יגאל אונא: "לרוע המזל, טרור וסייבר מתחילים לגלות אחד את האחר"

הסייבר הוא הנשק הפשוט ביותר - אותיות ומספרים יכולים לגרום לנזק גדול פי עשרה או פי מאה מכל פעולת טרור פיסית", אמר אונא בכנס של המכון למדיניות טרור בהרצליה

יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי.

"לרוע המזל, טרור וסייבר מתחילים לגלות אחד את האחר. בעולם של היום כולנו הרבה יותר פגיעים, במיוחד המדינות והחברות המפותחות, שהכלכלה שלהן מתבססת על האינטרנט, והכל מחובר ומקושר. בחברה של היום די בנקודת תורפה אחת בשביל לגרום נזק משמעותי". דברים אלו אמר יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי, בכנס של המכון למדיניות טרור, שנערך באוניברסיטת רייכמן בהרצליה.

אונא אמר, כי בשנתיים האחרונות מתקפות הסייבר התגברו משמעותית: "התפרצות מגיפת הקורונה והמעבר לעבודה מהבית הביאו להתרחבות משטח התקיפה, זהו חלומו של כל האקר", אמר אונא, והוסיף, "הוסיפו לזה את מאות מיליוני הצעירים שבבת אחת עברו ללמוד מהבית ונמצאים לבד, ודמיינו שאפילו רק 3% מהם גולשים לצד האפל של הרשת, כי הם מוצאים בזה אדרנלין, כיף או פוטנציאל להרוויח, ויש לנו עשרות אלפי תוקפים חדשים".

אונא התייחס למתקפת הסייבר של הכלא באיראן באחרונה, ובמסגרתה הופצו סרטוני זוועות מתוך הכלא, המציגים את היחס למתנגדי משטר בכלא ואמר, כי "ההשפעות של הפריצה לא היו פיננסיות, לא הייתה שם כופרה ולא ניסו ליצור נזק פיזי כמו שראינו במקרים אחרים בעולם". אונא הסביר, כי במקרה הזה מטרת הפריצה הייתה תודעה והשפעה. "במקרה הזה ראינו ניסיון לגרום לשינוי ההתנהגות הרעה, בלשון המעטה, של המשטר".

על קלות השימוש בנשק הסייבר על ידי טרוריסטים אמר: "במשך מיליוני שנים של ההיסטוריה האנושית הייתה משוואה פשוטה: כלי נשק פשוטים עלולים לגרום נזק קל. כך, חיצים וחרבות יכולים להרוג מספר קטן של אנשים. בשביל להרוס עיר צריך נשק מתוחכם מאוד, כגון נשק גרעיני, ובשביל זה צריך להשקיע מהנדסים, פיזיקאים, העשרה וכו'. כעת, הסייבר הוא הנשק הפשוט ביותר – אותיות ומספרים יכולים לגרום לנזק גדול פי עשרה או פי מאה, כי באמצעותם אפשר להשבית תחנת כוח, לשנות מסלול מטוס וכו'. את חוסר הסימטריה הבינו הטרוריסטים וארגוני הטרור, והם משקיעים בזה מאמצים. זה הרבה יותר משתלם מבחינה כלכלית כדי להשיג אפקט גדול".

בפאנל שאותו הנחה אונא השתתף גם מוחמד אחמד קווייט, ראש מערך הסייבר באיחוד האמירויות. הוא אמר, כי המציאות היום היא, שמדינה לא יכולה להתמודד לבדה עם איומי סייבר, ולכן יש צורך בשיתוף פעולה גלובלי בין כל המדינות כדי לחלוק מידע ולסייע זו לזו. "אנו רואים את תפקידנו לסייע למדינות השכנות לנו להתמודד עם הטרור, אבל לשם כך אנו זקוקים לשיתופי פעולה מצידן. זה לא פשוט. אנו עובדים על זה".

גם נציג האינטרפול, קרייג ג'ונס, שלקח חלק בדיון, אמר, כי האינטרפול מבסס את פעילותו על שיתופי פעולה גלובליים ומסייע למדינות השונות. לדבריו, יש צורך במסגרת דומה של שיתופי פעולה במאבק נגד התקפות סייבר וטרור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים