליקציה מספקת שירותי הסעה מדלת-לדלת על בסיס אלגוריתמים מתקדמים, ומציעה אלגוריתמים דומים גם למיניבוסים ותחבורה ציבורית.

חברת BuckleApp מספקת פתרונות נסיעה שיתופיים לרשויות מקומיות, לחברות, לאוניברסיטאות ועוד.

חברת AutoFleet, שהוקמה בשנת 2017 וגייסה כבר שני סבבים, מספקת פתרונות צי רכב במודל שאותו נצפה לראות בעתיד משתלט על עולם התחבורה.

חברת Innoviz, שהוקמה בשנת 2016 ונסחרת בנאסד"ק החל מאפריל השנה, מפתחת בין היתר, חיישנים חכמים למכוניות, המסייעים להופכן לאוטונומיות. או כפי שמבטיח אתר החברה: "במהירות 130 קמ"ש תוכלו להסתובב לאחור ולצעוק על הילדים בבטחה".

שוק התחבורה משתנה לנגד עינינו, אך עדיין לא ברור כמה מהר נגיע לנקודת האל-חזור. התחזיות נעות בין שנים בודדות לעשורים. עם שימוש נכון בטכנולוגיה העומדת לרשותנו ופיתוח יכולות נוספות – יש תקווה לכך, שבעוד עשור המכוניות האוטונומיות השיתופיות יסיעו את הילדים לחוגים ולחברים, כולנו נחסוך שעות רבות ביום של שירותי הסעות, הדור הבא כבר לא יצטרך ללמוד נהיגה, ולא נבין איך חיינו בעולם הפרימיטיבי של שנת 2021…

 

הכותבת הינה מומחית לטכנולוגיות סביבה ואקלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים